ads
ads
ads
ads

لوله کشی آتش نشانی ( اطفاء حریق )

۲۶ بهمن ۱۳۹۹(1164 روز پیش) 1,703 بازدید

در این بخش از مقالات آتش نشانی در سایت مهندس ایران درباره لوله کشی آتش نشانی ( اطفاء حریق ) توضیح خواهیم داد.

 

تاسیسات آتش نشانی چیست؟

 

در گستره صنعت ساختمان ایجاد آرامش و محیطی محفوظ برای ساکنین و لزوم حفظ جان مردم در برابر حریق یکی از وظایف خطیر سازندگان کشور می باشد. با اینکه قوانین کشوری ساختمان برای اکثر سیستم های تاسیساتی مقرراتی برقرار نموده است ، ولی متأسفانه برای سیستم های اطفاء حریق تاکنون مقرراتی جامع و مفهومی بخصوص درامر تاسیسأت مربوطه وضع نشده است. البته اخیرا بسیاری از شهرداری ها برای اخذ پروانه پایان کار برای ساختمان های نسبتا انبوه , سازندگان را ملزم به راه اندازی و نصب تجهیزات تاسیسات آتش نشانی و تاییدیه توسط آتش نشانی نموده است.
تاسیسات آتش نشانی شامل سیستم اعلام و اطفای حریق است که لوله کشی آتش نشانی بخشی از سیستم اطفای حریق می باشد.

روش های لوله کشی آتش نشانی :

 

  • استفاده از روش خشک
  • استفاده از روش تر
  • سیستم ترکیبی(تر و خشک)

 

سیستم خشک:

در این نوع روش سیستم لوله کشی در کل اصلا با آب شهری ارتباط ندارد و هیچ گونه اتصالی به آب خانگی نخواهد داشت ,به همین دلیل به این روش، روش خشک می گویند.

 

سیستم تر:

در این نوع لوله کشی برخالف روش اول از آب شهری استفاده می شود و به لوله کشی آب ساختمان ها کاملا متصل است.

 

سیستم ترکیبی(تر و خشک):

در این نوع از لوله کشی آتش نشانی از هر دو سیستم تر و خشک استفاده می شود. و با توجه به مساحت و ارتفاع ساختمان از هر دو سیستم با همدیگر استفاده می شود. در کل سیستم لوله کشی آتش نشانی حائز اهمیت زیادی است و اینکه باید توسط لوله کشان حرفه ای لوله کشی صورت گیرد. از شرکت هایی برای این کار استفاده کنید که در لوله کشی تجربیات زیادی را داشته باشند و بتوانند به صورت حرفه ای کار لوله کشی را تحویل دهند.
اجرا و نصب تجهیزات آتش نشانی یک زمینه کاملا تخصصی و مستقل از لوله کشی معمولی بوده و باید مطابق با اصول و استاندارهای منحصر بفرد انجام بگیرد.

لوله کشی آتش نشانی بسته به نوع ساختمان نیز دارد , که از چه نوعی و از چه جنسی لوله ای باید استفاده کرد.

 

لوله کشی جعبه آتش نشانی

لوله قایم مربوط به سیستم آتشنشانی لوله ایستاده،شبکه اسپرینکلر یا مشترک که احتمالا بصورت خشک، تر یا ترکیبی اجرا شود.

رایزر خشک:

رایزر خشک لوله ای است به شکل عمودی که در حالت عادی خالی از آب بوده و در هر طبقه به یک خروجی متصل میگردد. رایزر خشک به آب شهری یا منبع تأمین آب متصل نبوده و بوسیله ورودیهای تعبیه شده می تواند توسط پمپ های خودروی آتشنشانی تغذیه شود.
این رایزر به ماموران آتش نشانی اجازه میدهد بالفاصله برای لوله کشی عمودی از محل خودروی آتشنشانی تا طبقات بالایی ساختمان، براحتی و با استفاده از یک بند لوله استاندارد آتشنشانی، آتشسوزی را در هر طبقه ساختمان مهار نمایند.

لوله کشی اسپرینکلر
رایزر تر:

رایزر تر همیشه دارای آب بوده و به منبع تأمین آب سیستم اطفای آتش ساختمان متصل است. در این روش امکان آبرسانی به سیستم توسط پمپ خودروی آتشنشانی وجود ندارد.

رایزر ترکیبی:

در سیستم ترکیبی، لوله عمودی رایزر همیشه دارای آب بوده و به منبع تأمین آب سیستم اطفاء حریق وصل می باشد. علاوه بر آن این سیستم دارای انشعاب ویژه خودرو های آتشنشانی بوده که در صورت احتیاج می تواند توسط پمپ خودروهای آتشنشانی تغذیه گردد.

 

رایزر مشترک:

در این روش تنها یک رایزر جهت تأمین آب سیستم اسپرینکلر و همچنین سیستم لوله کشی عمودی استفاده می شود. استفاده از این روش بایستی با رعایت قطر لوله کشی مناسب و همچنین نکات طراحی مربوط به نحوه انشعاب گیری می باشد.
با ملاحظه به اینکه از اختیارات و وظایف هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی ، کمک به گسترش اصول صحیح مهندسی ساختمان و همکاری با وزارت مسکن و شهرسازی در زمینه تدوین ،اجرا و کنترل قوانین کشوری ساختمان و استانداردها و ضوابط می باشد بنابراین هیئت مدیره سازمان طبق درخواست سازمان آتش نشانی کشوری، در زمینه سیستم های اطفاء حریق با گروه تخصصی تاسیسأت مکانیک مشاوره و از آنها کسب نظر کرد.
در همین خصوص گروه تخصصی تاسیسأت مکانیک اقدام به تهیه ضوابظ زیر نمود. مقررات ملی ساختمان، مجموعه اصول و استانداردهای فنی و ترتیب کنترل اجرای آنهاست که بایددر دیزاین ، محاسبه، اجرا، استفاده و نگهداری ساختمان ها در جهت تأمین ایمنی،مصرف صحیح و مناسب، آسایش، صرفه اقتصادی، حفاظت محیط زیست و صرفه جویی در مصرف آب و حفظ سرمایه های ملی رعایت شود. همچنین در مبحث دوم مقررات ملی ساختمان تعریف گشته است.

 

 

کاربران گرامی برای دریافت کامل فایل PDF« لوله کشی آتش نشانی ( اطفاء حریق )»  به بخش دانلود مراجعه نمایید…

 


مطالب مشابه:

ads
  • مطالب مرتبط

  • نظرات

  • برچسب ها

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

background