ads
ads
ads
ads

تاثیر درجه حرارت بر آزمایش هیدرواستاتیک خطوط لوله

۲۵ اسفند ۱۳۹۷(1864 روز پیش) 141 بازدید

آزمایش هیدرواستاتیک

آزمایشات فشار PRESSURE TESTS برای حصول اطمینان از کارکرد بی خطر و مطمئن ظروف تحت فشار از سالهای ۱۹۵۰ میلادی مقبولیت و رواج روز افزونی پیدا کرده اند. به علت خطرات ناشی از ذخیره فرآوان انرژی در گازها در حین فشرده شدن، آزمایشات فشار در اکثر قریب به اتفاق حالات، بجز موارد استثنایی به شکل آزمایشات فشار هیدرواستاتیک انجام می شود.

 آزمایش هیدرواستاتیک خطوط لوله به علت ویژگی های خود (طولانی بودن خط، عبور از مناطق با موقعیتهای متفاوت اقلیمی و جغرافیایی پنهان بودن خط در زیر زمین و غیره…) از جالبترین و بحث انگیزترین انواع این آزمایشات است. مقاله حاضر که اقدام به برگرداندن آن شده علی رقم اختصار و کوتاهی دارای نکات جالب و بدیهی است، بخصوص که اقدام به توضیح یکی از گره گاههای این نوع آزمایشات (تاثیر درجه حرارت بر فشار) نموده است.

روشهای آزمایش هیدرواستاتیک بعلت عوامل متعددی از قبیل استانداردها و کدهای مورد استفاده، وضعیت جغرافیایی، پستی ها و بلندی های ناحیه، نوع سیال مورد بهره برداری و فلسفه شرکت طراح خط لوله بسیار متنوع اند.

 

آزمایش هیدرواستاتیک

 

در این مقاله دو تقسیم بندی اصلی آزمایش هیدرواستاتیک ذکر شده است:

  1. نوع اول که به آزمایشات با فشار کنترل شده مرسوم می باشد خود دارای اشکال متعددی است است و امروزه در  کشور ما وسیعا به کار می رود.از ویژگی های این نوع آزمایش بخصوص روش مرسوم در ایران آن است که فشار آزمایش در بالاترین نقطه بر مبنای استاندارد B. 31 .4 یا ANSI B31.8  در محدوده بین ۱.۲۵ الی ۱.۴ و گاهی اوقات ۱.۵ برابر فشار طراحی در نظر گرفته می شود و در عین حال فشار در پایین ترین نقطه نبایستی از ۹۵٪ نقطه تسلیم S.M.Y.S خط لوله  تجاوز نماید.
  2. نوع دوم که اغلب به آزمایش با فشارهای بالا (HIGHER TEST PRESSURE)، و یا آزمایش به طریقه تسلیم YIELD TESTING معروف است. عمدتا شامل فشارهایی تا ۱۱۰٪ نقطه تسلیم خط می گردد و حداکثر فشار آزمایش در آن از طریق بررسی و کنترل مقادیر تئوریک نسبت فشار-حجم در مقایسه با نسبت فشار-حجم واقعی و در حین انجام آزمایش تعیین می گردد.

 

انواع آزمایشات هیدرواستاتیک

در آزمایش هیدرواستاتیک خطوط لوله که معمولا قبل از راه اندازی خطوط انجام می شود، کدهای مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند، اما به هر صورت این آزمایشات شامل دو عملکرد اصلی هستند:

  • وجود اطمینان از مقاومتی که خط لوله باید دارا باشد.
  • حصول اطمینان از عدم وجو نشتی در خط

هر آزمایش هیدرواستاتیک اساسا شامل مراحل ذیل می باشد:

پر کردن خط از سیال مورد آزمایش (معمولا از آب استفاد می شود). پمپاژ مقدار اضافی آب به داخل خط تا رسیدن به فشار مورد نظر، نگهداری این فشار طی یک دوره زمانی معین، تخلیه آب و خشک کردن لوله.

آزمایشات هیدرواستاتیک خطوط لوله را می توان به دو دسته اصلی طبقه بندی نمود:

۱- آزمایش با فشار کنترل شده PRESUURE CONTROLLED TEST

آزمایشاتی هستند که در آن فشار داخلی خط تا فشار از قبل تعیین شده بالا برده شده و سپس طی زمان مشخصی نگهداری می شود.

 

۲- آزمایش به روش تنش حجم کنترل شده VOLUME – STRAIN CONTROLLED TEST

به آزمایشاتی اطلاق می شود که حداکثر فشار آزمایش آنها با توجه به منحنی فشار – حجم و در حین آزمایش تعیین می گردد.

آزمایش « تنش حجم کنترل شده » ارزیابی واقعی و مناسبی را از مقاومت خط لوله مسیر می سازد، در حالیکه « آزمایش فشار کنترل شده » در مقایسه با آن فقط حداقلی از مقاومت خط را ارزیابی می کند، بدون در نظر گرفتن نوع آزمایشی که انجام می گیرد. برای آنکه بتوان تاثیر درجه حرارت را بر نتایج آزمایش محاسبه کرد، لازم است که قبل از هرچیز نسبت فشار – حجم را برای طول مشخص خط لوله تحت آزمایش نمود.

 

کاربران گرامی برای دانلود کامل فایل « تاثیر درجه حرارت بر آزمایش هیدرواستاتیک خطوط لوله » به بخش دانلود مراجعه نمایید…


 

مطالب مشابهی که در سایت مهندس ایران قرار گرفته است…

ads
  • مطالب مرتبط

  • نظرات

  • برچسب ها

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

background