ads
ads
ads
ads

دستورالعمل طراحی تاسیسات مکانیک ساختمان سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان آبان ۹۸

۱۹ اسفند ۱۳۹۸(1505 روز پیش) 649 بازدید

در این بخش از مقالات مکانیک در سایت مهندس ایران درباره دستورالعمل طراحی تاسیسات مکانیک ساختمان سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان آبان ۹۸ توضیح خواهیم داد.

 

پیش گفتاری از دستورالعمل طراحی تاسیسات مکانیک ساختمان

 

همکار گرامی مجموعه حاضر با هدف راهنمایی و به عنوان الگوی کار طراحی در انواع مجتمع های آپاراتمانی دراختیار شما قرار گرفته تا انشاءالله با رعایت نکات مندرج در این راهنما، نقشه های طراحی شده توسط شما عزیزان طراح، به حداقل خطای احتمالی طراحی رسیده و هنگام کنترل نیز سرعت و دقت بررسی و حداکثر میزان ممکن ارتقاء یابد.

شایان ذکر است که مدنظر قرار داد راهنمایی های ارائه شده به هیچ وجه مانع آزادی عمل طراح در انجام طراحی مطابق سلیقه و استانداردهای موجود نبوده و صرفا برخی شبهات و ناهماهنگی ها را هدف خود قرار داده است.

در همین راستا رعایت چند نکته هنگام ترسیم نقشه ضروری می باشد که خدمتتان یاد آوری می شود:

۱- به هیچ وجه نسبت اندازه المان های نقشه به مقیاس نقشه و پلان را مطابق محدودیت ترسیم تغییر ندهید. این کار در صورت تشخیص کنترل کننده موجب عدم تایید خواهد بود.

۲- نکات کلیدی مبحث ۱۶ مقررات ملی ساختمان در خصوص نحوه اجرای صحیح تاسیسات آب و فاضلاب در نقشه های راهنما گنجانده شده و توصیه اکید بر رعایت این نکات هنگام طراحی می گردد.

بعنوان مثال: نقطه اتصال شبکه هواکش فاضلاب یا نحوه ارتباط فاضلاب افقی در زیر پائین ترین سقف به خط اصلی فاضلاب بعد از دو خم و …. دارای قواعد و نکات مهمی در اجرا می باشد که می بایست در ترسیم نیز حتما لحاظ گردد.

۳- رعایت مقیاس، نوع و پهنای استاندارد و سایز قلم های نوشتاری جهت مسیرهای آب سرد، آب گرم و فاضلاب و هواکش های آن و منتهای درون نقشه علاوه بر اینکه نقشه را استاندارد می نماید و به جلوه بهتر طراحی کمک می کند، باعث سرعت عمل بیشتر کنترل دربررسی نقشه نیز می گردد. لطفا از موارد تایید شده و معمول در این خصوص استفاده نمائید.

همانگونه که مستحضرید مجموعه نقشه های تاسیسات مکانیک شامل شیت های سرمایش و گرمایش نیز می شود. با توجه به ظرفیت های موجود در سازمان، طراح در حال حاضر فقط ملزم به ارائه شیت های گرمایش و نمونه محاسبات حرارتی است.

۵- در طراحی سیتم های آتش نشانی و اطفاء حریق مطابق استاندارد و تفاهم نامه موجود و با ذعایت شرایط و محدودیت های اجرائی و حساسیت های مرجع صدور پروانه ( شهرداری و آتش نشانی) پیشنهاد می گردد سیستم اطفاء شامل یک رایزر خشک و یک رایزر تر که هم به اسپرینکلرها و هم به فایرباکس مرتبط می باشند در نظر گرفته شود. جزئیات اجرائی نحوه ترسیم پلان و رایزر دیاگرامها و نیز مشخصات و طرح ایستگاه بطور کامل در نقه های راهنما جهت تیپ های مختلف ساختمان ارائه گردیده هست.

۶- در تعیین نوع، تعداد چیدمان اسپرینکلرها علی الخصوص در مجاورت ستون ها و دیوارها رعایت موارد ذکر شده در استاندارد ها الزامی و توسط کنترل کننده بررسی می گردد.

۷- برخی شیت ها به دلیل اشتراکات فراوان با یکدیگر قابلیت ادغام در حالت های خاص را دارند که در توضیحات پیرامون نقشه های راهنما به این موارد اشاره گردیده است.

۸- در شیت های تنظیم شده با عنوان توضیحات عمومی، سمی در ارائه توضیحات به روز و مطابق نیاز حال حضر و بر اساس متریال و شیوه اجرای فعلی تاسیسات مکانیکی ساختمان گردیده است. در صورت بکارگیری متریال با روشهای خاص و غیر معمول ارائه توضیحلت مربوط به این تیپ اجراء یا هماهنگی کنترل کننده، توسط طراح الزامی است.

کاربران گرامی برای دانلود فایل کامل «دستورالعمل طراحی تاسیسات مکانیک ساختمان سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان آبان ۹۸» به بخش دانلود مراجعه فرمایید.

ads
  • مطالب مرتبط

  • نظرات

  • برچسب ها

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

background