ads
ads
ads
ads

فن فشار مثبت (p.p.v) | مهندس ایران

۰۸ مرداد ۱۳۹۹(1328 روز پیش) 1,242 بازدید

در این بخش از مقالات آتش نشانی در سایت مهندس ایران درباره فن فشار مثبت (p.p.v) توضیح خواهیم داد.

 

مقدمه:

 

مجموعه ای که در اختیار شما قرار دارد شامل دو بخش اصلی و به هم مرتبط می باشد که در یک مجموعه جمع به صورت زیر تنظیم شده است.

 

بخش اول: فن فشار مثبت (p.p.v)

بخش دوم: راهنمایی استفاده از دستگاه دمنده مدل ( FANERGY E16)

 

این مجموعه تقدیم می شود به تمام آتش نشانان تا با دامنه گسترده ای از اطلاعات با تکنیک تهویه به روش (p.p.v) آشنا شده و با انجام تمرین های عملی و مستمر بتوانند آن را به درستی در محیط های عملیاتی اجرا کنند تا ضمن بالابردن سطح کیفی عملیات ها، از مزایای آن نیز بهره مند شوند.

همچنین با چگونگی استفاده از دمنده E16 و مشخصات و شرایط کارکرد آن آشنا خواهید شد.

همیشه بخاطر بسپارید تجهیزاتی برای استفاده در عملیات ها مناسب اند که از نگهداری صحیح و کارکرد درست آن ها اطمینان داشته باشید.

 

 

 

p.p.v چیست؟

 

حفاظت کردن از پرسنل در مقابل خطرات موجود در محیط کار حیاتی است. وجود گازهای خطرناک، دود و حرارت حاصل از آتش سوزی در محیط های سرپوشیده، ساختمان ها و سازه های گوناگون ( هواپیما، مترو) از اصلی ترین مشکلات آتش نشانان می باشد.

تهویه موثر گازهای سمی و دود ناشی از آتش سوزی، بعلاوه بخار و گرد وغبار های مضر می تواند محیط کار را ایمن کند.

برای تهویه کردن بوسیله دستگاه های تهویه به دو روش وجود دارد:

  1. تهویه فشار مثبت (p.p.v) :
  2. تهویه فشار منفی (n.p.v) :

روش n.p.v به دلایلی از جمله موارد زیر به موارد خاص محدود شده است:

این روش معمولا نیاز به فن مخصوص با اتصالات خاص ( لوله های قطور خرطومی و لوله معمولی) دارد که علاوه بر وقت گیر بودن زمان راه اندازی آن، دست و پا گیر بوده و محیط عملیات را اشغال می کند.

در این روش حجم محدودی از دود و گاز تخلیه می شود. به همین علت زمان بر است.

موتور فن های n.p.v بعلت تماس با بخارهای داغ در معرض خرابی و آتش سوزی قرار دارند، به همین علت باید دارای موتورهای الکتریکی ضد جرقه باشند و نمی توان فن های با موتور سوخت داخلی ( بنزینی ) را در صورتی که جریان برق قطع شود جایگزین آن ها نمود.

امروزه فن فشار مثبت p.p.v یک تکنیک در آتش نشانی است که از هوا مانند وسیله و ابزاری برای کنترل برعلیه محیط داخل یک ساختمان استفاده می شود. در این روش از دمنده های معمولی با موتورهای الکتریکی و یا موتور بنزینی برای جابه جا کردن هوای تازه به جای هوای نامناسب استفاده می شود.

p.p.v اولین بار به سال ۱۹۶۰ در آمریکا مورد استفاده قرار گرفت و رواج پیدا کرد و پس از پژوهش در گروه های آموزشی از اوایل سال ۱۹۹۰ اطلاعات درباره استفاده و کاربرد فن فشار مثبت p.p.v بطور گشترده ای در دسترس قرار گرفت و برای بهره بردن سایر آتش نشانان آموزش داده شد.

اکنون اطلاعات و استفاده از فن فشار مثبت p.p.v در سراسر جهان همه پسند گردیده و آتش نشانی جهان را بطور قابل ملاحظه تغییر داده و جایگزنی برای استفاده از n.p.v قرار گرفته است.

دستگاه دمنده را در فاصله ای مناسب از ورودی ساختمان قرار دهید. رعایت فاصله مناسب بین فن و ورودی ساختمان بسیار مهم است زیرا این موقعیت، مخروطی از هوای پر فشار توسط دمنده ایجاد می کند که تمام ابعاد ورودی ساختمان را می پوششاند و این برای فن فشار مثبت p.p.v ضروریست.

این فاصله بین چهار تا ده قدمی (۲ تا ۵ متری) از ورودی ساختمان می باشد و بطور تقریبی این فاصله باید ۵۰ سانتی متر کمتر از قطر ورودی باشد.

بر روی بعضی از دستگاه های دمنده این فاصله در یک جدول ارائه شده است.

ایجاد طرح پوششی بی نظیر فن که همان « مخروط هوا » است یک جریان قوی ایجاد می کند که دمنده در راس آن و قاعده در حدود ۱۰ برابر قطر دمنده بوده و هوای خروجی از فن را تا حدود ۲ برابر به صورت موثر در قاعده مخروط تبدیل می کند. با پوشش کامل ورودی، جریان هوای پرفشار بطور مداوم به محیط داخل فشار وارد کرده و مانع از خروج هوای داخل از ورودی مقابل فن می شود. توده هوا به داخل ساختمان حرکت کرده و هوای داخل را به سمت خروجی هدایت می کند.

 

 

 

طرح مخروطی هوای پرفشار، ورودی رابطور کامل درزگیری کرده است و با ورود مداوم جریان هوا به داخل وجود یک راه خروجی برای تهویه ضروری است. این خروجی می تواند یک در، پنجره و یا کانال های هوایی باشد که باید در انتهایی ترین و یا بالاترین قسمت واقع شود تا موثرترین تهویه انجام شود.

در صورت لزوم می توان با برش سقف و یا خراب کردن قسمتی از دیوار این راه خروجی را ایجاد نمود.

 

 

 

اگر در محیطی امکان ایجاد هیچ گونه راه خروجی برای هوا وجود نداشت، می توان از لوله های قطور خرطومی که مخصوص تهویه اند و در مقابل جمع شدن مقاومت می کنند استفاده نمود.

توجه داشته باشید انتهای سر خروجی لوله در مقابل وزش دمنده نباشد و لوله کشی از انتهایی ترین قسمت و از جایی که دود و گازها متراکم شده اند انجام بگیرد.

برای تهویه ساختمان با ورودی بزرگتر از اندازه می توانید از دو یا چند دمنده با فاصله و زاویه های مناسب در کنار یکدیگر جهت پوشش کامل ورودی و افزایش کیفیت تهویه استفاده نمائید.

 

تهیه و گرداوری:هادی خواجه پور

کاربران گرامی برای دانلود فایل کامل «فن فشار مثبت (p.p.v)» به بخش دانلود مراجعه فرمایید.

ads
  • مطالب مرتبط

  • نظرات

  • برچسب ها

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

background