ads
ads
ads
ads

کتابچه کاربردی آتش نشانی |شامل هرآنچه که باید درباره آتش نشانی و حریق بدانید.

۲۳ مهر ۱۳۹۷(1991 روز پیش) 284 بازدید

برای ایجاد یک آتش سوزی باید سه عامل حرارت ،ماده قابل سوخت و اکسیژن کافی درمحل حضور داشته باشند تا یک مثلث کامل تشکیل دهند.حریق با کامل شدن مثلث حریق بوجود می آید. اگر یکی از عوامل فوق وجود نداشته باشد و یا در اثر اقداماتی از موضع حذف گردد مثلث آتش ناقص شده و حریق وجود نخواهد داشت. امروز برای جلوگیری از ادامه آتش سوزی و مهار سریع آن عامل چهارمی تحت عنوان واکنشهای زنجیری در اثر متصاعد شدن گازها در نظر گرفته و راههای جلوگیری از آن را مطالعه می نمایند که به منشور حریق مشهور می باشد. مطابق با آئین نامه پیشگیری و مبارزه با آتش سوزی در کارگاهها کلیه کارگاهها باید وسائل و تجهیزات کافی پیشگیری و مبارزه با آتش سوزی بوده و در تمام ساعات شبانه روز اشخاصی را که از تعلیمات لازم بهره مند و بطریقه صحیح استعمال وسائل و تجهیزات مربوطه آشنا باشند در اختیار داشته باشندمجموعه زیر در راستای آشنا سازی بیشتر با روند اطفاء حریق گردآوری شده است.

 

آتش نشانی و حریق

 

تاریخچه آتش نشانی در ایران و تهران

حدود یکصد و پنجاه سال پیش قوای روسیه تزاری به لحاظ اشراف سیاسی و اجتماعی بر شهر تبریز که آن زمان پایتخت و مقر ولیعهد بوده و به صرف حفظ منافع مادی خود یک واحد آتش نشانی در این شهر ایجاد می نماید. این واحد را می توان اولین واحد آتش نشانی در ایران نامید و لوازم و تجهیزاتی نیز از آن باقی مانده است که در موزه آتش نشانی تهران نگهداری می شود. از سوی دیگر انگلیسیها نیز که در اواخر دوران قاجار جنوب ایران و خصوصأ مناطق نفت خیز را در سیطره خود داشتندمقارن همان زمان دارای امکانات اطفاء حریق در آن مناطق بودند. شاید تأسیس دومین واحد آتش نشانی با توجه به نیاز پالایشگاه نفت در مسجد سلیمان یا آبادان باشد.

 

چرا نیاز به سیستم آتش نشانی و اطفائ حریق داریم؟

  1. پیشگیری از بروز آتش سوزی
  2. محافظت از ساختمان در برابر حریق
  3. تامین سلامت کارکنان در ساختمان
  4. به حداقل رساندن خسارت های مالی و اقتصادی

 

چهار عامل عمده ایجاد حریق

  1. پدیده های طبیعی نظیر رعد و برق
  2. خطاهای انسانی (کبریت، ته سیگار…)
  3. نواقص فنی (سیم کشی ها و وسایل برقی..)
  4. اتش سوزی های عمدی (خودکشی، کینه توزی، پوشش جرم ….)

 

علل و شرایط بروز حریق

عوامل و شرایط متعددی می توانند در بروز حریق ایفای نقش نمایند که مهم ترین آن ها شامل موارد زیراست:

  1. آتش گیری مستقیم: مانند نزدیک نمودن شعله به مواد سوختنی
  2. افزایش تدریجی دما: افزایش دما در یک توده زغال سنگ یا مواد آلی و حیوانی که بتدریج دمای آن ها در اثر فشارو فعل و انفعالات بالا رفته و شروع به سوختن می کنند.
  3. واکنش های شیمیائی: واکنش های نظیر ترکیب آب و اسید ، پتاسیم و آب، فسفر با اکسیژن هوا، اسید نیتریک با کاغذ می تواند عامل شروع حریق گردد.
  4. اصطکاک: مالش بین دو جسم آتش گیر مانند دو قطعه چوب خشک یا ترمز شدید چرخ های هواپیما روی باند فرودگاه از نمونه های این شرایط است.
  5. تمرکز پرتوهای مرئی و غیر مرئی: در این حالت به دلیل خاصیت ذره بینی تمرکز نور روی اشیاء باعث حریق می گردد.
  6. الکتریسیته جاری: حرارت حاصل از عبور جریان برق از یک هادی دارای مقاومت بالا می تواند سبب حرارت وآتش گردد.
  7. الکتریسیته ساکن: به دلیل ایجاد جرقه ناشی از اختلاف پتانسیل در مکان هایی که دارای گاز یا بخار مواد آتشگیر باشند می تواند داشته باشد.
  8. صاعقه: صاعقه دارای صدها هزار ولت اختلاف پتانسیل الکتریکی است و می تواند براحتی سبب بروز حریق گردد.
  9. انفجار ناشی از مواد منفجره: دینامیت و بسیاری مواد منفجره دیگر در حین انفجار می توانند آتش سوزیهای وسیعی را ایجاد نمایند.
  10. تراکم بیش از حد ماده سوختنی: تراکم بیش از حد مواد سوختنی در حالت بخار یا گاز مشابه آنچه که درموتورهای درون سوز اتفاق می افتد همراه با یک عامل راه انداز مانند جرقه می تواند سبب بروز حریق گردد.

 

کاربران گرامی برای دریافت کامل فایل « کتابچه کاربردی آتش نشانی » به بخش دانلود مراجعه نمایید…

ads
  • مطالب مرتبط

  • نظرات

  • برچسب ها

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

background