ads
ads
ads
ads

دستورالعمل جانمایی تاسیسات شهری در مجاورت سازه های عمرانی

۰۶ خرداد ۱۳۹۹(1402 روز پیش) 264 بازدید

در این بخش از مقالات مکانیک در سایت مهندس ایران درباره دستورالعمل جانمایی تاسیسات شهری در مجاورت سازه های عمرانی توضیح خواهیم داد.

 

فصل ۱ :کلیات

۱- هدف:

 

هدف از تنظیم این دستورالعمل، ارائه ضوابطی است که بر اساس آ« از عبور ایمن و مناسب تاسیسات عمومی شهری، از مجا.رت پل ها و تونل های ترافیکی شهری اطمینان حاصل گردد. عبور تاسیسات باید به گونه ای باشد که علاوه بر خدمات رسانی مناسب شهری، خللی بر عملکرد و سلامت سازه نیز وارد نگردد و امکان دسترسی، یازرسی و نگهداری تاسیسات و سازه توامان فراهم باشد.

 

۲- دامنه کاربرد:

 

این ظوابط مربوط به معابر شهری، پل  ها، آبروها و تونل های ترافیکی شهری است و در مورد پل های تاریخی، پل های عابر پیاده و تونل های غیر ترافیکی کاربردی ندارد.

جهت بهره وری بیشتر، این دستورالعمل در مورد طرح های موقت در بازه زمانی زیر ده سال کاربرد ندارد.

 

۳- تعاریفی از دستورالعمل جانمایی تاسیسات شهری : 

 

۱-۳- کارفرما: در این راهنما منظور از کارفرما، سازمان متولی و بهره بردار پل و تونل می باشد.

۲-۳- شرکت خدمات رسان شهری: شرکت های متولی تاسیسات شهری هستند مانند شرکت گاز، شرکت آب و فاضلاب، شرکت برق، شرکت مخابرات و …

۳-۳- مهندس مشاور: به افراد حقیقی یا حقوقی گفته می شود که کار طراحی، مطالعه و نظارت بر اجرای یک طرح عمرانی، از طرف کارفرما به آن واگذار می شود.

۴-۳- تاسیسات شهری: به شبکه های حیاتی مربوط به انتقال آب، برق، تلفن، گاز، خطوط دیتا، فاضلاب و … گفته می شود.

۵-۴- پل: سازه ای است با مصالح بتنی، فلزی، بنایی و یا مختلط با دهانه حداقل ۶ متر برای عبور مسیر راه، راه آهن و یا پیاده از روی آب و یا هر نوع مسیر و یا مانعی دیگر. هر پل از دو بخش اصلی عرشه ( روسازه) و زیر سازه تشکیل شده است.

۶-۳- عرشه ( روسازه پل): در پل های با دهانه ساده یا پیوسته، روسازه به بخشی از پل میگویند که بالای گروت ریخته شده زیر سیستم تکیه گاهی قرار گررفته است و در پل های قابی به بخش قرار گرفته روی دیوار قائم کوله می گویند.

روسازه عمدتا شامل تیرها، دال، روکش سواره رو، دال دسترس، جداول و حفاظ ها، نرده ها، دیوارهای صوتی، درزهای انبساط و سیستم های تکیه گاهی می باشد.

۷-۳- زیرسازه پل: زیر سازه پل شامل شمع ها، فونداسیون، کوله ها، پایه ها و دیوارهای جناحی است.

۸-۳- تونل ترافیکی: معبر زیر زمینی تقریبا افقی است که از دو طرف به هوای آزاد مرتبط است و برای عبور و مرور ترافیک مورد استفاده قرار می گیرد.

۹-۳- منهول : آدم رو یا چاهک بازدید است که در محل اتصال چند شبکه و خط عبور تاسیسات، مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال در سیستم فاضلاب برای آنکه چندین خط لوله فاضلاب را به یکدیگر متصل کنند و به یک مسیر هدایت نمایند از منهول استفاده می شود یا در سیستم های مخابراتی برای دسترسی به مسیرهای کابل ها در زیر زمین مورد استفاده قرار می گیرد. منهول در واقع برای دسترسی آسان انسان به داخل کانال است و در آن ها را با در پوش می پوشانند.

۱۰-۳- هندهول: یک محفظه استوانه ای با قطر کمتر از ۶۰ سانتی متر است که در محل اتصال کابل ها یا تاسیسات با قطر کم ساخته می شود.

۱۱-۳- انکر: یک اتصال دهنده مکانیکی است. این اتصال با عملیات کاشت و جایگذاری عنصر فولادی در بتن و یا مصالح بنایی انجام می شود. انکر در موارد اصلاح سازه، تعمیر، تغییر، گسترش و یا سایر موارد مورد استفاده قرار می گیرد.

۱۲-۳- پوسته طرح تونل: محدوده تاثیر پذیری و تاثیر گذاری تونل بر سازه ها و اراضی مجاور است.

 

کاربران گرامی برای دانلود کامل فایل « دستورالعمل جانمایی تاسیسات شهری در مجاورت سازه های عمرانی » به بخش دانلود مراجعه نمایید…..


 

مطالب مشابه:

ads
  • مطالب مرتبط

  • نظرات

  • برچسب ها

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

background