ads
ads
ads
ads

تاسیسات برقی و مکانیکی ساختمان | مقاله بررسی اجرای تاسیسات زیر سقف در ساختمان

۲۷ مرداد ۱۳۹۷(2067 روز پیش) 969 بازدید

تاسیسات برقی و مکانیکی ساختمان در حکم شریان حیاتی آن بوده و هرگونه ایراد در طراحی و اجرای آن عملا بهره برداری از ساختمان را دچار مشکل اساسی مینماید .

در روش قدیمی اجرای تاسیسات برقی و مکانیکی ساختمان ابتدا لوله های تاسیساتی در کف واحد کارشده و روی آنها ماهیچه سیمانی کشیده شده می شود و سپس فضای بین آنها پوکه ریزی گردیده و روی پوکه ها یک لایه ملات ماسه سیمان کشیده می شود تا بتوان روی آن حرکت کرد و در آخر سرامیک کار می شود.

 

تاسیسات برقی و مکانیکی ساختمان

 

این روش دارای معایب فراوانی می باشد که برخی از آنها عبارتند از :

  • اجرای ماهیچه سیمانی روی تاسیسات برقی و مکانیکی ساختمان پرهزینه و زمانبر می باشد.
  • علی رغم اجرای ماهیچه سیمانی احتمال آسیب رسیدن به تاسیسات ساختمان وجود دارد.
  • پوکه ریزی در طبقات علاوه بر زمانبر و پرهزینه بودن موجب سنگینی سقف میشود.
  • عمر مفید تاسیسات به دلیل مجاورت با مصالح کفسازی و فشارهای وارده کاهش میابد.
  • این روش از نظر حقوقی هم مشکلاتی دارد زیرا لوله های برق واحد پایین روی سقف که در واقع جزء مالکیت واحد بالا است کار می شود و عملا دسترسی به آن در صورت نیاز غیر ممکن است و همچنین لوله های آب واحد بالادر کف واحد کار می شود که بالای سقف واحد پایین است و درصورت نشتی به سقف واحد پایین آسیب می زند که بایستی بطور مطلوب تعمیر شده و رضایت آنان جلب شود .
  • انجام تعمیرات ملزم به تخریب کفسازی می باشد که زحمت و هزینه زیادی دارد و برای همسایه ها نیز ایجاد مزاحمت می نماید و در بسیاری از موارد مالک ترجیح میدهد تاسیسات جدید را از روی کار اجرا کند که از نظر ظاهری نامطلوب می باشد.

با توجه به موارد فوق پیشنهاد می گردد تاسیسات برقی و مکانیکی  هر واحد در زیر سقف همان واحد اجرا گردیده و سپس با سقف کاذب کناف پوشش داده شود که در اینصورت گچ و خاک و سفیدکاری سقف، ماهیچه کشی روی تاسیسات، پوکه ریزی و پلاستر روی پوکه ها حذف می شود که علاوه بر کاهش وزن سقف با حذف هزینه های مربوطه هزینه سقف کاذب کناف نیز جبران می گردد زیرا در گذشته سقف آپارتمان ها بعد از سفیدکاری صرفا یک ابزار ساده اجرا می شد ولی با توجه به رواج سقف های دکوراتیو کناف، در حال حاضر ابتدا کل سقف ابتدا گچ و خاک و سفید شده و سپس بیشتر سقف کناف کاری می شود ولی در این روش گچ و خاک و سفیدکاری سقف کلا حذف می شود و سقف کنافِ دکوراتیو و ساده بطور همزمان اجرا گردد و مقدار کنافکاری ساده که اضافه میشود کمتر از ۵۰ درصد سطح زیربنا می باشد.

 

کاربران گرامی برای دریافت کامل فایل « مقاله بررسی اجرای تاسیسات برقی و مکانیکی زیر سقف در ساختمان » به بخش دانلود مراجعه نمایید…

ads
  • مطالب مرتبط

  • نظرات

  • برچسب ها

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

background