ads
ads
ads
ads

انواع اتصالات جوشی و بررسی نوع لبه سازی بر کیفیت و نفوذ جوش | طراحی اتصال جوش

۱۳ مرداد ۱۳۹۷(2084 روز پیش) 703 بازدید

انواع اتصالات جوشی شامل سه نوع متفاوت است که در ادامه به آنها اشاره شده است:

الف- اتصالات جوشی موقت : پیچ ومهره، خار و کشو

ب- اتصالات جوشی نیمه موقت : پرچ، لحیم‌کاری نرم و بعضی از چسب‌ها

ج- اتصالات جوشی دائم : فرایندهای جوشکاری، لحیم کاری سخت وچسب‌های معدنی و آلی

 

اتصالات جوشی - طراحی اتصال جوش

 

تعریف جوش

جوش ایده‌آل به محل اتصالی گفته می‌شود که نتوان آن موضع را از محلهای دیگر فلز اصلی تشخیص داد.

در عمل رسیدن به جوش ایده‌آل مقدور نیست، ولی آنقدر می‌توان خواص اتصال و کیفیت جوش را بالا برد تا اینکه نیازهای صنعتی و تحمل تنش‌ها و بارهای تحمیلی را بتواند تأمین نماید.

 

عوامل مؤثر بر کیفیت جوش

۱- نوع فلز یا آلیاژ

۲- روش جوشکاری

۳- مواد پرکننده (Filler Metal)

۴- تکنیک عملیات جوشکاری

۵- نوع اتصال یا Joint Design

۶- پارامترهای جوشکاری و عوامل جنبی دیگر(آمپر ، ولتاژ و …. )

 

رعایت تضمین ایمنی یا ضریب اطمینان بر روی مواضع جوش داده شده ، مستلزم طراحی اتصال جوش به طور صحیح و دقیق می باشد . یکی از اولین نکات آگاهی دقیق بر نقش موضع اتصال و نوع مقدار تنش های اعمال شده بر آن است . با دانستن نوع نیرو و جهت آن می توان طرح اتصال صحیح در محل مناسب را برای جوش مشخص کرد تا بیشترین نیرو را تحمل کند و یا با بیان دیگر تمرکز تنش بر روی جوش بوجود نیاید .

طراحی اتصال جوش بر حسب نوع تنش های یک سویی و یا چند سویی و همچنین اعمال نیروهای استاتیکی یا دینامیکی، متفاوت است

حجم یا اندازه جوش و میزان تحمل یا مقاومت آن تحت نیروهای اعمال شده موضوع دیگری است که در طراحی اتصال جوش در نظر گرفته می شود . البته در اینجا محاسبات با توجه به سالم بودن جوش انجام می گیرد . بطور کلی موضوعات طراحی اتصال جوش شامل طرح اتصال ، موضع اتصال اندازه جوش و استحکام اتصال است .

عواملی که در طراحی جوش لازم است در نظر گرفته شوند عبارتند از :

  • طرح باید مقاومت مورد نظر را تامین کند . طراحی بیش از حدود خواسته شده به معنی صرف مواد، انرژی و هزینه بالاتر است .
  • فاکتورهای ایمنی یا ضریب اطمینان در طرح باید معقول و به اندازه ای باشد تا همه پیش آمدهای احتمالی را تحمل کند . استفاده از فاکتورهای ایمنی خیلی زیاد نیز موجب بالا بردن هزینه تولید قطعه می شود .
  • ظاهر موضع جوش ، نیز ممکن است در انتخاب روش جوشکاری تاثیر گذارد ، اما طبیعی است که هنگامیکه این موضع در معرض دید نبوده و در پشت قسمتی پنهان شده و یا اصولا اهمیت نداشته باشد می تواند موجب کاهش هزینه شود.
  • هر جا که امکان دارد از فولادهای معمولی استفاده شود چون دارای مشکلات کمتری در جوشکاری است . بجز در مواردیکه قطعه باید پاسخگوی خواصی ویژه باشد یا با استفاده از فولادهای آلیاژی مقاوم ، می توان موجب تقلیل وزن و در مجموع کاهش هزینه شد .
  • سبکی وزن : چون وزن بیشتر قطعه به معنی هزینه بیشتر با توجه به دست یابی به دقت و خواسته مورد نظر باید سعی در کاهش وزن اجزا قطعه و حتی موضع جوش شد .
  • در بعضی مواقع جوشکاری بر روی قطعات ضخیم و سنگین با مشکلات بیشتری نیز روبرو است .
  • رعایت حدود استاندارد ، در صورت امکان اندازه ها و شکل استاندارد تصریح شود .
  • عملیات حرارتی مورد نیاز

 

طراحی اتصالات جوشی

طراحی اتصال جوش بطور قابل ملاحظه ای متأثر از هزینه آماده سازی لبه مورد اتصال، امکان دسترسی به درز جوش, قابلیت پذیرش برای قطعه طرح شده، نوع نیروهای اعمال شده بر جوش و فرآیند جوشکاری است .

طرح یا شکل اصلی اتصال که برای فرآیند جوشکاری با الکترود دستی، قوس با گاز محافظ و قوس زیر پودری پذیرفته شده جوش لب به لب یا سر به سر شکاف دار و جوش نبشی است . که هر کدام به چندین نوع تفکیک شده تا نیاز خدمت های مختلف را فراهم کند .

 

 

کاربران گرامی برای دریافت کامل فایل « انواع اتصالات جوشی و بررسی نوع لبه سازی بر کیفیت و نفوذ جوش | طراحی اتصال جوش » به بخش دانلود مراجعه نمایید…

ads
  • مطالب مرتبط

  • نظرات

  • برچسب ها

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

background