ads
ads
ads
ads

دستورالعمل بازرسی لوله کشی گاز گرم کننده های تابشی (گرماتاب)

۱۸ آذر ۱۳۹۸(1571 روز پیش) 997 بازدید

در این بخش از مقالات گاز گرمایش در سایت مهندس ایران درباره دستورالعمل بازرسی لوله کشی گاز گرم کننده های تابشی(گرماتاب) توضیح خواهیم داد.

 

گرم کننده های تابشی

 

با توجه به گسترش استفاده از گرم کننده های تابشی گازسوز (گرماتاب ها) در فضای داخلی اماکن عمومی همانند سالن های ورزشی ، گلخانه ها ، مرغداری ها ، فضاهای صنعتی ، کارگاه ها و …. در ذیل دستورالعمل بازرسی لوله کشی گاز و آیین نامه فنی استفاده از این تجهیزات گازسوز با عنایت به بند ۱۷ – ۳ – ۶ – ۱
مبحث هفدهم مقررات ملی ساختمان در استان گیلان اعلام می گردد:

  1. گرم کننده های تابشی باید مطابق یکی از استانداردهای معتبر بوده و از نظر ایمنی و عملکرد با استاندارد BS EN 416-1 مطابقت داشته باشند.  
  2. نصب بودن کلیه گرم کننده های تابشی در زمان نظارت و بازرسی لوله کشی گاز ضروری می باشد.
  3. گرم کننده های تابشی می بایست فقط در فضاهای غیرهوابند نصب شوند.
  4. گرم کننده های تابشی می بایست به نحو مناسب با بست و تکیه گاه محکم شده و در صورت نیاز (در سالن های ورزشی) به حفاظ مناسب جهت جلوگیری از برخورد اجسام (مانند توپ و …) مجهز باشند.
  5. نصب یک عدد شیر گازی (در فاصله بین ۵۰ تا ۷۰ سانتیمتر) نزدیک مشعل هر دستگاه و یک عدد شیر گازی در ارتفاع دسترسی مناس(۱۷۰ تا ۱۸۰ سانتیمتر از کف) ، جهت کنترل و قطع و وصل گاز در مواقع لزوم (برای یک یا تعدادی دستگاه گرماتاب)، ضروری می باشد.
  6. هر چند پروسه احتراق در دستگاه های گرماتاب به دلیل برخورداری از تکنولوژی پیشرفته با راندمان بالایی صورت پذیرفته و آلودگی آن در مقایسه به حجم هوای سالن ناچیز است ، اما در فضاهای سرپوشیده همانند سالن های ورزشی ، مرغداری ها و … تعبیه دودکش مناسب روی اگزوز فن مربوط به خروج محصوالت احتراق
    دستگاه الزامی می باشد.
  7. بدلیل اینکه گرم کننده های تابشی در ارتفاع نصب می شوند و امکان شل شدن دودکش در محل اتصال فن (به هر دلیلی) وجود دارد، توصیه می شود در مکان های عمومی سرپوشیده در کنار هر مشعل بر روی دیوار ، یک عدد هواکش صنعتی برقی با قطر پروانه مناسب نصب شود.
  8. با توجه به کاربری فضا ، در مکان های بسته و سرپوشیده ، نصب دستگاه اعلام خطر نشت گاز طبیعی و مونواکسیدکربن در ارتفاع مناسبی از کف توصیه می گردد.
  9. حداقل مصرف هر دستگاه گرم کننده تابشی نصب شده، از روی کاتالوگ آن تعیین و در نقشه به عنوان مشعل دستگاه گرماتاب در جدول ، درج شود.
  10. ناظرین محترم الزم است ضمن رعایت الزامات فوق ، سایر الزامات احتمالی مربوط به بازرسی لوله کشی گاز دستگاه های گرم کننده تابشی را که علاوه بر موارد باال، در کاتالوگ شرکت های سازنده آمده است را نیز رعایت نمایند.

تهیه کننده :کمیته فنی و اجرایی مرکز کنترل تاسیسات مکانیکی

 

کاربران گرامی برای دریافت کامل فایل « دستورالعمل بازرسی لوله کشی گاز گرم کننده های تابشی(گرماتاب) »  به بخش دانلود مراجعه نمایید…


 

برخی از مطالب مشابهی که در سایت مهندس ایران قرار گرفته اند:

 

ads
  • مطالب مرتبط

  • نظرات

  • برچسب ها

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

background