ads
ads
ads
ads

شیرهای اطمینان |‌ آشنایی با شیرهای ایمنی (Safety Valves)

۱۶ مرداد ۱۳۹۷(2082 روز پیش) 664 بازدید

اصولا شیرهای ایمنی ( Safety Valves) در مدل های مختلف چه از نظر شکل و اندازه و چه از نظر فشاری که باید در آن عمل کند ساخته می شوند. از کوچکترین آنها که شاید سوپاپ اطمینان دیگ زود پز باشد و یا فشار شکن آب گرم کن مخزنی و از بزرگترین شیرهای اطمینان که در تاسیسات نفتی با فشار چندین هزار  PSI و بزرگی چند متر استفاده می شود. همگی کار ایمن سازی و نجات انسانها را انجام می دهند. در ادامه ابتدا به تعاریف کلی شیرها و انواع آن پرداخته سپس به طور مفصل و کامل به بررسی شیر طمینان می پردازیم.

شیرها (valve) وسایل مکانیکی هستند که برای هدایت، قطع و وصل، مخلوط کردن و یا تنظیم جریان، فشار و یا درجه حرارت سیال طراحی شده اند.

شیرها وزن و اندازه های متفاوتی دارند به طوری که ممکن است تنها ۴۵۰ گرم وزن داشته باشند و در دست انسان جای بگیرند و یا اینکه ممکن است ۱۰ تن وزن و حدوداً ۶ متر ارتفاع داشته باشند.

 

انواع شیرها (Type of Valve)

معمولی ترین انواع شیرها عبارتند از:

  1. شیر دروازه ای (Gate Valve)
  2. شیر مخروطی (Plug Valve)
  3. شیر توپی (Ball Valve)
  4. شیر پروانه ای (Butterfly Valve)
  5. شیر یک طرفه (Check Valve)
  6. شیرهای اطمینان (Safty Valve)
  7. شیر کروی(Globe Valve)

 

جنس شیرها

جنس بیشتر شیرها از فولاد، آهن، پلاستیک، برنج، برنز یا تعدادی از آلیاژهای  ویژه می باشد.

 

شیرهای ایمنی - شیرهای اطمینان

 

شیرهای اطمینان (Safety relief Valves)

وجود یک وسیله برای حفظ تاسیسات تحت فشار در هر صنایعی الزامی است. البته وجود کنترلرها و فشار سنج ها برای تنظیم این فشارها حتمی است ولی امکان خرابی آنها هم می رود.

پس باید یک فشار شکن قابل اطمینان در جاهای حساس نصب شود که در موقع لزوم عمل کرده و از انفجار و آسیب به دیگر دستگاه ها جلوگیری نماید.

اصولا شیرهای ایمنی (Safety Valves) در مدل های مختلف چه از نظر شکل و اندازه و چه از نظر فشاری که باید در آن عمل کند ساخته می شوند. از کوچکترین آنها که شاید سوپاپ اطمینان دیگ زود پز باشد و یا فشار شکن آب گرم کن مخزنی  و از بزرگترین شیرهای اطمینان که در تاسیسات نفتی با فشار چندین هزار  PSI و بزرگی چند متر استفاده می شود. همگی کار ایمن سازی و نجات انسانها را انجام می دهند.

طرز کار شیرهای اطمینان همانند دیگر شیرها می باشد با این تفاوت که عمل باز و بسته شدن آن به طور اتوماتیک و بوسیله اختلاف فشار فیمابین دو طرف سطح نشیمنگاه آن صورت می گیرد.

فشار در زیر نشیمنگاه در حد مورد زیادی می باشد و در سمت دیگر آن به اتمسفر هوا ارتباط دارد. هر شیر اطمینان بر حسب نیاز به فشاری که باید عمل فشار شکنی را انجان دهد توسط بازرس فنی، فشار باز شدن آن تنظیم می گردد.

 

نگهداری و انبار شیرهای ایمنی

یک شیر اطمینان قل از اینکه استفاده شود و یا بعد از هر بار استفاده ممکن است چندین ماه در یک جا انبار شده باشد، پس رعایت نکات زیر ضروری است:

  • لازم است که شیرهای ایمنی در جایی تمییز، خشک و دور از گرد و عبار و ماسه و یا هرچیز دیگر که باعث کثیفی آن گردد، انبار شود.
  • حتی الامکان در محفظه اصلی خود نگهداری شوند.
  • توسط کاورهای پلاستیکی و محافظ های دنده، قسمت های حساس را پوشش دهید.
  • از ضربه زدن به روی محل کاسکت روی فلنج و رزوه ها خود داری نمایید.
  • به خوبی حمل کنید.

 

دستورالعمل نصب و راه اندازی

قبل از نصب شیرهای ایمنی لوله کشی ها و قطعاتی که در جریان سیال قرار دارند باید به خوبی تمیز شوند. ماسه و قطعات کوچک فلزات حتما باید توسط استفاده از هوای فشرده و بخار پاک شوند. ورود یک شی سخت به شیر ایمنی و قرار گرفتن آن بین سوپاپ و نشیمنگاه یک مسئله جدی است. در زمانی که فشار زیاد است کوچکترین خرابی سطح باعث نشتی و افت فشار می شود. عبور جریان از نازل شیر ایمنی و عمل مناسب آن زمانی میسر می باشد که تمام مراحل راه اندازی به خوبی طی شده باشد.

 

 

کاربران گرامی مهندس ایران برای دریافت کامل فایل « شیرهای اطمینان |‌ آشنایی با شیرهای ایمنی (Safety Valves) » به بخش دانلود مراجعه نمایید…

ads
  • مطالب مرتبط

  • نظرات

  • برچسب ها

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

background