ads
ads
ads
ads

اجرای عایقکاری با رنگ های عایق حرارتی (با پایه سرامیکی) انعکاسی

۲۸ آذر ۱۳۹۸(1582 روز پیش) 650 بازدید

در این بخش از مقالات مکانیک در سایت مهندس ایران درباره اجرای عایقکاری با رنگ های عایق حرارتی (با پایه سرامیکی) انعکاسی توضیح خواهیم داد.

عایقکاری با رنگ های عایق حرارتی نقش بسیار مهمی در جلوگیری از هدررفت گرما در فصل زمستان و خنک نگه داشتن فضای داخلی در فصل تابستان دارد . به این ترتیب افزون بر صرفه جویی در مصرف و هزینه انرژی به پاکی و پایداری محیط زیست نیز کمک می شود. عامل مهم در انتخاب عایق میزان مقاومت حرارتی آن است. هر قدر مقاومت حرارتی بالاتر باشد عایق گرمای کمتری را از خود عبور می دهد و صرفه جویی بیشتری به همراه دارد. پس هنگام انتخاب عایق مناسب بهتر است نخست به جای ضخامت عایق ها، مقاومت حرارتی آنها با هم مقایسه شود.
بر اساس مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان کلیه ساختمان هایی که ساخته می شوند باید به مقدار کافی عایق کاری شوند. برمبنای این مقررات عایقکاری دیوارهای پیرامونی ساختمان، لوله های تاسیسات، کانال های انتقال هوا و سیستم تولید آب گرم از موارد اجباری هستند.
عایق میکرو گویچه سرامیکی یکی از نتایج فناوری نانو تولید مواد نانوسرامیک و استفاده از آن ها در صنعت رنگ است . یکی از انواع این مواد که در ابعاد نانو تولید می شود
آلومیناسیلیکات ها هستند که در صنعت رنگ و به عنوان عایق رطوبتی و حرارتی از آنها استفاده می شود. به دلیل وجود ریزگردهای سرامیکی در اندازه نانو، این رنگ ها ضریب انتقال حرارتی بسیار کمی دار دن و افزون بر آن ویژگی مهم بازتابندگی (انعکاس) پرتوهای گرما و خورشیدی را هم دارند. یعنی اگر به عنوان رنگ عایق حرارتی بر روی دیوارهای داخلی و سقف استفاده شد گرمای تابشی را دوباره به داخل باز می تاباند و اگر در نمای بیرونی استفاده شود.
پرتوهای خورشید و گرمای تابشی را به خارج منعکس می کند. سطوح پوشش داده شده با این مواد، مقاومت بالایی در برابر پوسته شدن، خرد شدن، خش و سایش دارند .

 

عایقکاری با رنگ های عایق حرارتی

سرامیک ها می توانند ۹۵ درصد حرارت خورشید و ۸۵ درصد پرتوهای فرابنفش را بازگردانند و از هدررفت انرژی در ساختمان ها جلوگیری کنند . رنگ عایق نانوسرامیک در بخش صنعت و ساختمان سازی به عنوان عایق حرارتی لایه نازک (در ابعاد میکرون ) به کار می رود. این رنگ انقلابی در صنعت عایق کاری ایجاد کرده و با داشتن مقاومت عالی در برابر انتقال حرارت، از ضخامت کم و پایداری در برابر عوامل جوی و پرتو فرابنفش خورشید نیز برخوردار است و با استفاده از روش های آسان و سریع قابل اجرا بوده و این امکان را فراهم کرده است که بتوان هر سطحی، از اجزای تاسیسات و موتورخانه و لوله های آب سرد و گرم و منابع انبساط موتورخانه ها، مخازن نگهداری مواد فرار، خطوط لوله بخار، بویلرها، مخازن و تجهیزات فرآیندی، فلنج ها و شیرهای صنعتی، سوله ها و سالن های نگهداری محصول و مواد اولیه تا نمای داخلی و بیرونی ساختمان را با رنگ زدن عایقکاری کرد و در نهایت هزینه بسیار کم تری برای سرمایش و گرمایش پرداخت. رنگ های عایق حرارتی به آسانی روی هر سطحی ازجمله لوله های موتورخانه ها و وسایل سرمایشی و گرمایشی و … به روش های بسیار ساده اپشش، غلتک و یا قلم مو قابل اجراست.

مزایا عایقکاری با رنگ های عایق حرارتی :

 

  • کاهش ۲۰ تا ۴۰ درصد انرژی لازم برای گرم کردن فضا
  • پوششدهی بسیار عالی
  • قابلیت ایجاد تاخیر در گسترش آتشسوزی
  • دوستدار محیط زیست
  • مقاومت بالا در برابر ضربه و خراش
  • مقاوم در برابر حرارت تابشی
  • قابل استفاده بر روی سطح نماهای درونی و بیرونی
  • روش اجرای بسیار سریع و آسان 
  • قابلیت قابلیت ترمیم پوشش در نقاط آسیبدیده و تعمیرات
  • دارای ضخامت بسیار کم 
  • عایقکاری مخازن، ظروف، خطوط لوله و سایر تجهیزات تا دمای۱۶۰ درجه سانتیگراد

 

اجرای عایقکاری با رنگ های عایق حرارتی درست به مانند اجرای رنگ های معمولی است و همه تمهیدات لازم برای آماده سازی رنگ باید به دقت بر اساس شیوه نامه های اجرایی و راهنمایی های سازنده انجام شود . همچنین کارهای لازم برای آماده سازی سطح زیر رنگ و مواردی مانند پاک کردن هرگونه آلودگی، گرد و خاک، چربی، زنگزدگی، رسوب و همچنین خشک بودن سطح کار و … هم باید بر اساس استانداردهای رایج و با دقت انجام شود. برای اجرای عایقکاری با رنگ های عایق حرارتی می توان از همه روش های رایج رنگآمیزی مانند پاشش، قلممو، غلتک و … استفاده کرد.

 

عایقکاری با رنگ های عایق حرارتی

پودر سرامیکی عایق حرارتی ترکیبی منحصر به فرد از نانوذرات سرامیکی است که برای ترکیب با انواع رنگهای موجود طراحی و ساخته شده است. ویژگی مهم و اصلی این نانو افزودنی سرامیکی کاهش میزان گرمای دریافتی (جذب گرما) و هدررفت انرژی در سطوح رنگ آمیزی شده است. این نانوذرات با قرار گرفتن برروی لایه رزین رنگ یک مانع حرارتی ایجاد کرده و از جذب انرژی جلوگیری می کنند . برای استفاده از این ماده باید شیوه نامه های اجرایی و راهنمایی های سازنده به دقت به کار بسته شود.

ads
  • مطالب مرتبط

  • نظرات

  • برچسب ها

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

background