ads
ads
ads
ads

پکیج چگالشی چیست؟ (همراه با فیلم اموزشی)

۱۹ بهمن ۱۳۹۸(1532 روز پیش) 1,445 بازدید

در این بخش از مقالات مکانیک در سایت مهندس ایران درباره پکیج چگالشی چیست؟ (همراه با فیلم اموزشی) توضیح خواهیم داد.

 

پکیج چگالشی جدیدترین نوع از پکیج های دیواری است که در آن مصرف سوخت کم و راندمان حرارتی بالا، از مزیت های آن در مقایسه با مدل های قبلی است.
وقتی گاز در مشعل دستگاه می سوزد، در اثر فرآیند احتراق گاز دی اکسید کربن و بخار آب تولید می گردد. در پکیج های معمولی محصوالت احتراق با دمای بالا (۱۵۰ تا ۳۰۰ درجه سانتی گراد) از دودکش خارج می شود. با توجه به اینکه در این دما آب در فاز بخار قرار دارد بخشی از انرژی گرمایی از طریق خروج محصولات احتراق با دمای باال هدر می رود.

 

در سیستم های چگالشی (Condesing) با اعمال تغییرات در طراحی پکیج، از محصوالت احتراق برای پیش گرمایش آب سرد ورودی به پکیج استفاده می گردد. لذا دمای گازهای خروجی تا دمای ۰۱ الی ۰۱ درجه سانتی گراد کاهش خواهد یافت. در این دما بخار آب تولید شده در طی فرآیند احتراق تقطیر گردیده و به کنداسه تبدیل می گردد. به همین دلیل به این گونه دستگاه ها پکیج چگالشی گفته می شود.
در پکیج چگالشی دود حاصل از احتراق به عنوان یک مزیت شناخته شده است. بطوریکه دود ، قبل از خروج از پکیج دیواری حرارت خود را به آب سرد ورودی می دهد و آن را پیش گرم می کند.
این عمل باعث میشود تا شعله ایجاد شده زمان کمتری را صرف گرم کردن آب انجام بدهد و در نتیجه در مصرف گاز نیز صرفه جویی شود.

در پکیج چگالشی تغییرات زیادی نسبت به مدل های قبلی پکیج های دیواری اعمال شده است. مانند تامین اکسیژن زیاد جهت سوختن بهتر، پیش گرم کردن آب ورودی و … که در ادامه به توضیح برخی از این موارد اشاره می کنیم.
همانطور که اشاره شد پکیج چگالشی برای پیش گرم کردن آب سرد ورودی از دمای حاصل از احتراق استفاده می کند. در این نوع از پکیج ها بعد از سوختن گازشهری دی اکسید کربن و رطوبت و سایر گازها از طریق دودکش به بیرون هدایت می شوند. که البته دود ناشی از احتراق که دمای حدود ۰۱۱ درجه را دارد دمای خود را به آب ورودی می دهد، که بعد از تبادل دما سرد شده و به بیرون از منزل هدایت می شود.

راندمان بالا در پکیج چگالشی

 

در پکیج چگالشی برای بالابردن راندمان حرارتی مشعل، عمل هوا دهی به پکیج دیواری را توسط یک فن تا ۰۱ برابر بالا  تر از حد معمول می برند) البته در هر پکیج چگالشی متفاوت خواهد بود(. این عمل اکسیژن ورطوبت زیادی را وارد سیستم می کند. رطوبت وارد شده بعد از گرم شدن به بخار تبدیل می شود که در خروجی، دمای خود را به
آب سرد می دهد و سرد می شود؛ و به شکل قطرات آب روی مبدل قرار می گیرد که این عمل را کندانس می گویند. (اسم این پکیج ها از همین عمل گرفته شده). به همین جهت مبدل این نوع از پکیج ها باید درمقابل خوردگی بسیار مقاوم باشند. چرا که قطرات تشکیل شده روی مبدل حالت خورندگی شدیدی دارند؛ که نهایتا رطوبت های ایجاد شده توسط یک سیفون به فاضالب وصل می شود.

پکیج چگالشی اگر طبق استانداردهای جهانی مانند: BSEN677،EN13203 ،,۲۰۰۰-۴۸۳ EN ساخته شود می توانند راندمان بالای صد در صد را نیز فراهم کنند.

 

 

مهم ترین مزیت های پکیج چگالشی :

 

  • کاهش مصرف سوخت به دلیل پیش گرم کردن آب ورودی توسط دود احتراق.
  • تأمین هوای مشعل توسط مکنده جهت سوختن با راندمان باال.
  • امنیت بیشتر با توجه به مخفی بودن مشعل در پکیج.
  • تغییر و افزایش کیفیت شعله در این نوع از پکیج ها

 

 

پکیج چگالشی

 

 

در ادامه فیلمی درباره اینکه پکیج چگالشی چیست؟ به نمایش خواهیم گذاشت….

 

 


مطالب مشابه:

 

ads
  • مطالب مرتبط

  • نظرات

  • برچسب ها

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

background