ads
ads
ads
ads

نصب و راه اندازی دستگاه های موتورخانه تأسیسات مرکزی(راهنمای معلم)

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸(1815 روز پیش) 2,089 بازدید

فهرست مطالب کتاب نصب و راه اندازی دستگاه های موتورخانه تأسیسات مرکزی (راهنمای معلم)

  1. نصب دیگ آب گرم
  2. ساخت کلکتور
  3. لوله کشی موتورخانه گرمایی
  4. نصب مخزن انبساط
  5. راه اندازی سیستم تهویه مطبوع با آب گرم

 

نصب دیگ آب گرم

روش تدریس: با توجه به اینکه دیگ بخشی از موتورخانه است لذا اول هنرجو باید شناخت کلی از موتورخانه کسب کرده و جایگاه دیگ آب گرم را درموتورخانه بشناسد.

معرفی سیستم حرارت مرکزی

با توجه به آموزش پکیج در سال قبل مختصری از نحوه گرمایش توسط پکیج ارائه نموده و لزوم گرمایش ساختمان های اداری و مسکونی بزرگ را با تکیه بر متمرکز نمودن فضا و امکانات تأسیساتی در این اماکن را به هنرجویان یاد آور شوید.

با بیان تاریخچه ای از نحوه گرمایش مکان زندگی انسان در گذشته و سیر تکاملی این تکنولوژی، ذهن هنرجویان را به سمت تمرکز تأسیسات و حرارت مرکزی سوق دهید.

بهتر است مقایسه ای بین گرمایش اماکن کوچک و بزرگ را بیان کنید تا هنرجو نسبت به اهمیت اجرای موتورخانه پی ببرد.

به عنوان مثال برای یک مجتمع مسکونی ۲۲۰ واحدی، استفاده از گرمایش و آب گرم مستقل و متمرکز را به بحث بگذارید و همچنین در مورد گرمایش و تأمین آب گرم هنرستان خود را بررسی نمایید. بهتر است در مورد موارد ذیل بحث نموده و با نتیجه گیری از آن شروع به معرفی سیستم حرارت مرکزی نمایید.

  • تعداد دودکش ها
  • مقایسه فضای مورد نیاز برای تجهیزات تأسیسات
  • تعمیرات
  • نگهداری
  • بررسی هزینه های اولیه
  • صرفه جویی در مصرف انرژی (سوخت، برق و …)
  • خطرات
  • کنترل

فیلم یا شکل ساختمان های بزرگ را نمایش داده و در مورد نحوه گرمایش پیشنهادی بحث کنید.

 

 

معرفی کلی موتورخانه

روش تدریس: در معرفی موتورخانه فقط دید کلی از موتورخانه مد نظر بوده و از وارد شدن به جزئیات خودداری کنید. از شکل شماتیک و واقعی موتورخانه کمک بگیرید. سپس به قسمت دیگ آب گرم اشاره کرده و وارد بحث دیگ شوید.

 

 

برای شناساندن جایگاه موتورخانه به عنوان یک سیستم تولید گرما و تأمین آب گرم به هنرجویان جدول زیر طراحی شده است تا با استفاده از اطلاعات هنرجویان وارد بحث موتور خانه شویم.

با تکمیل این جدول می توانیم مباحث زیر را بررسی کنیم.

  • چرا اطلاعات ما از موتورخانه کم است؟
  • برای تأمین حرارت کدام نوع از ساختمان ها استفاده می شود؟
  • محل قرارگیری موتور خانه در ساختمان های بزرگ کدام قسمت می باشد

 

به جایگاه نحوه گرمایش اماکن بزرگ بپردازید. بحث هایی با موضوعات زیر پیشنهاد می شود.

  • آلودگی محیط زیست
  • مصرف انرژی
  • قیمت تمام شده
  • هزینه نگهداری
  • و موارد دیگر

هدف از ارائه بحث های کلاسی این است که هنرجویان از وسایل ملموس زندگی که با آن آشنایی دارند شروع کنند و با تفکر وخلق ایده های خود به سیستم همه هنرجویان با سماور که از آن ً گرمایش مرکزی برسند. به عنوان مثال تقریبا برای گرم کردن آب استفاده می شود آشنا هستند. بعد از بحث در مورد این موضوع و نتیجه گیری از آن نحوه گرم کردن آب در موتورخانه مطرح گردد.

انواع دیگ آب گرم :

در معرفی انواع دیگ آب گرم بهتر است در کلاس از فیلم های آموزشی و در کارگاه از روی دیگ توضیحات لازم را ارائه نمایید. در معرفی و انتخاب دیگ از طریق فیلم. کاتالوگ و سایت به چند نمونه اشاره نموده و شرایط انتخاب هرکدام را بررسی نمایید.

 

 

مطالب زیر جهت آمادگی و تکمیل اطلاعات بوده و تدریس آن در کلاس ضرورت ندارد.

۱- دیگ های چدنی: دیگ های چدنی به لحاظ پره ای بودن دارای مزایای زیرمی باشند:

  1. به علت پره ای بودن حمل و نقل آن آسان می باشد.
  2. به علت داشتن مقاومت خوب در برابر زنگ زدگی، طول عمده آنها زیاد است.
  3. به علت پره ای بودن در صورت نیاز می توان ظرفیت حرارتی آن را با اضافه کردن و کم کردن پره افزایش و کاهش داد.
  4. در صورت آسیب دیدن یک پره می توان یک پره نو جایگزین کرد.

میزان گرمایی که در بدنه پره جذب می شود اینرسی گرمایی گفته می شود. با افزایش تعداد پره ها در دیگ چدنی این گرما افزایش یافته و ظرفیت حرارتی دیگ را بالا می برد.

 

 

برای آشنایی هنر جویان با قطعات دیگ شکل هایی مثل شکل بالا را در اختیار آنها قرار داده و از آنها بخواهید تا نام قطعات آن را بنویسند. همین کار را برای دیگ های فولادی متعددی که در لوح فشرده تقدیم شما شده انجام دهید. (سعی کنید از شکل هایی استفاده شود که در کتاب معرفی نشده است)

 

۲- دیگ های فولادی: معمولا ظرفیت این دیگ ها از ۴۵۰۰۰ کیلوکالری بر ساعت به بالا است. این دیگ ها را معمولا با توجه به اندازه ظرفیت حرارتی مورد نظر به روش جوشکاری و یا به صورت مجموعه یکپارچه می سازند سطح تبادل حرارت آن بعد از آتشدان عموما متشکل از تعدادی لوله های عمودی یا افقی یا مورب هستند. این لوله ها همواره از نوع آتش خوار بدون درز می باشند. و بر حسب نوع کاربری و سفارش به دو نوع فایر تیوپ (شعله داخل لوله ها و سیال گرم شونده در خارج از لوله ها قرار دارد.) و یا به صورت واترتیوب می باشند که (آب داخل لوله ها وشعله اطراف لوله قرار دارد.)

معمولا نوع  فایرتیوب بیشترین کاربرد را دارد. جهت افزایش میزان سطح حرارتی مسیر عبور آتش را در یک، دو، سه جهت عبور می دهند که به این مسیر ها پاس گفته می شود.

 

ساختمان دیگ فولادی

  1. بدنه: بدنۀ دیگ به ابعاد مورد نیاز از ورق های فولادی بریده، پس از نورد شدن جوش کاری می شود.
  2. تیوب ها: تیوب های دیگ های فولادی از نوع آتش خوار است که به طول مورد نیاز از لوله های ۶ متری بریده می شود.
  3. صفحات نگه دارنده تیوب (Tube Sheet):وظیفه نگه داشتن تیوب ها را انجام داده و به بدنۀ دیگ جوش داده شده و هم محفظۀ داخلی دیگ را از محیط خارج جدا می سازند.
  4. کوره: محل احتراق مواد سوختنی به وسیله مشعل بوده و از ورق فولادی آتش خوار پس از نورد شدن و جوشکاری داخل دیگ نصب و به صفحات نگه دارنده جلو و عقب دیگ جوش داده می شود.
  5. اتصالات لولۀ رفت و برگشت: بوشن هایی برای اتصال لولۀ رفت و برگشت به دیگ، درنظر گرفته شده است.

 

کاربران گرامی برای دریافت کامل فایل « نصب و راه اندازی دستگاه های موتورخانه تأسیسات مرکزی(راهنمای معلم) » به بخش دانلود مراجعه نمایید…


مطالب مشابه:

 

ads
  • مطالب مرتبط

  • نظرات

  • برچسب ها

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

background