ads
ads
ads
ads

معرفی سیستم اطفاء حریق اسپرینکلر نوع خشک

۰۳ آبان ۱۳۹۹(1242 روز پیش) 777 بازدید

در این بخش از مقالات آتش نشانی در سایت مهندس ایران درباره معرفی سیستم اطفاء حریق اسپرینکلر نوع خشک توضیح خواهیم داد.

 

برخلاف سیستم مدل تر ، آب تحت فشار درون شبکه لوله کشی قرار داشته و شبکه لوله کشی بعد از شیر اتوماتیک با هوای فشرده پر شده است.
این سیستم در مناطقی که شبکه لوله کشی در معرض یخ زدگی قرار داشته مانند ( همدان سنندج – شهر کرد) کاربرد داشته و بر اساس ۱۳ NFPA در مناطقی که درجه حرارت محیط به کمتر از ۴ درجه سانتیگراد برسد می بایستی از این نوع سیستم استفاده کرد.
پس از شکستن اسپرینکلر ابتدا هوای داخل شبکه تخلیه شده و سپس آب جایگزین آن خواهد شد و عملیات اطفا ء حریق صورت خواهد گرفت.
نکته۱ : این نوع سیستم ها معمولا برای مکان هایی که کنترل بر روی در جه حرارت محیط وجود نداشته باشد استفاده می شوند. مانند ( باراندازها – پارکینگ ها – …. ).
نکته ۲ : از سیستم نوع خشک نباید به منظور کاهش صدمات ناشی از پاشش ناخواسته آب به خاطر شکستن اسپرینکلر و یا لوله ها استفاده کرد ،زیرا عملکرد این سیستم به قدری سریع است که مناسب چنین خواسته ای نمی باشد .
در صورت چنین درخواستی طراح میبایستی از سیستم اسپرینکلر چند مرحله ای از نوع Single/double interlook Preaction استفاده نماید.

 

اجزا سیستم اسپرینکلر مدل خشک components system pipe Dry

 

سیستم اطفاء حریق اسپرینکلر نوع خشک

 

حال به تفصیل آیتم های که با حروف لاتین مشخص شده را در زیر شرح خواهم داد:
آیتم A : دریچه شیر مدل خشک ( Clapper valve pipe Dry :)این دریچه عمل جدا کردن آب و هوای داخل شبکه لوله کشی را انجام می دهد . در زیر دریچه یک درزبند
لاستیکی قرار دارد که بعد از بسته شدن دریچه آنرا کامال درزبند و آببند می کند .ضمنا یک ضامن در روی دریچه وجود دارد که پس از باز شدن دریچه آنرا به بدنه شیر قفل کرده و مانع بسته شدن آن می گردد.

 

آیتم B : آب مورد نیاز در محفظه ابتدایی ( Water Priming ): همیشه مقدار کمی آب بالایی دریچه شیر باید وجود داشته باشد ، و کارآن درزبندی کامل دریچه و همچنین خیس نگه داشتن درزبند لاستیکی خواهد بود.
آیتم C : هوای فشرده یا نیتروژن ( Nitrogen &Air Compressed): عموما به دلیل ارزانتر بودن از هوای فشرده استفاده می شود ؛ اما گاهی اوقات به دلیل فراهم نمودن محیطی خنثی و جلوگیری کردن از خوردگی از نیتروژن استفاده می شود.
نکته : منبع هوای فشرده و نیتروژن باید طوری باشند که بتوانند در مدت زمان کمتر از ۳۰ دقیقه فشار الزم داخل شبکه را به نحوه مطلوب برسانند.

آیتم D : خط تخلیه اصلی ( Drain Main) :بعد از اینکه سیستم اسپرینکلر فعال شد و آب درون شبکه جاری شد ، جهت Reset کردن شیر می بایست آب درون لوله ها تخلیه شود، از آنجا که سایز خط معمولا ۲ اینچ است ، از این خط به نام خط تخلیه ۲ اینچ نیز نامیده می شوند . و این خط یکی از تجهیزات مهم در سرویس و نگهداری سیستم می باشد.
آیتم E :شیر تخلیه فرعی (Valve Drip): زمانی که مقدار کمی آب از بالایی دریچه Clapper به شیار میانی شیر نشت می کند، از طریق این شیر تخلیه می شود تا سیستم بر اثر نشتی به اشتباه عمل نکند.
آیتم F : خط تست آژیر (Line Test Alarm): این مسیر در حالت عادی بسته است ، و جهت تست آژیر مکانیکی و الکتریکی سیستم بدون باز کردن دریچه شیر از این مسیر استفاده می شود .
در صورتی که شیر این خط باز شود آب وارد این مسیر شده و باعث راه اندازی زنگ مکانیکی و همچنین سویچ فشار سیستم می شود.
آیتم G : شیر یکطرفه (Valve Check): یک شیر یکطرفه روی خط آلارم قرار دارد و هنگام باز نمودن خط تست آژیر مانع از ورود آب به داخل شیار وسطی شیر شده تا دریچه بصورت ناخواسته باز نشود.
آیتم H : سویچ فشار ( Switch Pressure): کار این سویچ ارسال سیگنال بوده و بعد از عملکرد شیر اتوماتیک به سیستم اعلام حریق بوده تا متعاقبا آژیر الکترونیکی زون مربوطه از سیستم اعلام حریق فعال شود.

آیتم I :زنگ مکانیکی با محرک آب ( Alarm Motor Water): زمانی که سیستم اسپرینکلر فعال می شود ، آب با فشار وارد محفظه یک توربین شده و توسط نیروی محرکه آب شروع به چرخش می کند . پروانه توربین توسط یک میله مخصوص به زنگ مکانیکی وارد شده تا در اثر چرخش آن زنگ بصدا در آید .
این زنگ بصورت محلی بصدا در آمده و مزیت این زنگ مکانیکی وابسته نبودن آن به نیروی محرکه خارجی است.
آیتم J :مجرا ورود آب به محفظه ابتدایی( Chamber Fill water Priming): کار این مجرا تامین آب اولیه مورد نیاز بر روی دریچه است.
آیتم K :منبع تامین هوای فشرده یا نیتروژن ( Supply Nitrogen or Air): هوا فشرده توسط کمپرسور و نیتروژن توسط کپسول تحت فشار صورت می گیرند.

 

 

نکات مهم در خصوص طراحی سیستم اطفا حریق اسپرینکلر نوع خشک : مطابق ۱۳ NFPA باید موارد زیر را رعایت نمود :
الف – استفاده از شبکه لوله کشی نوع Grid در نوع خشک مجاز نبوده و باید از نوع های مانند Tree & Loop مطابق شکل زیر استفاده کرد:

 

ب- طراحی سیستم باید به گونه ای باشد که زمان تخلیه هوا از شیر تست نباید از ۶۰ ثانیه تجاوز نماید.
ج- ماکزیمم حجم لوله کشی که توسط یک شیر نوع خشک کنترل می شود ، نباید از ۷۵۰ GPM بیشتر شود ، مگر اینکه زمان تخلیه هوا از شیر تست کمتر از ۶۰ ثانیه باشد.
ج- زمانی که حجم شبکه لوله کشی بیشتراز GPM500 بوده و زمان تخلیه شیر تست بیشتر از ۶۰ ثانیه باشد ( استفاده از قطعه شتاب دهنده Device opening Quick ضروری است.)

 

چ- زمانی که از قطعه ( Accelerator ( Device Opening –Quick استفاده می کنیم، باید از قطعه دیگری بنام Device Flooding Anti نیز استفاده کنیم .

 

ح- قطعه شتاب دهنده (Accelerator): این وسیله بعد از شیر یکطرفه خط تزریق هوا به داخل شبکه لوله کشی قرار داشته و گیجی که بر روی آن نصب شده میبایست در حالت عادی ، فشار داخلی آن با فشار داخلی شبکه لوله کشی برابر بوده .
پس از شکستن یک یا چند تا از اسپرینکلر ها به دلیل عملکرد سریعتر سیستم ، جهت رسیدن آب به مصرف کننده ها به محض افت فشار درون سیستم این وسیله بلافاصله هوای پشت دریچه شیر را به محیط آزاد تخلیه نموده و سرعت بیشتری به عملیات اطفا حریق خواهد داد.
خ – قطعه (Anti Flooding Device) این فطعه دارای ۲ وظیفه اساسی زیر می باشند:
۱ -هنگامی که یک یا چند اسپرینکلر شکسته می شوند ، قسمتی از هوای تخلیه شده از پشت دریچه شیر اتومات را به شیار میانی زیر دریچه ارسال می کند تا دریچه شیر باز شود وآب وارد لوله ها شوند.

تهیه و تنظیم : علی محمد اخوان

 

کاربران گرامی برای دریافت کامل فایل PDF« معرفی سیستم اطفاء حریق اسپرینکلر نوع خشک »  به بخش دانلود مراجعه نمایید…


مطالب مشابه:

 

 

ads
  • مطالب مرتبط

  • نظرات

  • برچسب ها

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

background