ads
ads
ads
ads

فلش اور (Flash Over) | مهندس ایران

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹(1440 روز پیش) 1,406 بازدید

در این بخش از مقالات آتشنشانی در سایت مهندس ایران درباره فلش اور (Flash Over) توضیح خواهیم داد.

 

فلش اور ، خطرناک ترین لحظه آتش سوزی تلقی می شود. زمانی که فضایی بسته سریعا و با حالت انفجار شعله ور می شود، فلش اور اتفاق افتاده است. از نقطه نظر علمی، این پدیده به علت بازخورد تابشی حرارت اتفاق می افتد.

گرمای برخاسته از آتش سوزی توسط دیوار فوقانی ( سقف ) و محتویات اتاق، جذب شده و دمای گازهای قابل اشتعال و اثاثیه منزل را تا دمای خود به خود سوزیشان می رساند. این بالا رفتن دما باغث بروز فلش اور می شود.

 

فلش اور چندین تغییر اساسی در آتش سوزی را نشان می دهد:

۱.این پدیده پایانی بر یک عملیات مفید جستجو و نجات است. به عبارت دیگر باعث مرگ هر فرد محبوسی در اتاق شعله ور خواه آتش نشان و خواه افراد دیگر می شود.

۲.همچنین پایان استفاده از خاموش کننده دستی برای خاموش کردن آتش سوزی را نشان می دهد. بعد از وقوع فلش اور نیاز به شروع عملیات با شلنگ آب است.

۳.این پدیده پایان مرحله اول آتش سوزی (مرحله رشد) و شروع دوم آن (مرحله گسترش آتش) را خبر می دهد.

۴.در نهایت فلش اوربیان کننده تغییر وضعیت آتش سوزی از محتویات اتاق به خود ساختمان است. این شروع خطر ریزش آوار است. خطر بالقوه ریزش آوار از مرحله گسترش آتش سوزی شروع شده و در مرحله افت ( حتی بعد از خاموش شدن آتش ) به اوج خود می رسد.

 

 فلش اور

 

منحنی حرارت -زمان فلش اور

 

فلش اوردر هر آتش سوزی اتفاق نمی افتد، گاهی اوقات این پدیده رخ نمی دهد. در برخی آتش سوزی ها، فلش اور مدت زمان طولانی زخ نمی دهد. اما این پدیده می تواند ناگهانی و بدون علائم خاصی و درست در لحظه ورود آتش نشانان به صحنه آتش سوزی رخ دهد.

آتش نشانی به اندازه کافی خطرناک است، ما نمیخواهیم در عملیات خاموش کردن آتش غافلگیر شویم. هنگام عملیات در آتش سوزی، فرماندهان و آتش نشانان ممکن است به کند کردن فلش اور در اتاق در حال سوختن، نیاز داشته باشند. در حقیقت با به تاخیر انداختن این پدیده شما چندین دقیقه زمان را خریده اید که می تواند بسیار حیاتی و حساس باشد.

کاربران گرامی برای دریافت کامل فایل PDF« فلش اور (Flash Over) » به بخش دانلود مراجعه نمایید…

ads
  • مطالب مرتبط

  • نظرات

  • برچسب ها

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

background