ads
ads
ads
ads

کپسول های آتش نشانی و آشنایی با کاربرد آن برحسب نوع آتش سوزی

۲۳ مرداد ۱۳۹۸(1710 روز پیش) 1,087 بازدید

دراین بخش از مقالات آتش نشانی در سایت مهندس ایران درباره آشنایی با کپسول های آتش نشانی و آشنایی با کاربرد آن برحسب نوع آتش سوزی توضیح خواهیم داد.

 

این روز ها کارخانه های زیادی در دنیا با نام های مختلف و استانداردهای متفاوت شروع به ساختن این وسائل کرده و هر دفعه نوعی جدیدتر با قدرت بیشتر به بازار عرضه می کنند.

لازم است که اطلاعات فنی نسبتاً دقیقی از انواع کپسول های آتش نشانی دستی، مواد شیمیایی مصرفی و مکانیزم کار کردن در اختیار علاقمندان قرار داده شود، لازم به توضیح است که اینگونه وسائل  آتش نشانی هنگامی می توانند مفید باشد و جوابگوی احتیاجات باشند که از نظر وع مواد شیمیایی، تعداد، اندازه و محل نصب، نظر یک متخصص کسب و نسبت به آمادگی آن ها برای مواقع اظطراری اطمینان حاصل شده باشد.

وسائل دستی اطفاء حریق در انواع و اندازه های متفاوت به منظور مبارزه با آتش سوزی های مختلف در مراحل اولیه طراحی و تولید شده اند لذا دقت کافی بعمل آمده که از نظر حجم و وزن در حداقل ممکنه بوده، یا به آسانی قابل حمل و با سرعت برای مبارزه با آتش سوزی ها قابل استفاده باشند برای مبارزه با آتش سوزی های بزرگ تعدادی از این کپسول های شیمیایی در اندازه های بزرگتر ساخته می شوند که بمنظور راحتی حمل و نقل روی شاسی های مجهز به چرخ نصب شده اند که به آسانی می توان آنها را از محلی به محل دیگر جا به جا کرد یا اینکه این دستگاه هارا با یک وسیله نقلیه یدک کرده و به محل منتقل نمود اینگونه دستگاه ها معمولاً شیلنگ های طویل و کافی ای دارند که لزومی برای انتقال دستگاه به نزدیک حریق پیش نمی آید و معمو لاً امتیازات مثبت یا منفی این وسائل با کپسول های آتش نشانی دستی مشابه است.

تاریخچه خاموش کننده ها

 

در سال ۱۸۱۶ ناخدا بای دریارموث اولین خاموش کن دستی را اختراع کرد.

سال ۱۹۱۲ اولین دستگاه کف شیمیایی دو گالنی در انگلستان ساخته شد.

سال ۱۹۵۷ کپسول های آتش نشانی پودری به بازار آمد.

سال ۱۹۳۵ اولین خاموش کننده دو گالنی آب و گاز CO۲ به بازار آمد.

سال ۱۹۴۶ کپسول های آتش نشانی خودکار به بازار آمد.

 

تعریف خاموش کننده دستی

 

خاموش کننده دستی برای مبارزه با آتش سوزی طراحی و ساخته شده و با حداکثر ۱۴ کیلو وزن یا ۱۴ لیتر ظرفیت مواد خاموش کن براحتی قادر به محل و استفاده از آن باشد را می گویند.

 

کاربرد خاموش کننده دستی

 

از خاموش کننده های دستی با توجه به مواد اطفائی داخل آنها می توان در لحظات اولیه و شروع آتش سوزی و برای حریق های کوچک و موضعی استفاده نمود.

 

انواع خاموش کننده آتش نشانی

 

کپسول ها را از نظر مواد اطفائی داخل آن می توان به چهار گروه تقسیم کرد:

  1. خاموش کننده محتوی آب
  2. خاموش کننده محتوی گاز
  3. خاموش کننده محتوی پودر
  4. خاموش کننده محتوی کف

برای تامین کردن فشار در خاموش کننده برای خارج شدن ماده خاموش کننده و پرتاب آن بطرف آتش نیاز به فشار می باشد که این فشار از راه های مختلف بشرح زیر تامین می گردد .

  1. فشار از طریق کمپرس کردن هوا به داخل بدنه و تحت فشار قرار دادن آن
  2. فشار یا گاز حاصل از واکنش دو ماده شیمیایی
  3. فشار درونی ماده خاموش کن
  4. فشار یک گاز بی اثر( معمولا CO2 یا N2 ) موجود در محفظه (کارتریج)

 

قدرت پرتاب

 

برای اینکه بتوان بدون نزدیک شدن زیاد به آتش ، مواد اطفائی را بر روی آتش پاشید معمولاً در استاندارد هاحداقل متراژی جهت پرتاب خاموش کننده ها در نظر گرفته می شود که این فاصله در خاموش کننده ها متفاوت واز ۲ متر تا ۷ متر می باشد.

بطور مثال : در استانداردی برای خاموش کننده محتوی آب وقتی آب را بصورت جت GET پرتاب کند ۷ متر و وقتی آب به صورت اسپری FOG پرتاب نماید حداقل ۴ متر در نظر گرفته اند.

 

کپسول های آتش نشانی

 

انواع خاموش کننده آبی:

  1. سودا اسید
  2. آب و گاز
  3. آب و هوا

 

سودا اسید

 

خاموش کننده سودا اسید یکی از قدیمی ترین کپسول های آتش نشانی دستی است که در منازل و کارخانجات و ساختمان های عمومی و خصوصی مورد استفاده قرار می گرفت.

فشار لازم برای به خارج راندن مایع از خاموش کننده  بوسیله گازی که در اثر واکنش اسید سولفوریک موجود در شیشه وبی کربنات سدیم در بدنه تولید می شود تامین می گردد.

 

کپسول های آتش نشانی آب و گاز

 

در این نوع از کپسول های آتش نشانی تعداد زیادی از عیب های خاموش کننده های سودا اسید رفع شده است بیشترین ظرفیت آن دو گالنی و مشخصات فنی آن عیناً مشابه خاموش کننده سودا اسید می باشد. حداقل مدت تخلیه آن ۶۰ ثانیه است.

در شرایط عادی و شارژ کامل آن ۹۵٪ ( درصد ) آب خاموش کننده باید تخلیه گردد.

برای اینکه فشار مورد نیاز در این کپسول های آتش نشانی از گاز CO2 تحت فشار که در یک سیلندر کوچک ذخیره شده تامین  شود و در داخل بدنه قرار می گیرد استفاده می شود.

در صورت لزوم می توان به آن ضد یخ افزود ، و در صورت عدم نیاز به تمام آب آن می توان آنرا سروته نگه داشت تا فقط گاز آن خارج گردد.

یک سوم از حجم این کپسول های آتش نشانی جهت انبساط گاز در نظر گرفته می شود و لذا نباید آنرا کاملاً از آب پر کرد.

 

 

کپسول های آتش نشانی آب و هوا

 

این کپسول که مواد داخلی آن عبارتست از آب بعلاوه هوا ( هوا به داخل بدنه کمپرس شده) ، بدنه این خاموش کننده مدام تحت فشار داخلی در اثر هوای فشرده قرار دارد به همین علت مقاومت بدنه آن باید بیشتر از نوع قبلی باشد، در استانداردها برای بدنه آن مقاومتی حدود ۶۰۰ PSI  ء (۴۰ اتمسفر) در نظر گرفته می شود و با این فشار مورد آزمایش قرار می گیرند این نوع دستگاه ها قابل کنترل می باشند ، ظرفیت آنها اکثرا دو گالنی و یکی از علائم مشخصه دستگاه ها تحت فشار داشتن فشار سنج می باشد فشار سنج این دستگاه ها معمولاً دو کار انجام می دهند.

  1. از آنجا که این دستگاه ها فاقد سوپاپ ایمنی می باشند، در صورتی که فشار داخلی دستگاه به هر عللی افزایش یابد و از حد معمول بالاتر رود فشار سنج از هم پاشیده و فشار نیز کاهش می یابد.
  2. از روی آن فشار داخلی دستگاه دیده می شود.

بعضی از کارخانجات سازنده این نوع کپسول های آتش نشانی فشار سنج را حذف کرده اند و بجای آن سوپاپی روی بدنه نصب کرده اند که از سوپاپ مذکور برای تصفیه هوا و آزمایش فشار بوسیله مانومتر ( فشار سنج متحرک ) استفاده می شود و با دستگاه مانومتر فشار داخلی را تعیین می کنند.

 

کاربران گرامی برای دریافت کامل فایل« کپسول های آتش نشانی و آشنایی با کاربرد آن برحسب نوع آتش سوزی » به بخش دانلود مراجعه نمایید…


مطالب مشابه:

 

ads
  • مطالب مرتبط

  • نظرات

  • برچسب ها

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

background