ads
ads
ads
ads

محاسبات موتورخانه ، چیلر و منبع آب و سختی گیر

۲۶ فروردین ۱۳۹۸(1831 روز پیش) 1,280 بازدید

در این مقاله محاسبات موتورخانه ، حجم آب گرم مصرفی مورد نیاز، مبدل حرارتی صفحه، انتخاب کویل برای منبع کویل، سوخت، انتخاب دیگ، دودکش، چیلر، منبع آب، سختی گیر و … انجام خواهد شد.

هنوز هم سرمایش و گرمایش فضاها سهم عمده ای از تلاش برای فراهم آوردن شرایط آسایش در ساختمان ها را به خود اختصاص داده است و احداث موتورخانه های مرکزی در دو گروه عمده و تک فصلی و دو فصلی بخش مهمی از این کوشش هاست.

 

فهرست مطالب محاسبات موتورخانه ، چیلر و منبع آب و سختی گیر

  • تعریف کلی محاسبات موتورخانه
  • محاسبات حجم آب گرم مصرفی مورد نیاز
  • محاسبات مبدل حرارتی صفحه ای
  • محاسبات انتخاب کویل برای منبع کویل
  • محاسبات سوخت
  • محاسبات انتخاب دیگ
  • محاسبات دودکش
  • محاسبات مشعل
  • محاسبات منابع انبساط
  • محاسبات چیلر
  • محاسبات برج خنک کن
  • محاسبات چیلر تراکمی کندانسورهای هوایی
  • محاسبات سختی گیر
  • محاسبات پمپ
  • محاسبات پمپ فن کویل
  • محاسبات پمپ هوا ساز
  • محاسبات پمپ رادیاتور
  • محاسبات شبکه لوله کشی سرمایش و گرمایش

 

تعریف کلی موتورخانه

هنوز هم سرمایش و گرمایش فضاها سهم عمده ای از تلاش برای فراهم آوردن شرایط آسایش در ساختمان ها را به خود اختصاص داده است و احداث موتورخانه های مرکزی در دو گروه عمده و تک فصلی و دو فصلی بخش مهمی از این کوشش هاست. موتورخانه مرکزی مکانی برای استقرار تجهیزات مولد است و بخشی از تجهیزات انتقال مانند پمپ ها در این مکان نصب می شوند. بنابراین تمرکز آلودگی ها و سرو صدای ناشی از کارکرد تجهیزات مولد در نقطه ای خاص ضمن سهولت و در کنتر و دفع مزاحمت آنها مانع از انتشار آلودگی ها در سطح ساختمان می شود. همانگونه که اشاره شد موترخانه های مرکزی را می توان در دو گروه عمده تک فصلی و دو فصلی طبقه بندی کرد.

 

موتورخانه های تک فصلی اغلب از نوع گرمایشی هستند اما در مناطق گرمسیری ممکن است از موتورخانه های فقط سرمایشی بدون تجهیزات گرمایشی نیز استفاده شود. در حال استفاده از موتورخانه های تک فصلی گرمایشی بسیار رایج تر از موتورخانه های تک فصلی سرمایشی هست زیرا به طور کلی تجهیزات مولد سرمایشی محلی در انواع تبخیری، تراکمی و حتی جذبی از فراوانی بیشتری برخوردارند و به همین دلیل بهره برداری از چنین تجهیزاتی بنا به دلایل مختلف رایج تر و به تبع آن زمینه بهره گیری از موتورخانه های فقط گرمایشی فراهم تر است. موتورخانه فقط گرمایشی که سیال پایه آنها آب است بیشتر در دوگونه آب گرم و بخار مورد استفاده قرار می گیرند و تنها در شرایط خاصی ممکن است از سیستم آب داغ پر فشار استفاده شود. در مجموع تجهیزات سیستم آب گرم جای بسیار کمتری نسبت به تجهیزات بخار اشغال می کنند و در عین حال ساختار موتورخانه های آب گرم بسیار ساده تر از موتورخانه های بخار است. امروزه کمتر از بخار به طور مستقیم برای گرمایش ساختمان ها استفاده می شود. بنابراین در موتورخانه های بخار مبدل های حرارتی بخار-آب دارای جایگاه ویژه ای هستند تا از طریق آنها بتوان آب گرم کم فشار برای واحدهای تبادل حرارت محلی مانند رادیاتورها، فن کویل ها و هواسازها را تهیه نمود.

 

موتورخانه های آب داغ از نظر دما در دامنه ۱۲۰ تا ۲۳۲ درجه سانتی گراد و از نظر فشار در دامنه ۱۶۰ تا ۳۰۰ پوند بر اینچ مربع مورد استفاده قرار می گیرند. موتورخانه های آب داغ فاقد تجهیزات و پیچیدگی های سیستم بخار هستند و از سوی دیگر به دلیل امکان افزایش دمای آب تحت فشار بالاتر از جو برتری قابل توجهی به از نطر دمای سیال نسبت به سیستم های آب گرم کم فشار دارند اما به کارگیری آب داغ با دمای ۱۲۰ درجه سانتی گراد نسبت به هردو سیستم بخار و آب گرم به ندرت مقرون به صلاح و صرفه است زیرا گرمای کل آب داغ در این دما بسیار کمتر از بخار کم فشار با دمای ۱۰۰ تا ۳۰۰ درجه سانتی گراد است. بنابراین از نقطه نظر انتقال انرژی به مناطق دورتر بخار برتری قابل توجهی نسبت به آب داغ دارد و به همین دلیل قطر لوله های انتقال بخار کوچکتر می شود مگر اینکه دمای آب داغ به ۲۳۰ درجه سانتی گراد رسانیده شود که در این صورت با توجه به ضرورت اعمال فشار بیشتر شبکه انتقال سنگینتر خواهد شد.

موتورخانه های دو فصلی نیز به طبع مولدهای گرمایی و سرمایی ممکن است در یکی از گروه های زیر جای بگیرند:

الف: موتورخانه آب گرم – چیلر تراکمی

ب: موتورخانه آب گرم – چیلر جذبی

ج: موتورخانه آب داغ – چیلر تراکمی

د: موتورخانه آب داغ – چیلر جذبی

ه: موتورخانه بخار – چیلر تراکمی

و: موتورخانه بخار – چیلر جذبی

 

به موازات تهیه طرح اولیه یا فاز یک معماری با مشخص بودن شرایط اقلیمی نوع کاربری و مساحت تقریبی ساختمان می توان کار بر روی نوع موتورخانه، محل تجهیزات اصلی آنرا آغاز کرد. لازم نیست که کلیه محاسبات موتورخانه برای تعیین میزان گرمایش و سرمایش ساختمان به اتمام برسد تا طراح تاسیسات و معماری قادر به تعیین نوع تجهیزات و ابعاد موتورخانه شوند. برای تعیین محل احداث و ابعاد موتورخانه کافی است براساس شرایط اقلیمی و کاربری پروژه نوع تجهیزات مولد فارغ از مقدار ظرفیت تعیین شوند. زیرا شرط اول برای تعیین نوع تجهیزات مولد فارغ از مقدار ظرفیت تعیین شوند. زیرا شرط اول برای تعیین نوع تجهیزات مولد، وضعیت اقلیمی و کاربری ساختمان است که این شرط پیش از تهیه حتی یک برگ نقشه نیز مشخص است. در کل موتورخانه های آب داغ که دمایی بالاتر از ۱۰۰ درجه سانتی گراد دارند در سایزهای کوچک دمای بالا می دهند.

 

 

محاسبه حجم آب گرم مصرفی مورد نیاز ( محاسبات موتورخانه )

 

 

که این رابطه را بخواهیم به دقیقه تبدیل کنیم به جای عدد ۸.۳۳، عدد ۵۰۰ در محاسبه قرار می دهیم. Q بر حسب  BTU/hr می باشد.

GPH همان گالن بر ساعت است و مقدار آن طبق استاندارد در جدول شماره ۱ آمده است. مثا رای دستشویی خصوصی در آپارتمان عدد ۲ هست. ولی این GPH  باید در فرمول اصلاح شود که رد اصطلاح به آن GPH اصلاح شده می گویند و برای رسیدن به این عدد باید آنرا در ضریب تقاضا (DF) ضرب کنیم که به شکل زیر در می آید.

 

در نهایت:

 

 

جواب فرمول حجم مصرفی آب گرم بر حسب گالن به دست می آید و چون همه منابع در ایان به لیتر هستند جواب به دست آمده را به ۷۸/۳ ضرب می کنیم تا برحسب لیتر به دست آید. ضریب SF (ضریب ذخیره) و ضریب تقاضا (DF)(موجود در جدول شماره یک) و عدد GPH هرکدام در جدول حداکثر مصرف آب گرم GPH موجود هستند.

در ایران اکثر منبع آب گرم مدل های ۱۵۰۰ و ۲۰۰۰ لیتری هستند و در انتخاب منبع سعی کنید همیشه دید بالا داشته باشید. اگر جواب محاسبه شما ۱۶۰۰ لیتری شد منبع رو ۲۰۰۰ لیتری انتخاب کنید و عدد به دست آمده را در کاتالوگ انتخاب کنید.

 

کاربران گرامی برای دریافت کامل فایل « محاسبات موتورخانه ، چیلر و منبع آب و سختی گیر » به بخش دانلود مراجعه نمایید…


مطالب مشابه:

 

 

ads
  • مطالب مرتبط

  • نظرات

  • برچسب ها

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

background