ads
ads
ads
ads

سیستم کنترل هوشمند موتورخانه و بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمانهای هوشمند

۰۳ شهریور ۱۳۹۸(1698 روز پیش) 659 بازدید

دراین بخش از مقالات مکانیک در سایت مهندس ایران درباره سیستم کنترل هوشمند موتورخانه و بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمانهای هوشمند توضیح خواهیم داد.

 

ﭼﮑﯿﺪه :

 

شکی ﻧﯿﺴﺖ ﮐﻪ ﯾﮑﯽ از اصلی ترین موضوع های ﺟﻨﺠﺎل ﺑﺮاﻧﮕﯿﺰ ﻗﺮن ﺟﺎری در  کل ﺟﻬﺎن، مسئله انرژی است. همچنین روش های مختلفی برای حفظ منابع انرژی وجود دارد و معمول ترین روش صرفه جویی می باشد که از طریق فرهنگ سازی انجام پذیر است.

برای حفظ انرژی جدیدترین ایده استفاده از تجهیزات و سیستم های نو می باشد و برای همین منظور در نظر گرفته شده اند. سیستم کنترل هوشمند موتورخانه ساختمان از این جمله اند.

ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن ﻫﻮﺷﻤﻨﺪ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻧﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ « درﺑﺮدارﻧﺪه ﻣﺤﯿﻄﯽ ﭘﻮﯾﺎ و ﻣﻘﺮون ﺑﻪ ﺻﺮﻓﻪ ﺑﻮﺳﯿﻠﻪ ﯾﮑﭙﺎرﭼﻪ ﮐﺮدن ﭼﻬﺎر عنصر اصلی یعنی سیستم ها، ساختار، سرویس ها و مدیریت و رابطه میان آن ها می باشد»

یک ساختمان هوشمند این مزایا را از طریق سیستم های کنترلی هوشمند ارائه می نماید. در این مقاله ضمن معرفی سیستم کنترل هوشمند موتورخانه در ساختمان، به بررسی انواع آن، موارد کاربرد، روش های پیاده سازی و همچنین میزان تاثیر آن در مدیریت مصرف و بهینه سازی انرژی می پردازیم.

مقدمه ای از سیستم کنترل هوشمند موتورخانه:

 

در تعریف مدیریت انرژی به معنی استفاده به صرفه و کارآمد از انرژی است. بسته به نوع مصرفی که یک ساختمان دارد دستگاه های پر مصرف با یکدیگر تفاوت دارند.

برای مثال در ساختمان های اداری و تجاری دستگاه تهویه مطبوع و سیستم روشنایی مرکزی مصرف زیادی دارند. البته کاربرد سیستم های HVAC مصرف انرژی را تا حد زیادی با کاهش روبه رو ساخته است.

در ﺟﻬﺖ ﮐﺎﻫﺶ ﻫﺰﯾﻨﻪ ﻫﺎی ﺻﻨﻌﺖ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن و اﺳﺘﻔﺎده ﺑﻬﯿﻨﻪ از ﺗﮑﻨﻮﻟﻮژی و ﺑﮑﺎرﮔﯿﺮی ﻓﻨﺎوری ارﺗﺒﺎﻃﺎت و راﯾﺎﻧﻪ عملکرد سیستم های مدیریت و اتوماسیون ساختمان چشم گیرتر می گردند که  در مجموع صرفه جویی انرژی را در بر خواهد داشت.

در واﻗﻊ ﻣﺰﯾﺖ اﺳﺘﻔﺎده از ﺳﯿﺴﺘﻢ های جدید کاهش مصرف قابلیت نصب ساده آن ها بر روی شبکه های کامپیوتری (PC) و کنترل سیستم بدون نیاز به کابل کشی پر هزینه و استفاده از تجهیزات گران قیمت می باشد.

با در نظر گرفتن میزان مصرف انرژی و با توجه به روشنایی روز و دمای بیرون، سیستم قادر است یک روش مصرف ارزان قیمت را همراه با صرفه جویی در انرژی انتخاب نماید.

درنظر گرفتن دمای مطلوب ساختمان بر اساس نوع استفاده ای که از آن می شود مصرف انرژی را تا حد بسیار زیادی محدود می کند. این کار با در نظر گرفتن اطلاعات اولیه ای که کار فرما به سیستم می دهد و همچنین داده هایی که سیستم به عنوان پیش فرض دارد از جمله تغییرات روزانه و فصلی شرایط طرح و نحوه انتخاب تجهیزات صورت می گیرد. در نتیجه پروسه مصرف تصاعدی انرژی و ایجاد هزینه ای بالا برای نگهداری ساختمان از بین می رود. به این ترتیب سیستم کنترل هوشمند موتورخانه در ساختمان (EMS) تعریف می شوند. EMS ها با تنظیم عملکرد ساعتی و یا دوره ای تجهیزات از مصرف بی رویه آن جلوگیری می نمایند.

برای شناخت اهمیت اقتصادی سیستم کنترل هوشمند موتورخانه اشاره به این موضوع کافی است که استفاده از EMS در یک ساختمان تک عملکردی هزینه ای به مقدار ۱۰۰ دلار در پی دارد. در حالیکه کنترل عادی همان ساختمان با روش های سنتی هزینه ای معادل ۱۰۰۰ دلار دربر دارد.

 

انواع سیستم های EMS و کاربردهای مختلف:

 

همانطور که در قسمت قبل اشاره کردیم EMSها سیستم کنترلی هستند که با تنظیم عملکرد ساعتی و یا دوره ای تجهیزات از اتلاف انرژی جلوگیری می نماید. به این معنا که زمان و رنج خاموش و روشن شدن دستگاه را با توجه به داده های از پیش تعیین شده ای بر اساس یک سیستم یکتا و به کمک ساعت های کنترلی کنترل می کند.

 

سیستم مدیریت ساختمان:

 

اولین سیستم های مدیریت ساختمان BMS در اوایل ۱۹۷۰ معرفی شدند. طرح اولیه هوشمند سازی از دانشگاه میشیگان ایالات متحده آمریکا شروع شد و در ساختمان های دانشگاه آریزونا در سال ۱۹۹۵ اجرا گشت.

سیستم های مدیریت و اتوماسیون ساختمان علاوه بر کنترلی کردن تمام تجهیزات داخل یک خانه، سیستم های ایمنی و امنیتی کاملی را ایجاد می کند که در برابر سرقت، آتش یوزی، نشت گاز و … می توانند خانه را محافظت کنند.

این سیستم ها عبارت اند از:

سیستم تهویه، سیستم ایمنی، سیستم اعلام و اطفای حریق، سیستم مدیریت روشنایی و انرژی سیستم های کنترل هوشمند دارای انعطاف بالایی خواهند بود که می توان به راحتی آن ها را با نیازهای مختلف منطبق نمود. همچنین در هنگام بهره برداری براحتی می توان عملیات تغییر و بهینه سازی برای راهبری بهتر و کاهش هزینه های انرژی و کاهش هزینه های تعمیراتی را انجام داد.

 

کاربران گرامی برای دریافت کامل فایل« سیستم کنترل هوشمند موتورخانه و بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمانهای هوشمند » به بخش دانلود مراجعه نمایید…


مطالب مشابه:

ads
  • مطالب مرتبط

  • نظرات

  • برچسب ها

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

background