ads
ads
ads
ads

استاندارد سیستم های کشف و اعلام حریق برای ساختمان ها-قسمت ۱

۰۵ اسفند ۱۳۹۷(1881 روز پیش) 413 بازدید

استاندارد سیستم های کشف و اعلام حریق برای ساختمان ها-قسمت ۱: دستورالعمل برای طراحی، نصب، راه اندازی و تعمیر و نگهداری سیستم ها در ساختمان ها

 

 

۱-کلیات

۱-۱- هدف و دامنه کاربرد

هدف از تدوین استاندارد سیستم های کشف و اعلام حریق، تعیین راهنما برای برنامه ریزی، طراحی، نصب، راه اندازی و نگهداری سیستم های کشف و اعلام حریق داخل و اطراف ساختمان ها، به جز مسکونی های کوچک، می باشد. این استاندارد هیچگونه توصیه ای در زمینه نصب و یا عدم نصب سیستم کشف و اعلام حریق در این محل ها ندارد. توصیه های مربوط به سیستم های کشف و اعلام حریق در مسکونی های کوچک در استاندارد BS 5839-6 بیان می شود.

واژه ی سیستم های کشف و اعلام حریق، در مفاد استاندارد سیستم های کشف و اعلام حریق، محدوده ای از سیستم های دارای تنها یک یا دو شستی اعلام حریق و آژیر تا مجموعه ای از سیستم های کشف و اعلام حریق متشکل از تعداد زیادی آشکارسازهای حریق خودکار، شستی های اعلام حریق و آژیر، متصل به چندین تابلوی نمایش دهنده و کنترل کننده ارتباطی که به صورت شبکه به یکدیگر مرتبط شده اند را شامل می شود.

این واژه همچنین شامل سیستم هایی است که قادر به تولید سیگنال هایی برای آغاز به کار سایر تجهیزات و سیستم های حفاظت در برابر حریق (مانند خاموش کردن سیستم های هوا ساز، بستن شیر گاز یا نفت یا پایین آوردن آسانسورها به طبقه همکف) هستند. این واژه در رابطه با سایر سیستم ها و تجهیزات، یا مدارهای جانبی متصل به آنها، کاربردی ندارد. توصیه های مربوط به برنامه ریزی، نصب و نگهداری تسهیلاتی که سیستم های حفاظت در برابر حریق خاصی را، با استفاده از سیستم های اشاره شده در استاندارد سیستم های کشف و اعلام حریق فعال می کنند، در استاندارد BS 7273 آمده است.

استاندارد سیستم های کشف و اعلام حریق ، سیستم هایی که وظیفه ی اصلی و اولیه آنها اطفا یا کنترل حریق است، نظیر سیستم های آب پاش یا اطفای حریق خودکار، را پوشش نمی دهد، گرچه ممکن است عملکرد ثانویه آن هشدار حریق باشد، و لیکن، استفاده از یک سیگنال از یک سیستم اطفای حریق خودکار به عنوان یک فعال کننده در سیستم اعلام حریق را پوشش می دهد (به طور مثال با استفاده از یک کلید جریان یا فشار)

این استاندارد سیستم های هشدار به صورت پیام صوتی را پوشش نمی دهد. توصیه ها برای سیستم های هشدار به صورت پیام صوتی و آژیرهای صوتی پیشرفته در استاندارد BS 5839-8 ارائه می شود.

این استاندارد سیستم هایی که عملکرد اعلام حریق را با سایر عملکردهای غیر از حریق ترکیب می کند، پوشش نمی دهد. توصیه ها برای چنین سیستم های پیچیده و یکپارچه کردن آنها در DD CLC/TS 50398 ارائه می شود.

این استاندارد سیستم تماس اضطراری عمومی (۱۱۵ یا ۱۲۵)، یا آژیرهای هشدار حریق  مکانیکی یا دستی را پوشش نمی دهد.

این استاندارد سیستم هایی را که جهت راهنمایی به صورت پیام شنیداری یا دیداری برای تکمیل سیستم های اعلام حریق طراحی شده اند را پوشش نمی دهد.

توصیه ها برای سیستم های کشف و اعلام حریق در تاسیسات پردازش داده الکترونیک و به طور مشابه در اتاق های تجهیزات الکترونیکی حساس و مهم، در استاندارد BS 6266 ارائه می شود، که از توصیه های بیان شده در این بخش فراتر می باشد.

این استاندارد برای توسعه و تغییر سیستم های موجود، حداقل در رابطه با طراحی، نصب، راه اندازی، و صدور گواهی تایید کار جدید کاربرد دارد، گرچه ممکن است سیستم توسعه یا تغییر یافته، به طور کلی با توصیه های این استاندارد مطابقت نداشته باشد.

 

کاربران گرامی برای دریافت کامل فایل « استاندارد سیستم های کشف و اعلام حریق برای ساختمان ها-قسمت ۱ » به بخش دانلود مراجعه نمایید…


 

برخی از مطالب مشابهی که در سایت مهندس ایران ارائه شده اند:

 

 

 

 

ads
  • مطالب مرتبط

  • نظرات

  • برچسب ها

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

background