ads
ads
ads
ads

خطرات نشت گاز منو کسید کربن | علائم‌ مسمومیت و راه مقابله

۱۲ آبان ۱۳۹۷(1993 روز پیش) 303 بازدید

گاز منو اکسید کربن ، (با فرمول شیمیائی co) ، گازی است که بر اثر ناقص سوختن کربن بوجود می آید . این گاز بسیار سمی است و رنگ و بوی خاصی ندارد .

تمامی وسایل و دستگاه هائی که وظیفه سوزاندن چیزی را دارند (مانند یک بخاری گازی یا نفتی ، آبگرمکن و یا حتی موتور یک خودرو) تا حدودی گاز منو اکسید کربن تولید می کنند ، میزان این تولید به شرایط احتراق سوختن بستگی دارد ؛ هر چه میزان اکسیژن در هنگام سوختن کمتر باشد بخش بیشتری از کربن ها دچار ناقص سوزی می شوند و به جای دی اکسید کربن (co2) تولید می کنند.

همانگونه که گفته شد منو اکسید کربن یک گاز بسیار سمی و خطرناک است. افرادی که در یک فضای بسته در معرض استنشاق این گاز قرار می گیرند ابتدا احساس سستی و خواب آلودگی می کنند و در صورتیکه هر چه سریع تر مکان را ترک نکنند و یا هوای تازه تنفس نکنند دچار بی هوشی و در نهایت خفگی می شوند.

زمانی که فردی بر اثر گاز co مسموم می شود به سرعت گاز منو اکسید کربن با گلبولهای قرمز خون ترکیب شده ، (میل ترکیبی co با هموگلوبین خون ۲۵۰ برابر بیشتر از میل ترکیبی اکسیژن با هموگلوبین خون است) به همین دلیل جایگزین اکسیژن بافت شده و در نهایت منجر به خفگی در کل بافت های بدن می شود . اگر درصد گاز گرفتگی کم باشد فرد در ابتدا احساس سوزش در گلو ، تهوع ، استفراغ و سردرد خواهد داشت. اگر درصد گاز گرفتگی بالاتر باشد فرد دچار سرگیجه و کاهش هوشیاری می شود در نتیجه تشنج کرده و به کما می رود البته این موضوع بستگی به غلظت گاز موجود در محیط دارد. بنابراین توصیه می شود اگر با فردی روبرو شدیم که دچار گاز گرفتگی شده است ، نباید دستپاچه شویم. در خیلی موارد پیش آمده است که فردی برای کمک و احیاء مسمومی که دچار گاز گرفتگی شده ، اقدام کرده به دلیل عدم رعایت نکات ایمنی خودش هم قربانی شده است. بنابراین ابتدا دستمال مرطوبی را جلوی دهان گرفته و پس از وارد شدن به محیط تمام درها و پنجره ها را باز می کنیم و پس از آن به کمک فرد آسیب دیده می رویم (بهتر است افراد دیگر را قبل از هر اقدامی در جریان بگذاریم تا اگر خودمان هم دچار مشکل شدیم دیگران برای کمک به ما آماده باشند.)

افرادیکه با نوع خفیف گاز گرفتگی روبرو می شوند معمولاً پس از انتقال به مراکز درمانی و اقدامات درمانی بهبود می یابند و اگر فردی با نوع شدید آن روبرو شود به دلیل تاثیر گاز co به روی مغز ، کبد و سیستم عصبی به کما رفته و تقریباً نجات پیدا کردن او غیر ممکن است. البته به کما رفتن افراد بستگی به مدت زمانی دارد که فرد در محیط آلوده به گاز حضور داشته است ، اما معمولاً افرادی که زمان زیادی در این محیط هستند به خواب ابدی فرو می روند و اگر هم دوام بیاورند تنها برای مدت کوتاهی است و برخی ممکن است دچار معلولیت هم شوند.

برای دوری از خطرات همین گاز است که پیوسته توصیه می شود برای بخاری های گازی منازل حتماً از دودکش های کلاهک دار و تجهیزات ایمنی بخاری استفاده شود.

شکل زیر علائم مسمومیت با گاز منوکسید کربن را نشان می دهد:

 

 

کاربران گرامی برای دریافت کامل فایل « خطرات نشت گاز منو کسید کربن | علائم‌ مسمومیت و راه مقابله » به بخش دانلود مراجعه نمایید…

 

 


برخی از مطالب مشابهی که تاکنون در سایت مهندس ایران قرار داده شده اند:

 

 

 

ﺗﺨﻠﻴﻪ محصول احتراق - ﻣﻮﻧﻮاﻛﺴﻴﺪ ﻛﺮﺑﻦ

ﺗﺨﻠﻴﻪ محصول احتراق | تخلیه ﻣﻮﻧﻮاﻛﺴﻴﺪ ﻛﺮﺑﻦ | دودکش

 

 

ads
  • مطالب مرتبط

  • نظرات

  • برچسب ها

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

background