ads
ads
ads
ads

مرجع نمادها و اختصارات مورد استفاده در مهندسی تاسیسات گرمایی ، تعویض هوا و تهویه ی مطبوع

۱۷ آذر ۱۳۹۹(1228 روز پیش) 1,031 بازدید

در این بخش از مقالات مکانیک در سایت مهندس ایران درباره مرجع نمادها و اختصارات مورد استفاده در مهندسی تاسیسات گرمایی ، تعویض هوا و تهویه ی مطبوع توضیح خواهیم داد.

 

این بخش، مشتمل بر اطلاعات مربوط به نمادها و اختصارات مرتبط با گرمایش، تعویض هوا، تهویه ی مطبوع و تبرید (R & HVAC) و مهندسی مربوط به آن است.
اختصارات، نمایش کوتاه شده ی نام ها و عبارت های مورد استفاده در متن های مهندسی، نقشه ها و برنامه های رایانه ای است. این بخش بیشتر درباره ی اختصاراتی در زبان انگلیسی بحث می کند که ممکن است در زبانه ای دیگر معانی دیگری از آنهای استخراج شود. نماد واژه برای معرفی یک کمیت یا یکا به کار رفته، لزوما وابسته به
نوشتار آن در یک زبان خاص نیست. به همین دلیل، استفاده از نماد واژه بر استفاده از علامت اختصاری در مهندسی تاسیسات گرمایی اولویت دارد.
اختصارات هیچگاه برای نمادهای ریاضی مانند مساوی (=) یا تقسیم (/) به کار نمی رود. البته این واقعیت درباره ی برنامه های رایانه ای صدق نمی کند، چرا که در این موارد از نماد واژه برای نمایش توابع ریاضی استفاده می شود. به طور کلی، از اخصارات تنها در صورتی استفاده می شود که استفاده از آن ها منجر به صرفه جویی در زمان و فضا شود.
نمادهای تصویری ارایه شده در این فصل، در بیشتر موارد، نمادهایی اند که رسم ساده ای داشته، به سادگی در حافظه ی انسان نقش می بندد و موجب صرفه جویی زمانی در رسم نقشه های مهندسی می شود. نمادهای لوله کشی، کانال کشی، اتصالات و قطعات الحاقی و تکمیلی داخل خطوط می تواند با مقیاس مهندسی و نقشه کشی در نقشه به کار رود.
شناسایی درست و دقیق لوله کشی به وسیله ی شرح علایم و رنگ آمیزی مناسب، به طور قطع می تواند موجب افزایش ایمنی در کار و کاهش احتمال بروز خطا میشود. در حال حاضر، شناسایی درست لوله کشی در ایالات متحده در برخی از صنایع و در بسیاری از آیین نامه های محلی و ایالتی به وسیله ی دفتر بهداشت و ایمنی اشتغال (OSHA) این کشور اجباری شده است.

 

اختصارات مورد استفاده برای متن ها، نقشه ها و برنامه های رایانه ای

اختصارات مورد استفاده برای متن ها و نقشه های مهندسی در اینجا بر اساس استاندارد علایم اختصاری -۱.Y1 Standard ASME/ANSI تهیه شده است. جدول ۱ ،برخی از این علایم اختصاری را نشان می دهد.
همچنین در این جدول، اختصارات مورد استفاده در برنامه های رایانه ای نیز ذکر شده است. این جدول اگرچه پوشش دهندهی بخش مهمی از نیازهای مهندسی است، با این حال، جامعیت نداشته، ممکن است خواننده در برخی کاربردها به مواردی برخورد نماید که از محدوده ی داده های ارایه شده در اینجا فراتر رود.
اختصارات ارایه شده برای برنامه های رایانه ای در صنایع R & HVAC به وسیله ی کمیته ی فنی ۵.۱، کاربردهای رایانه ای، مرتبط با ASHRAE تنظیم شده است. این نمادها، موارد زیر را می تواند شناسایی و استاندارد نماید:

  1. متغیرهای رایانه ای؛
  2. برنامه های فرعی؛
  3. الگوریتم های فرعی؛
  4. توابع مورد استفاده در صنعت. استفاده از این نمادها، باعث می شود تا برنامه ی رایانه ای برای خواننده با سادگی بیشتری درک شود. برخی از زبانه ای برنامه نویسی رایانه ای میان اعداد حقیقی و اعداد صحیح تفاوت قایلند.

در این برنامه ها، برخی از نماد واژه ها برای نمایش اعداد صحیح در حافظه ی زبان برنامه نویسی ذخیره شده است. نمونه هایی از آن را می توان در برنامه های رایانه ای نظیر FORTRAN یافت.
برخی از اختصارها بیش از یک معنای فهرست شده دارند. در اینگونه موارد، اختصاری که از تعداد حروف بیشتری بهره برده باشد، ارجح است. از سوی دیگر در برخی زبانه ای برنامه نویسی، به ویژه نسخه های قدیمی تر، از آنجا که برای اسامی متغیرها، محدودیت تعداد حروف منظور می شود، اسامی مورد نظر را به شکل های دیگری کوتاه می کنند. به عنوان نمونه، برای نشان دادن مساحت دیواره مسلما گویاتر است که از WALLAREA استفاده شود، ولی به همان دلیلی که پیشتر عنوان شد، مجبوریم از نام کوتاهتری مانند WAREA یا WALLA استفاده نماییم. لازم به ذکر است، این مشکل در نسخه های جدیدتر زبان های برنامه نویسی پیشرفته نظیر Basic، C و ++C برطرف شده است. به هر حال، چیزی که نباید از نظر دور داشت که استفاده از نمادهای اختصاری برای گوایایی هرچه بیشتر متن، نقشه یا برنامه ی رایانه ای است و به هیچ عنوان نباید به گونه ای باشد که بر خوانایی و گوایی مطلب اثر منفی داشته باشد.
در جدول ۱ ،برخی نمادها برای چند مصرف مورد استفاده واقع شده اند. در بیشتر این موارد، امکان استفاده از نمادهای مشترک با هم بسیار کم است. با این حال، در صورتی که چنین پیشامدی به وقوع پیوست، از پیشوند ها و پسوند ها برای متفاوت کردن آن ها استفاده می شود.

 

نماد واژه ها در مهندسی تاسیسات گرمایی

نماد واژه ها شامل کمیت های فیزیکی و نمادهای مربوط به یکاهای آن ها می شود. برای نمایش نماد واژه ها معمولا از الفبای زبانه ای انگلیسی و یونانی استفاده می شود.

برای دریافت فایل مربوط به « مرجع نمادها و اختصارات مورد استفاده در مهندسی تاسیسات گرمایی ، تعویض هوا و تهویه ی مطبوع » به بخش دانلود مراجعه نمایید:

ads
  • مطالب مرتبط

  • نظرات

  • برچسب ها

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

background