ads
ads
ads
ads

آموزش کنترل ولو | معرفی شیرهای کنترل

۲۴ شهریور ۱۳۹۷(2042 روز پیش) 241 بازدید

شیرهای کنترل همانند یک مقاومت متغیر عمل می کنند و افت فشاری در خط لوله ایجاد می کنند که به آن گلوگاه یا کنترل دریچه گفته می شود.

عناصر کنترل نهایی زیادی وجود دارند که برای کنترل جریان سیل به کار می روند. این عناصر می توانند به اشکال مختلفی مثل پمپ های اندازه گیری، دمپرها، پره های فن یا حتی تنظیم کننده های سرعت موتور باشند اما رایجترین عنصر کنترل نهایی، شیر کنترل است.

اغلب شیرهای کنترل ، به منظور کنترل دریچه، درصد مشخصی باز می شوند اما هنگامیکه جریان قطع می شود، شیر کنترل باید قادر باشد شرایط کاملاٌ بسته را فراهم آورد.

یادآوری می شود که موضوع شیرهای کنترل و رفتار سیال عبوری از آن، خودش یک علم شده است. کتابهای زیادی توسط سازندگان شیر و انشعابات مستقل، تالیف شده است که تمامی جنبه های ساخت شیر، مشخصات شیر، رفتار سیال، اندازه شیر، نویز شیر و غیره را می پوشاند. بنابراین باید کاملاٌ درک شود که این مجموعه، تنها مقدمه ای برموضوع است.

در اکثر سیستمهای کنترل، شیر کنترل، بیشتر از سایر اجزاء، در معرض شرایط شدید، دما، فشار، خوردگی و آلودگی قرار دارد، اما باید حداقل مقدار تعمیرات بر روی آن انجام شود و جریان سیال پروسه را کنترل کند.

دیاگرام زیر، یک شیر کنترل نیوماتیکی را نشان می دهد. توجه شود که شی کنترل از دو جزء عمده تشکیل می شود. بدنه شیر و اکچویتور. این نوع شیر، از نوع شیرهای Sliding Steam است (گروه های دیگر شیرها، از نوع شیرهای با محور چرخان می باشد)

 

شیرهای کنترل

 

عملکرد شیر کنترل، نسبتا ساده است. اعمال فشار هوا به بالای دیافراگم قابل ارتجاع، نیرویی در جهت پایین ایجاد می کند. این نیرو، میله شیر را به طرف پایین، خلاف جهت عمل فنر مهار کننده، حرکت می دهد. این حرکت تا آنجا ادامه پیدا می کند که پلاگ به جایگاه برسد یا نیروی در جهت بالای فنر (و فشار سیال عبوری، اگر شیر در سرویس است) با نیروی در جهت پایین اکچویتور برابر شود. در این نقطه، جایگاه شیر، حرت را متوقف می کند.

 

 

کاربران گرامی  برای دریافت کام فایل « آموزش کنترل ولو | شیرهای کنترل » به بخش دانلود سایت مهندس ایران در ادامه مراجعه نمایید…

ads
  • مطالب مرتبط

  • نظرات

  • برچسب ها

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

background