ads
ads
ads
ads

مشخصات فنی و عمومی تاسیسات مکانیکی نشریه ۱۲۸ سازمان برنامه و بودجه کشور (جلد ۱ الی ۶ )

۱۲ خرداد ۱۳۹۹(1418 روز پیش) 792 بازدید

در این بخش از مقالات مکانیک در سایت مهندس ایران درباره مشخصات فنی و عمومی تاسیسات مکانیکی نشریه ۱۲۸ سازمان برنامه و بودجه کشور (جلد ۱ الی ۶ ) توضیح خواهیم داد.

 

جلد حاضر، از ۲ –تاسیسات گرمایی، تعویض هوا و تهویه مطبـوع (جلـد اول)، از مجموعـه “مشخصـات فنـی عمـومی تاسیسات مکانیکی ساختمان ” شامل (۲-۱ -کلیات) و (۲-۲ -لوله کشی) است.
بخش های دیگری از ۲ -تاسیسات گرمایی، تعویض هوا و تهویه مطبوع، تا کنون تدوین و در جلدهای مسـتقل بـه ترتیـب زیر، منتشرشده است:
جلد سوم: کانال کشی؛
جلد چهارم: عایقکاری؛
جلد پنجم: لوله های ترموپلاستیک؛
جلد ششم: نقشه های جزییات.
جلدهای ۵( لوله های ترموپلاستیک) و ۶(نقشه های جزییات)، فقط به ۲ -تاسیسات گرمایی، تعویض هوا و تهویـه مطبـوع اختصاص ندارند و ۳ –تاسیسات بهداشتی را هم دربر می گیرند.
۲ -شماره گذاری فصل ها و طبقه بندی مطالب در ویرایش سوم جلد اول از همان ساختاری تبعیت می کند که از آغاز به صـورت فهرست و دیاگرام در ویرایش های اول و دوم ارایه شده و به ندرت تغییر کرده است . رعایت این ساختار مراجعه مخاطـب را به قسمتی از این مجموعه، یا فصلی از آن و حتی پاراگراف مشخصی، با استفاده از فهرست و دیاگرام تسهیل می کند.
۳ -ویرایش سوم از جلد اول، هر چند تجدید نظری در ویرایش های پیشین است، ولی در زمینه های زیر نسبت به ویرایش های پیشین تغییرات اساسی کرده است.
– با دسترسی به استانداردهای جدید، به خصوص استانداردهای اروپای متحد (EN)، فصل های مربوط به اجزای لولـه کشـی شامل لوله، فیتینگ، فلنج، شیر و غیره، از نو تدوین شده است.
– فصل بست ها، آویزها و تکیه گاه ها، با استفاده از مدارک فنی معتبر، از نو تنظیم شده است.
– در فصل اجرای کار لوله کشی، به خصوص قسمت اتصال (joint )جوشی، گستردگی بیشترییدا کرده است.
– روش انتخاب لوله و دیگر اجزای لوله کشی، در ۲-۲-۱ کلیات و نیز در محدودیت (limitations ) کـاربرد هـر یـک از ایـن اجزا، با محاسبات رسیدن به ضخامت جدار (در هر سیستم مشخص)، از نو تدوین شده است.
– با توجه به تولید و عرضه انواع لوله های ترموپلاستیک در کشور، علاوه بر معرفی این لوله ها و محدودیت هـای کـاربرد هـر یک در این تاسیسات (در جلد مستقل ۵-۱۲۸ )،در هر فصل از ویرایش سـوم تـا جـایی کـه لازم بـوده، کـاربرد ایـن نـوع لوله کشی نیز مشخص شده است.

فصل ۲-۱ -کلیات، که به تاسیسات گرمایی، تعویض هوا و تهویه مطبوع اختصاص دارد، در این ویرایش از نو تـدوین و بـا نگاه جدیدی به انواع سیستم ها تنظیم شده است.
– در این ویرایش، فصل ۲-۲-۱۵ -آزمایش، زیر عنوان “آزمایش نشت” از نو تدوین شده است.
در ایـــن فصـــل آزمـــایش راه انـــدازی (test performance operating) و آزمـــایش نهـــایی عملکـــردی (test performance functional)، اضافه نشده است که در آینده باید اضافه شود.
۴ -دیاگرام فصل بندی و شماره گذاری و فهرست “مشخصات فنی عمومی تاسیسات مکانیکی ساختمان” نشـان مـی دهـد کـه بخش های دیگری از این مجموعه هنوز تدوین و منتشر نشده است. امید است با هم کاری دستاندرکاران این تاسیسات در عرصه های طراحی و اجرا و کنترل پروژه ها، فصلهای باقی مانده نیز به تدریج تدوین شود و انتشار یابد.
ویرایش سوم جلـد اول از مشخصـات فنـی عمـومی سـاختمان در زمـانی منتشـر مـی شـود کـه از چـاپ اول آن (۱۳۷۲) ۱۴ سال می گذرد و علاوه بر چاپ های متعدد، ویرایش دوم آن درسـال ۱۳۸۲ بـا تجدیـدنظر محـدودی منتشـر شـده و در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است.
۵ -ضرورت ویرایش سوم این جلد به دلایل زیر در سال ۱۳۸۵ احساس شد و گروه کارشناسی برای انجام آن تشکیل گردید.
– دریافت نظرهای کارشناسی از طرف تعداد زیادی مهندسان مکانیک در دفاتر طراحی، اجرایی و کنترل؛
– تغییر قابل توجه در استانداردهای مصالح، به خصوص لوله ها و دیگر اجزای لوله کشی؛
– دست یافتن به مدارک فنی جدید، به خصوص استانداردهای اروپای متحد (EN).
۶ -جلد اول از این مجموعه (نشریه ۱-۱۲۸) به لوله کشی (۲-۲)در تاسیسات گرمایی، تعویض هوا و تهویه مطبـوع اختصـاص دارد ولی فصل اول این جلد (۲-۱ کلیات) نه فقط به لوله کشی، بلکه به مبانی برخورد با این تاسیسات در طراحـی، اجـرای کار و کنترل آن می پردازد.
تا کنون از مجموعه “مشخصات فنی تاسیسات مکانیکی ساختمان” نشریه های زیر رسما منتشر شده است: جلد اول: شامل ۲-۱ -کلیات، ۲-۲ -لوله کشی (ویرایش سوم) سال ۱۳۸۸ ،نشریه ۱-۱۲۸؛
جلد دوم: شامل ۳-۱ تا ۳-۴ لوله کشی های تاسیسات بهداشتی (ویرایش اول) سال ۱۳۷۴ ،نشریه ۲-۱۲۸؛
جلد سوم: شامل۲-۴ -کانال کشی (ویرایش اول) سال ۱۳۸۲ ،نشریه ۳-۱۲۸؛
جلد چهارم: شامل ۲-۵ -عایقکاری(ویرایش اول) سال ۱۳۸۳ ،نشریه ۴-۱۲۸؛
جلد پنجم: شامل لوله های ترموپلاستیک در ۲-۲ تاسیسات گرمایی، تعویض هوا و تهویه مطبوع و ۳-۲ تاسیسات بهداشتی (ویرایش اول) سال ۱۳۸۴ ،نشریه ۵-۱۲۸؛
جلد ششم: شامل قسمت اول نقشه های جزییات تاسیسات گرمایی، تعـویض هـوا و تهویـه مطبـوع و تاسیسـات بهداشـتی (ویرایش اول) سال ۱۳۸۵ ،نشریه ۶-۱۲۸.

 

کاربران گرامی برای دانلود فایل زیپ کامل ۶ جلد « مشخصات فنی و عمومی تاسیسات مکانیکی نشریه ۱۲۸ سازمان برنامه و بودجه کشور (جلد ۱ الی ۶ ) » به بخش دانلود مراجعه نمایید…..


 مطالب مشابه:

ads
  • مطالب مرتبط

  • نظرات

  • برچسب ها

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

background