ads
ads
ads
ads

طبقه بندی آتش | مثلث آتش | خاموش کردن آتش |آموزش شناخت و اطفاء حریق

۰۸ مرداد ۱۳۹۷(2089 روز پیش) 3,194 بازدید

آتش عامل مخرب مهمی است که در صورت عدم رعایت نکات ایمنی موجب خسارت جانی و مالی فراوان می شود و با بسیاری از بلایای طبیعی همراه است. آتش سوزی هایی که به دنبل سیل و زلزله و انفجار یا سایر حوادث ایجاد می شوند اغلب بیش از فاجعه اصلی ویرانی به دنبال دارد.

آتش عبارت است از یکسری عملیات شیمیایی و اکسیداسیون سریع حرارت زای مواد قابل اشتعال به عبارت ساده تر آتش حاصل واکنش یک ماده سوختنی با اکسیژن هوا است که همراه با تولید نور و حرارت است. یک سوم آتش سوزی های ثبت شده در محیط های کاری اتفاق افتاده که منجر به تلفات غیر قابل جبران بوده است. بنابراین برکسی پوشیده نیست که کشف حریق در لحظات اولیه آن و خاموش کردن آتش به موقع در به حداقل رساندن خسارات وارده نقش به سزایی دارد و در نتیجه آگاهی از مشخصات حریق انواع خاموش کننده ها، طرز صحیح اطفاء حریق و کمک رسانی و امداد از ملزومات اولیه آموزش های هر محیط صنعتی است.

 

طبقه بندی آتش - مثلث آتش - خاموش کردن آتش

 

ماهیت حریق (مثلث آتش)

وقوع هر آتش نیاز به زمینه های فیزیکی و شیمیای و محل وقوع دارد. اصولا عوامل موثر در ایجاد آتش سوزی متعدد می باشند ولی برای ایجاد آتش وجود چهار عامل زیر که به مثلث آتش معروف است ضروری است و در صورت حذف تنها یکی از آنها ادامه حریق ممکن نیست.

  1.  اکسیژن
  2. ماده سوختنی
  3. حرارت
  4. واکنش های زنجیره ای

 

طبقه بندی آتش

امروزه در بحث ماهیت آتش ( مثلث آتش ) بعد چهارمی برای ایجاد حریق معلوم گردیده است که به آن واکنش های زنجیره ای می گویند این زنجیره در تغییر حالت ماده و ترکیب مکرر با اکسیژن حاصل می گردد و تداوم آتش به آن وابسته است. برای سهولت در پیشگیری و کنترل آتش سوزی، طبقه بندی آتش بر حسب ماهیت مواد سوختنی به صورت زیر است:

در امریکا و ژاپن حریق در چهار دسته A,B,C,D

در اروپا و استرالیا به پنج دسته  A,B,C,D,E

 

آتش دسته A

آتش دسته A اولین نوع طبقه بندی آتش است، این نوع آتش سوزی از سوختن مواد معمولی قابل احتراق عموما جامد و دارای ترکیبات آلی طبیعی یا مصنوعی حاصل می شود این منابع کاغذ چوب پارچه و غیره است که پس از سوختن از خود خاکستر به جا میگذاند. خاموش کننده های که برای کنترل این حریق به کار میروند علامتی مثلثی شکل و سبزرنگ با نشان A دارند مبنای خاموش کردن آتش در آنها برخنک کردن استوار است.

آتش دسته B

دومین طبقه بندی آتش ، آتش دسته B می باشد. این آتش در اثر سوختن مایعات و گازهای قابل اشتعال یا جامداتی که به راحتی قابل مایع شدن هستند (مواد نفتی و روغنهای نباتی) به وجود می آید. استفاده از آب برای خاموش کردن آتش این حریق ها توصیه نمی شود خاموش کننده های این دسته دارای برچسب مربع قرمز رنگ با علامت B هستند اطفا این حریقها مبتنی بر خفه کردن است.

آتش دسته C

شامل حریق های الکتریکی که در وسایل الکترونیکی و الکتریکی اتفاق میافتد مثل سوختن کابل های برق تابلو برق یا سیستم های کامپیوتری.

راه خاموش کردن آتش این حریق قطع جریان برق و خفه کردن آتش با گاز CO2 یا هالون و هالو کربن ها است.

این حریق ها دارای برچسب دایره آبی رنگ با علامت C می باشد.

آتش دسته D

شامل فلزات قابل اشتعال میباشد حریق های این دسته ناشی از فلزات سریعا اکسید شونده مانند منیزیوم و سدیم و پتاسیم و امثال آن می باشد و خاموش کننده های مناسب برای خاموش کردن آتش با علامت ستاره زرد رنگ و حرف D مشخص می شوند.

 

 

کاربران گرامی سایت مهندس ایران برای دریافت کامل فایل « آموزش شناخت و اطفاء حریق » به بخش دانلود مراجعه نمایید…

ads
  • مطالب مرتبط

  • نظرات

  • برچسب ها

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

background