ads
ads
ads
ads

آیا سیستم ODS بخاری، سیستم حفاظتی در برابر گازگرفتگی و مرگ خاموش است؟

۰۵ اسفند ۱۳۹۸(1515 روز پیش) 227 بازدید

در این بخش از مقالات نظارت در سایت مهندس ایران درباره آیا سیستم ODS بخاری، سیستم حفاظتی در برابر گازگرفتگی و مرگ خاموش است؟ توضیح خواهیم داد.

این تصور اشتباه را برای همیشه باید از ذهن خارج کرد که اگر بخاری ها دارای سیستم ODS باشند دیگر گازگرفتگی اتفاق نمی افتد، این فرض اشتباهی که تاکنون جان عده ای را به دلیل همین تصور اشتباه گرفته است.

سیستم ODS نسبت به کاهش سطح اکسیژن حساس است و اگر سطح اکسیژن که در حالت معمول حدود ۲۱ درصد است به کمتر از ۱۸ درصد برسد عمل می کند و بخاری خاموش می شود. این سیستم بعنوان یک “سیستم ایمنی مکمل” خوب است و قابل زیر سئوال بردن نبوده و این توضیحات نیز برای زیر سئوال بردن محصول نیست بلکه هدف معرفی نقش و عملکرد واقعی این سیستم ایمنی است.

سیستم مزبور فرشته نجات در برابر گاز گرفتگی نیست، حوادثی در کشور رخ داده که گازگرفتگی در مکانی اتفاق افتاده که بخاری مجهز به این سیستم وجود داشته و حتی به درستی در زمان تعریف شده عمل کرده است اما قبل از عمل کردن این سیستم و خاموش شدن دستگاه، یک یا چند نفر قربانی گاز CO شده اند. آیا سیستم ODS اشکال داشته و مقصر است؟ خیر! پس چرا؟

 

سیستم ODS را بهتر بشناسیم

 

واحد سنجش سطح اکسیژن “درصد” است اما واحد سطح گاز منواکسید کرین که به قاتل نامرئـی یا قاتل خاموش لقب گرفته PPM است یعنی “در میلیون” است. بدین ترتیب یک درصد =  ppm 10000 یعنی اگر سطح اکسیژن خانه فقط یک درصد کاهش یابد و از ۲۱ درصد به ۲۰ درصد برسد اما اگر خدای نکرده  به دلیل عدم استفاده صحیح و ایمن از وسایل گرمایشی، دودکش های غیر استاندارد، جداشدن دودکش از وسیله گازسوز یا از دیوار یا از اتصالات دودکش، عدم کارکرد صحیح دودکش و … جای این یک درصد را گاز CO یا همان قاتل نامرئـی یعنی منواکسید کربن بگیرد (یعنی ده هزارPPM )، ظرف کمتر از دو دقیقه قربانی می گیرد.

این درصورتیکه هنوز سطح اکسیژن به عنوان مثال در حد ۲۰ درصد است و هنوز قرار نیست سیستم ODS عمل کند. در یک کلام، سیستم ODS حساس نسبت به انتشار گاز منواکسید کربن نیست.

 

سیستم ODS

 

ارتباط بخاری های بدون دودکش با موضوع بحث:

همانگونه که اشاره شد این یاداشت درپی نفی یا زیر سئوال بردن سیستم ODS یا بخاری های مجهز به  سیستم مزبور نیست و حتی بخاری های بدون دودکش مجهز به سیستم ODS را نیز نفی نمی کند بلکه هدف این نوشتار شفاف کردن و تبیین نقش واقعی این “سیستم ایمنی مفید” است تا تمامی آحاد مردم انتظار یا تصور اشتباهی از محصول مزبور نداشته و بدلیل این تصور اشتباه و استفاده غیرایمن از این وسیله استاندارد، دچار حادثه نشوند.

بخاری بدون دودکش دارای استاندارد ملی ایران بوده و راندمان حرارتی بسیار بالایی دارند و استفاده از این بخاری ها در دنیا رایج است اما باید درنظر داشت که مطابق استاندارد محصول مزبور و توضیحاتی که روی برچسب روی بدنه بخاری و راهنمای استفاده ازسوی تولید کننده ارائـه شده است، بخاری بدون دودکش فقط در جایی می تواند استفاده شود که جریان مستمر هوا وجود دارد مثل مغازه ها و … که درب بصورت مستمر باز و بسته می شود که در اینصورت خطر گازگرفتگی وجود ندارد. دلیل “بدون دودکش” بودن این محصول نیز ظرفیت حرارتی پائین است که به همین جهت در طبقه بندی وسایل گازسوز در استانداردهای ملی و بین المللی در گروه A‌ قرار دارد.

این گروه ازلوازم گازسوز هوای لازم برای احتراق را ازفضای نصب تامین می کنند و برای تخلیه گازهای ناشی ازاحتراق به تجهیزات خاصی نیازندارد.

در استفاده از هر وسیله حرارتی باید به شرایط و نحوه استفاده و نگهداری از آن بطور کامل توجه کامل داشت و نباید تصور کرد که هر کالای استاندارد، مناسب استفاده در هرجا و هر شرایطی است.

مشکل اینجاست که همه تصور کنند دستگاه مزبور بواسطه داشتن ODS مردم  را از مرگ خاموش نجات می دهد و با این تصور اشتباه بخاری استاندارد را در اتاق خواب یا فضای بسته استفاده و منجر به حادثه گازگرفتگی می شود.

در این صورت دلیل این حادثه نقص بخاری یا ضعف سیستم  ODS و عمل نکردن این محصول نیست بلکه اشتباه در نحوه استفاده از این نوع بخاری است.

 

کاربران محترم برای دریافت فایل مربوط به « آیا سیستم ODS بخاری، سیستم حفاظتی در برابر گازگرفتگی و مرگ خاموش است؟ » به بخش دانلود مراجعه نمایید:

 


مطالب مشابه:

ads
  • مطالب مرتبط

  • نظرات

  • برچسب ها

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

background