ads
ads
ads
ads

ضوابط ملاک عمل سامانه های اطفای حریق

۱۱ دی ۱۳۹۹(1174 روز پیش) 719 بازدید

در این بخش از مقالات آتش نشانی در سایت مهندس ایران درباره ضوابط ملاک عمل سامانه های اطفای حریق و اسپرینکلر توضیح خواهیم داد.

 

مقدمـه

رشد روزافزون جمعیت و نیاز به مسکن و همچنین گسترش اماکن اداری، تجاری و … در کلانشهر تهران، افزایش ساخت و ساز را به دنبال داشته است. با استناد به آمار و ارقام حوادث ارجاع شده به این سازمان، متأسفانه عدم آگاهی از اصول ایمنی ساختمان ها و بعضاً کوتاهی افراد مسئول، هرساله حوادث و سوانح تلخ بسیاری را موجب شده و خسارات مالی و جانی فراوانی را به شهروندان محترم تحمیل می نماید.
سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران بهعنوان چشم و متولی ایمنی شهر ، با توجه به رشد حریق و حوادث همه ی تلاش وسعی خود را معطوف به رعایت نکات ایمنی در معماری، ساختار و دسترسی کاربری های جدید و موجود شهری نموده و امیدوار است با همکاری همه ی نهادهای ذیربط ازجمله سازمان نظام مهندسی، مقررات ملی ساختمان، سازمان استاندارد،شهرداری، مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن، شاهد توسعه روزافزون ایمنی شهری به ویژه در بخش سازه های شهری باشیم.
مجموعه ضوابط و مقررات ایمنی آتشنشانی، در سه بخش ضوابط ایمنی معماری، ضوابط ایمنی تأسیسات مکانیکی و ضوابط ایمنی تأسیسات الکتریکی گردآوری شده است.
ضوابط سامانه های اطفای حریق شامل ضوابط مرتبط با شبکه های آتشنشانی که مشتمل بر مخزن آب، پمپ های آب، لوله کشی و اتصالات و جعبه های آب آتشنشانی در پارکینگ ها و طبقات و همچنین شبکه های بارنده یا اسپرینکلر که به عنوان یکی از مهمترین مؤلفه های حفاظت ساختمان در مقابل حریق شناخته می شود، منتشر می شود. وجود شبکه بارنده به شرط آنکه در نگهداری آن دقت شود، در توسعه ی ایمنی به قدری مؤثر است که در بعضی از کشورهای بزرگ اروپایی از جنگ جهانی دوم
تاکنون هیچ مرگ و میر ناشی از وقوع آتشسوزی در این ساختمان ها حتی برای یک مورد هم گزارش نشده است.
بدیهی است گردآوری چنین مجموعه هایی هیچگاه خالی از اشکال نبوده و این سازمان امید دارد تا با تکیه بر پیشنهادات و راهنمایی های ارزشمند شما مهندسین و مخاطبین گرامی، با اصلاح و بازنویسی این ضوابط، در راستای هرچه بهتر و کاملتر شدن این مجموعه گام بردارد.

معاون پیشگیری و حفاظت از حریق محمود قـدیـری .پاییز ٩٩

 

تعاریف

رایزر

لوله عمودی مربوط به سیستم آتشنشانی (لوله ای ستاده، شبکه اسپرینکلر یا مشترک) که ممکن است به صورت خشک، تر یاترکیبی اجرا شود.
رایزر خشک: رایزر خشک لوله ای است به شکل عمودی که در حالت عادی خالی از آب بوده و در هر طبقه به یک خروجی متصل می گردد. رایزر خشک به آب شهری یا منبع تأمین آب متصل نبوده و به وسیله ورودی های پیش بینی شده می تواند توسط پمپ های خودروی آتشنشانی تغذیه شود. این رایزر به آتش نشان ها اجازه می دهد بدون اتلاف وقت برای لوله کشی عمودی از محل خودروی آتشنشانی تا طبقات فوقانی ساختمان، به راحتی و با استفاده از یک بند لوله استاندارد آتشنشانی، آتشسوزی را در هر طبقه ساختمان مهار نمایند.
رایزر تر: رایزر تر همواره دارای آب بوده و به منبع تأمین آب سیستم اطفای حریق ساختمان متصل است. در این روش امکان تغذیه سیستم توسط پمپ خودروی آتش نشانی وجود ندارد.
رایزر ترکیبی: در سیستم ترکیبی، لوله عمودی رایزر همواره دارای آب بوده و به منبع تأمین آب سیستم اطفاء حریق متصل است. علاوه بر آن این سیستم دارای انشعاب مخصوص خودروهای آتشنشانی بوده که در صورت نیاز می تواند توسط پمپ خودروهای آتش نشانی تغذیه گردد.
رایزر مشترک: در این روش تنها یک رایزر جهت تأمین آب سیستم اسپرینکلر و همچنین سیستم لوله ایستاده استفاده می شود.
استفاده از این روش مستلزم رعایت سایز مناسب و همچنین نکات طراحی مربوط به نحوه انشعاب گیری (به فصل ۵ مراجعه شود) می باشد.
سیستم لوله ایستاده (Standpipe) آرایشی از لوله کشی، شیرآلات، اتصالات شیلنگ و سایر تجهیزات نصب شده در ساختمان یا سازه با اتصالات شیلنگ که به گونه ای جانمایی شده اند که توانایی تخلیه آب به منظور اطفای حریق، حفاظت از متصرفین و همچنین حفاظت از سازه و محتویات آن را داشته باشند.

سیستم شبکه بارنده خودکار  اسپرینکلر (System Sprinkler) 

متشکل از منبع یا منابع تأمین آب، یک یا چند منطقه اسپرینکلر، شیر کنترل اصلی و چیدمان لوله های متصل به اسپرینکلرها می باشد. سیستم اسپرینکلر خودکار به منظور کشف و اطفاء یا کنترل حریق با عامل اطفایى آب بوده که اساسًا عمل کنترل در این سیستم در مرحله اولیه رشـد حریق انجام گرفته و از این جهت در جلوگیرى از بروز خسارات بعدى بسیار مؤثـر است و صدمات آتشسوزى را به حداقل می رساند.
سیستم اسپرینکلر معمولاً کل ساختمان را تحت پوشش قرار می دهد. برخى اوقات مراجع ذیصلاح اجراى سیستم اسپرینکلر را فقط به منظور حفظ جان افراد و خروج ایمن متصرفین از ساختمان توصیه مینمایند و ممکن است فقط قسمت های محدودى که موردنظر مراجع ذیصلاح است تحت پوشش سیستم اسپرینکلر قرار گیرند.

 

سیستم اطفای غیر خودکار

سیستمی که به صورت غیر خودکار و توسط متصرفین، نیروهای آموزشدیده و یا آتشنشانان مورد استفاده قرار می گیرد.

سیستم اطفای خودکار

سیستم اطفای حریقی که بدون دخالت عوامل انسانی و به صورت مستقل یا توسط سیستم اعلام حریق فعال شده و حریق را کنترل یا اطفاء می نماید.

نواری شیلنگ

این شیلنگ در حالت بدون آب، به شکل یک نوار تخت دور قرقره یا روی رک مخصوص قرار میگیرد. جهت استفاده باید ابتدا به صورت کامل روی زمین پهن شده و سپس با باز نمودن شیر آب، پر از آب شود. استفاده از این شیلنگ ها مخصوص افراد آموز شدیده می باشد. در حال حاضر در برخی از متون، اشتباهاً به این نوع شیلنگ، شیلنگ فایرباکس یا شیلنگ کنفی نیز گفته می شود.

شیلنگ لاستیکی نیمه سخت

این شیلنگ معمولاً از جنس لاستیک بوده و حالت ظاهری آن در شرایط بدون آب و آبگیری شده، مشابه هم است. استفاده از این شیلنگ ساده و بدون نیاز به آموزش بوده و جهت استفاده متصرفین در مراحل اولیه حریق در نظر گرفته می شود. در حال حاضر در برخی از متون، به اشتباه به این نوع شیلنگ، شیلنگ هوزریل نیز گفته می شود.

 

ایستگاه شیلنگ

محلی که در آن انشعابات شیلنگ های آتشنشانی جانمایی شده و می تواند مجهز به ادواتی نظیر قرقره نگهدارنده شیلنگ، شیلنگ، نازل و ادوات جانبی و همچنین خاموش کننده های دستی باشد.

 

رک مخصوص شیلنگ نواری

محلی که به منظور قرارگیری یک یا چند بند شیلنگ نواری آتشنشانی تعبیه می شود. این محل می تواند جهت حفاظت بیشتر داخل کابینت مخصوص قرار گیرد.

سر لوله های چرخشی

نوع خاصی از سرلوله که به دلیل عدم آب بندی صحیح، تجمع ذرات داخل لولهها در پشت سرلوله و گرفتگی آن و مهمتر از آن سختی کارکرد با آنها برای متصرفین، استفاده از آنها توصیه نمی گردد. این سرلوله ها فاقد اهرم کنترل هستند.

 

آتشنشانی اتصال (Fire Department Connection) 

 

اتصال مخصوص نیروهای آتشنشانی که به شبکه لوله کشی خشک یا ترکیبی داخل ساختمان مرتبط بوده و توسط پمپ خودروی آتشنشانی، تغذیه می شود.

 

کاربران گرامی برای دریافت کامل فایل PDF« ضوابط ملاک عمل سامانه های اطفای حریق»  به بخش دانلود مراجعه نمایید…

 


مطالب مشابه:

ads
  • مطالب مرتبط

  • نظرات

  • برچسب ها

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

background