ads
ads
ads
ads

اصول ایمنی هنگام استفاده از دودکش ها

۰۸ اردیبهشت ۱۳۹۹(1453 روز پیش) 506 بازدید

دراین بخش از مقالات نظارت گاز در سایت مهندس ایران درباره اصول ایمنی هنگام استفاده از دودکش ها توضیح خواهیم داد.

 

امروزه سوخت اکثر خانه های شهر ما با استفاده از گاز شهری تامین می شود. گاز شهری ترکیبی است از دو گاز اتان و متان. این گاز برای سوختن مانند دیگر مواد سوختنی، اکسیژن مورد نیاز خود را از هوای اطراف گرفته و پس از سوختن، تولید حرارت و نور و گازهای NO2,CO2,CO و بخار آب می نماید.

استفاده از گاز شهری که نوعی سوخت پاک به حساب می آید، علیرغم محاسن زیادی که دارد، گاهی اوقات بر اثر بعضی سهل انگاری ها عواقب دلخراشی دارد.

CH4+2O2=CO2+2H2O

یکی از این حوادث، حادثه مسمومیت با گاز های حاصل از احتراق است. گاز های CO و CO2 از جمله محصولات حریق هستند که لازم است شناخت بیشتری نسبت به آن ها داشت. به طور خلاصه باید گفت که CO2 حاصل از احتراق کامل و CO حاصل از احتراق ناقص اجسام می باشد.

زمانی که به شعله اکسیژن کافی برسد، رنگ شعله آبی بوده و گاز تولیدی CO2 می باشد؛ و زمانی که میزان اکسیژن کمتر از حد نیاز شعله باشد، و در صد اختلاط گاز و اکسیژن کمتر از حد لازم باشد، رنگ شعله زرد شده و گاز CO تولید می شود و در اصطلاح گفته می شود که ناقص سوزی رخ داده است.

 

دودکش

 

نرسیدن اکسیژن کافی به شعله ناشی از سه چیز است:

  1. نقص فنی موجود در دستگاه و یا نقص در طراحی سیتم ترکیب گاز با اکسیژن
  2. کم شدن میزان اکسیژن در محیط
  3. برگشت خوردن دود ( گازهای ناشی از احتراق ) به داخل محفظه احتراق عدم تخلیه مناسب

کم شدن اکسیژن در محیط ( شعله زرد رنگ) بسیار خطرناک می باشد. به این دلیل که بدن ما جهت تنفس احتیاج به اکسیژن کافی دارد و در صورتی که اکسیژن کافی به بدن نرسد، مشکلات تنفسی به وجود آمده و مغز انسان به دلیل کم شدن میزان اکسیژن کارایی خود را از دست داده و باعث مشکلات خاص خود و گاهی مرگ می شود.

تهیه کننده: اکبر اصالتی

 

کاربران گرامی برای دریافت کامل فایل PDF« اصول ایمنی هنگام استفاده از دودکش ها » به بخش دانلود مراجعه نمایید…


مطالب مشابه:

 

ads
  • مطالب مرتبط

  • نظرات

  • برچسب ها

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

background