ads
ads
ads
ads

راهنمای ضد حریق کردن سازه ها (Fire proofing ) صنایع پتروشیمی ایران

۰۷ فروردین ۱۳۹۹(1491 روز پیش) 272 بازدید

در این بخش از مقالات ایمنی و آتش نشانی در سایت مهندس ایران درباره راهنمای ضد حریق کردن سازه ها (Fire proofing ) صنایع پتروشیمی ایران توضیح خواهیم داد.

 

۱- هدف:

هدف از ارائه این راهنما نحوه انتخاب و استفاده از پوشش های ضد حریق (Proofing Fire (جهت کاهش خسارات و از دست دادن اموال در نتیجه بروز حریق و اثرات ناشی از آتش سوزی و انفجار در مجتمع های پتروشیمی تابع شرکت ملی صنایع پتروشیمی می باشد.

 

۲- حدود:

دامنه کاربرد این راهنما کلیه مجتمع های پتروشیمی تابع شرکت ملی صنایع پتروشیمی می باشد.

 

۳ -تعاریف:

حفاظت فعال: مداخله اتوماتیک یا دستی جهت فعال نمودن سیستم های حفاظتی مانند اسپری یا مانیتورهای آب را حفاظت فعال می گویند.

ترکیبات سیمانی: طبق تعریف “UL”  اسپری مورد استفاده مقاوم در برابر حریق” SFRM” ترکیبات سیمانی شامل اتصال دهنده ها، دانه های به هم پیوسته و الیاف ترکیب شده با آب جهت شکلدهی یک محلول دوغابی است که به وسیله یک شیلنگ و نازل مربوطه و هوای فشرده یک لایه پوششی بر روی سطح مورد نظر ایجاد می شود. این اصطلاح گاهی برای موادی مانند شن و سیمان بکار می رود که توسط اسپری یا ماله بر روی سطح مورد نظر کشیده می شود.

چار: ماده کربن داری که طی فرآیند پیرولیز ایجاد شده و در مقابل حرارت مقاوم است.

حفاظ گرماگیر حریق: مواد شیمیایی که در اثر گرما فعال می شوند یا در اثر جذب گرما حالت فیزیکی آنها به یک مانع عایق حرارتی تغییر می کند.

نواحی خطرناک حریق: نواحی که مستعد بروز حریق می باشند.

حریق عملکرد: واکنش یک ماده یا محصول تولیدی، تحت شرایط کنترل شده آزمایشگاهی را عملکرد حریق گویند.

ضدحریق نمودن:یک فرآیند سیستماتیک، شامل مواد و کاربرد آنها است، که درجه ای از مقاومت در برابر حریق را فراهم می کند.

میزان مقاومت در برابر حریق: تعداد ساعات در یک آزمون استاندارد شده ، قبل از رسیدن به معیار شکست را میزان مقاومت در برابر حریق گویند.

۱۶: فضای سه بعدی است که در آن تجهیزات دارای پتانسیل حریق می توانند ایعات قابل احتراق یا اشتعال با قابلیت سوختن و دارای شدت کافی از خود آزاد کنند.

مشخصه حریق -تست- واکنش: مشخصه واکنش یک ماده، محصول یا تولید به یک منبع معین گرما یا شعله به به عنوان یک تست استاندارد می باشد. 

عملکرد معادل: توانایی انجام یک عملکرد مشخص تحت شرایط خاص با روشی مشابه در همان شرایط را عملکرد معادل گویند. 

خطر: پتانسیل ذاتی صدمه شیمیایی یا فیزیکی (قابلیت اشتعال، سمیت، خورندگی، انرژی ذخیره شده شیمیایی یا مکانیکی) است. 

ساعات حفاظت دهی: میزان مقاومت در برابر حریق در یک تست استاندارد خاص که در این سند شرایط تست UL1709 می باشد.

حفاظت در برابر حریق با متورم شدن: واکنش شیمیایی که در مواد غیرفعال، زمانی که در معرض حرارت بالا یا نفوذ شعله مستقیم قرار می گیرند، رخ می دهد و با منبسط شدن به شکل یک لایه عایق چار کربن دار در میآیند. 

ماستیک: یک ماده خمیری شکل است که به عنوان پوشش حفاظتی یا سیمانی به کار می رود.

حفاظت غیرفعال در برابر حریق( PFP): یک مانع، پوشش یا حفاظ ایمنی است که بدون مداخله اضافی در مقابل گرمای حریق مقاومت می کند.

پرلیت: مواد آتشفشانی طبیعی است که در برابر گرما منبسط شده و برای سبک سازی توده بتنی و حفاظت دهی در برابر حریق و خاک گلکاری استفاده می شوند.

آتش استخری: حوضچه حریقی که در نتیجه رهایش سوخت مایع بر روی سطح و جرقه ایجاد شده و ارتفاع شعله آن می تواند ۲ تا ۳ برابر سطح حوضچه باشد. 

 

کاربران گرامی برای دریافت کامل فایل PDF« راهنمای ضد حریق کردن سازه ها (Fire proofing ) صنایع پتروشیمی ایران » به بخش دانلود مراجعه نمایید…


مطالب مشابه:

 

ads
  • مطالب مرتبط

  • نظرات

  • برچسب ها

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

background