ads
ads
ads
ads

نشت یابی سامانه های برودتی

۱۷ خرداد ۱۳۹۹(1418 روز پیش) 239 بازدید

در این بخش از مقالات مکانیک در سایت مهندس ایران درباره نشتی و نشت یابی سامانه های برودتی توضیح خواهیم داد.

 

همه مهندسین و تکنسین های برودتی می بایست وقت مناسبی برای فراگیری و درک انواع نشتی یابی بگذارند. تخریب لایه اُزن ، گرم شدن کره زمین از مسائل
مهمی هستند که ارتباط مستقیمی به نشت گازهای مبرد دارند . این مهم باعث می شود تمام مهندسین و تکنسین های برودتی سرمایه گذاری بیشتری برای نجات
زمین داشته باشند. در این مقاله سعی بر آشنا کردن همه مهندسین و تکنسین های برودتی با روش های مختلف شناسائی نشت در سامانه برودتی می باشم.

 

روش های شناسائی نشت یابی

 

در حقیقت هیچ سامانه برودتی کاملا گاز بند نیست. نشت می تواند ۱ پوند در ثانیه یا کمتر از از ۱ اونس( ۵۳/۸۲ گرم ) در سال باشد. همه سامانه های برودتی تحت فشار به علت عیوب های مختلف در لوله ، اتصاالت، قطعات و فرایند جوشکاری دارای نوعی نشت هستند. این عیوب در بعضی از موارد آنقدر کوچک و ریز هستند که با بهترین دستگاه الکترونیکی تشخیص نشت هم نمی توان آن ها را شناسائی کرد. اما گذشت زمان بهمراه ارتعاشات ، دما و تنش های محیطی باعث ظهور و نمود این عیوب نشتی در سامانه های برودتی خواهند شد. از نظر فنی هیچگاه نمی توان این را عنوان داشت که یک سامانه برودتی هرگز نشت نداشته و
نخواهد داشت.
سامانه برودتی با کارکرد نزدیک به ۸۲سال ، در صورت عدم شارژ در این مدت معرف به سامانه کیپ (System Tight)ئیا بدون سوراخ می باشد. این سامانه اگرچه در طول بیست سال هرگز شارژ گاز نشده و ایجاد خنکی آن نیز تغییری نیافته و فشار سنج های دستگاه نیز صحت این ادعا را نشان می دهند، اما به جرعت می توان عنوان داشت که این سامانه کامال گازبند است. در حقیقت می توان این را ادعا داشت تا به امروز هیچ ماشین تحت فشاری کامال بدون نشتی در دنیا تولید نشده است. پس می توان عنوان داشت که فشار سنج ها هرگز نمی تواند ابزاری مناسب برای شناسائی نشتی در سامانه های برودتی باشند. بی شک در بعضی از شرایط نمی توان وجود نشتی را در هنگام آزمایش نشتی کشف کرد.

عیوب نشتی در سامانه های برودتی ممکن است در شرایطی برای مدت و زمان خاص، می توانند سوراخ گیر (Pluge) باشند ولی تحت شرایطی خاص این سوراخ های پنهان ناگهان آشکارمی شوند. سوراخ های نشتی معموال بصورت مسیری فیزیکی یا سوراخ ظاهر می شوند که معموال ابعاد آن غیر منظم می باشند. تراوش ممکن است بصورت ترک های دنباله دار، لکه های آلوده مثل گل و لای بر روی واشرها و یا شیارهای بسیار ریز بین اتصالات باشند. 

 

 

سوراخ های نشتی در مرض دید

 

بخار مبرد ، می تواند در لایه های رنگ ، گدازه جوش ، زنگار ، سرباره و یا عایق لوله به جریان افتند.غالبا جریان گاز مبرد از محل نشتی خیلی دورتر می باشند، بخاطر همین امر قبل از شروع بررسی و شناسائی محل دقیق نشتی بهتر است این محل ها را عاری هر گونه آلودگی، رنگ، سرباره، زنگار و گدازه کنید.
گریس و عایق های باقیمانده برروی سطح لوله های را نیز قبل از بکارگیری هر نوع روش شناسائی می بایست بطرف و پاک کرد. چرا که وجود گریس و عایق باقیماند می توانند به سر و نوک نشت یاب های الکترونیکی صدمه وارد سازند.

نشتی های برپا (Leaks Standing)

 

نشتیهای که بتوان آن ها را در هنگام خاموشی و روشن بودن دستگاه مشخص کرد به نشتی سرپا معرف می باشند.
نشتی تابع فشار ( Leaks Dependent Pressure ) در این نوع نشتی فقط می توان با افزایش فشاردر سامانه نشتی را شناسائی کرد. در این نوع نشتی برای شناسائی می بایست سامانه را تحت فشار با گاز نیتروژن قرار داد. برای قسمت فشار پائین این فشار می بایست حدود psig 132 و برای قسمت فشار بالا می تواند تا psig 032 باشد. هرگز از هوا و یا اکسیژن خالص استفاده نکنید. در بیشتر موارد می توان برای شناسائی راحت تر گاز نیتروژن تزریقی را به مراه گاز مبرد به سامانه تزریق کنید. گاز ردیاب در شناسائی سوراخ های نشتی توسط ردیاب های الکترونیکی بسیار کارآمد می باشند. گازهای ردیاب را در این مقاله بررسی خواهیم کرد. سعی کنید از روش تحت فشار فقط زمانی استفاده کنید که از روش سرپا (Leak Standing)نتوانسته اید نتیجه خوبی بدست آورید. محلول های کف یا محلول های کف میکرو (Microfoam) می تواند برای شناسائی محل نشتی بسیار مناسب باشند.

 

نشتی تابع دما (Leaks Dependent Temperature)

 

نشتهای تابع دما، گونه ای از نشتی می باشند که با افزایش دما در سامانه محل نشتی منبسط می شوند. این نوع تراوش با افزایش دمای محیط ، گرفتیگی شدید در کندانسور و یا زمان برفک زدائی نمایان می شوند.

نشتی تابع ارتعاش (Leaks Dependent Vibration)

 

نشتهای تابع ارتعاش، فقط زمانی نمایان می شوند که دستگاه در حال کار می باشد. حرکت های مکانیکی ، چرخش ، جریان مبرد و شیرهای محرک عوامل اصلی و مهم در این نوع نشتی می باشند.

 

 نشتی و نشت یابی

 

نشتی ترکیبی (Dependent Combination)

 

درنشت های ترکیبی، عیوبی هستند که برای حداقل شرایط شناسائی آن ها می بایست دو شاخص یا بیشتر وجود داشته باشد. بعنوان مثال دما به همراه ارتعاش و یا فشار باعث نمایان شدن نشت در منیفول دهش کمپرسورهای نیم باز می شود.

 

نشت های فزاینده ریز (Microleaks Cumulative)

 

نشتهای فزاینده ریز، نشتیهای بسیار ریزی هستند که نمی توان آن ها را با دستگاه های استاندارد ردیاب شناسائی کرد. در این نوع نشتی، ممکن است سامانه برودتی شما سالیان دراز بدون افت فشار قابل ملاحظه ای و یا کاهش بازدهی به کار خود ادامه دهد. معموال سامانه های با اتصالات زیاد ، جوش، درزدوز و واشر را می توان از عوامل اصلی این نشتی دانست.

شناسائی لکه های باقیمانده روغن در نشتیهای برپا (Standing) شناسائی نشتی در یک سامانه برودتی بستگی شدید به مشاهدات دقیق و حوصله تکنسین و مهندس آن دارد. می دانیم که در یک مدار برودتی به همراه جریان گاز مبرد همیشه روغن کمپرسور نیز جریان دارد. در صورت وجود نشتی، روغن به همراه مبرد از خود رد خواهد گذاشت.
لکه های روغن بصورت تر و مرطوب و به همراه نوعی آلودگی گرد و غباری معموال بهترین نشانه محل نشتیها است. همکاران برودتی باید به این نقاط مرطوب و آلوده روغنی توجه ویژه ای داشته باشند. شما می توانید با دست کشیدن در سطح لوله و اتصالات در مسیر جریان مبرد لیزی روغن را احساس کنید. اما اینجا یک سئوال مطرح می شود که قابلیت اطمینان این روغن در چه حد و اندازی است?مشاهده لکه های روغن اولین گام در بررسی نشتی، است ولی همیشه به علت مورد زیر قابل اطمینان نیستند.

مهندس ؛آشنا خواه

کاربران گرامی برای دانلود فایل کامل مقاله « نشت یابی سامانه های برودتی » به بخش دانلود مراجعه نمایید…..

ads
  • مطالب مرتبط

  • نظرات

  • برچسب ها

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

background