ads
ads
ads
ads

پوشش‌های پلی‌الفینی (پلی‌اتیلن و پلی‌پروپیلن) سه‌لایه (استاندارد ملی ایران شماره ۱-۲۱۵۸۴)

۱۹ مهر ۱۳۹۹(1287 روز پیش) 243 بازدید

در این بخش از مقالات متالوژی-مواد در سایت مهندس ایران درباره پوشش‌های پلی‌الفینی ( پلی‌اتیلن و پلی‌پروپیلن) سه‌لایه (استاندارد ملی ایران شماره ۱-۲۱۵۸۴) توضیح خواهیم داد.

 

آشنایی با سازمان ملی استاندارد ایران سازمان ملی استاندارد ایران به موجب بند ۱ ماده ۳ قانون اصلاح قوانین و مقررات موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران مصوب بهمن ماه ۱۳۷۱ تنها مرجع رسمی کشور است که وظیفه تعیین تدوین و نشر استاندارد های ملی رسمی ایران را به عهده دارد.

تدوین استاندارد در حوزه‌ های مختلف در کمیسیون های فنی مرکب از کارشناسان سازمان صاحب نظران مراکز و موسسات علمی، پژوهشی، تولیدی و اقتصادی آگاه و مرتبط انجام می‌شود و کوششی همگام با مصالح ملی و با توجه به شرایط تولیدی، فناوری و تجاری است که از مشارکت آگاهانه و منصفانه صاحبان حق و نفع شامل تولید‌ کنندگان، مصرف کنندگان، صادر کنندگان و واردکنندگان مراکز علمی و تخصصی نهاد ها سازمان‌ های دولتی و غیردولتی حاصل می شود.

پیش نویس استاندارد های ملی ایران برای نظرخواهی بهمن مراجع ذی نفع و اعضای کمیسیون های مربوطه ارسال می شود و پس از دریافت نظرها و پیشنهادها در کمیته ملی مرتبط با آن رشته طرح و در صورت تصویب به عنوان استاندارد ملی رسمی ایران چاپ منتشر می‌شود.

پیش‌نویس استانداردهایی که موسسات و سازمان های علاقمند و ذی صلاح نیز با رعایت ضوابط تعیین شده تهیه می کنند در کمیته ملی طرح بررسی و در صورت تصویب به عنوان استاندارد ملی ایران چاپ و منتشر می شود.

بدین ترتیب استانداردهایی ملی تلقی می شود که بر اساس مقررات استاندارد ملی ایران شماره ۵ تدوین و در کمیته ملی استاندارد مربوطه که در سازمان ملی استاندارد ایران تشکیل می‌شود به تصویب رسیده باشد.

سازمان ملی استاندارد ایران از اعضای اصلی سازمان بین المللی استاندارد (ISO)کمیسیون بین المللی الکتروتکنیک (IEC) و سازمان بین المللی اندازه شناسی قانونی (OIML) است و به عنوان تنها رابطه کمیسیون کدکس غذایی (CAC) در کشور فعالیت می‌کند در تدوین استانداردهای ملی ایران ضمن توجه به شرایط کلی و نیازمندی‌های خاص کشور از آخرین پیشرفت ها های علمی فنی و صنعتی جهان و استانداردهای بین‌المللی بهره گیری می‌شود.

سازمان ملی استاندارد ایران می‌تواند با رعایت موازین پیش‌بینی شده در قانون ، برای حمایت از مصرف کنندگان حفظ سلامت و ایمنی فردی و عمومی حصول اطمینان از کیفیت محصولات و ملاحظات زیست محیطی و اقتصادی اجرای بعضی از استانداردهای ملی ایران را برای محصولات تولیدی پلی‌اتیلن داخل کشور و یا اقلام وارداتی با تصویب شورای عالی استاندارد اجباری کند.

سازمان می تواند به منظور حفظ بازارهای بین المللی برای محصولات کشور اجرای استاندارد کالاهای صادراتی و درجه بندی آن را اجباری کند همچنین برای اطمینان بخشیدن به استفاده کنندگان از خدمات سازمان ها و موسسات فعال در زمینه مشاوره آموزش بازرسی ممیزی و صدور گواهی سیستم های مدیریت کیفیت و مدیریت زیست محیطی آزمون گاه ها و مراکز واسنجی کالیبراسیون وسایل سنجش سازمان ملی استاندارد این رده سازمان ها و موسسات را بر اساس ضوابط نظام تایید صلاحیت ایران ارزیابی می‌کند و در صورت احراز شرایط گواهینامه تایید صلاحیت به آنها اعطا و بر عملکرد آن ها نظارت می‌کند.

ترویج دستگاه بین المللی یکاها واسنجی وسایل سنجش تعیین عیار فلزات گرانبها و انجام تحقیقات کاربردی برای ارتقای سطح استانداردهای ملی ایران از دیگر وظایف این سازمان است.

 

پوشش بیرونی خطوط لوله مدفون یاقوته و مورد استفاده در سامانه‌های لوله گذاری قسمت۱ پوشش بر پایه پلی اولفین( پلی‌اتیلن سه لایه و پلی پروپیلن سه لایه)

 

هدف و دامنه کاربرد استفاده از پوشش بر پایه پلی اولفین ( پلی‌اتیلن سه لایه و پلی پروپیلن سه لایه)

 

هدف از تدوین این استاندارد تعیین الزامات پوشش اعمال شونده در کارخانه بر پایه پلی اتیلن سه لایه یا پلی پروپیلن سه لایه است که به عنوان پوشش بیرونی لوله فولادی بدون درز یا درزدار برای محافظت از خوردگی در سامانه‌های لوله گذاری اعمال می‌شود.

یادآوری ۱: برای کاربردهای نفت و گاز رسانی منظور از سامانه‌های لوله گذاری سامانه‌های خط انتقال مطابق با است. در صورت توافق با کاربر نهایی سامانه‌های خط انتقال می تواند مطابق با استانداردهای ارائه شده توسط وی باشد.

یادآوری ۲: برای کاربردهای آبرسانی و آبیاری منظور از سامانه‌های خطوط لوله و لوله گذاری خطوط انتقال اصلی و توزیع فرعی است.

یادآوری ۳: لوله های پوشیده شده طبق این استاندارد سازگار با سامانه حفاظت کاتدی در نظر گرفته می‌شوند.

کاربران گرامی برای دانلود فایل کامل «پوشش‌های پلی‌الفینی ( پلی‌اتیلن و پلی‌پروپیلن) سه‌لایه (استاندارد ملی ایران شماره ۱-۲۱۵۸۴)» به بخش دانلود مراجعه فرمایید.

ads
  • مطالب مرتبط

  • نظرات

  • برچسب ها

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

background