ads
ads
ads
ads

ضوابط ملاک عمل سیستم های کشف و اعلام حریق آتشنشانی استان تهران(سال ۱۳۹۸)

۲۱ دی ۱۳۹۸(1561 روز پیش) 1,215 بازدید

در این بخش از مقالات ایمنی و آتش نشانی در سایت مهندس ایران درباره ضوابط ملاک عمل سیستم های کشف و اعلام حریق آتشنشانی استان تهران(سال ۱۳۹۸) توضیح خواهیم داد.

 

مقدمه ای از سیستم های کشف و اعلام حریق

 

آنچه به طور معمول در نگاشتن مقدمه به ذهن میرسد ایجاد تجسمی از ضرورت نگاشتن متن است، حال آنکه به نظر می رسد ایمنی کلیشه ای است که فرد فرد ما ضرورت وجود آن را می خوانیم، می بینیم، گوشزد می کنیم و گاهی به صورتی دردناک عدم وجود آن را حس می کنیم. زندگی در محیطی ایمن بسیار آرامش بخش است با این وجود در غالب موارد حسی است سطحی و بدون پشتوانه زیرا ایمنی در حقیقت سبکی است برای زندگی و نه مشتی تجهیزات رنگارنگ و گران قیمت گرداگرد ما بدون آگاهی کافی از چرایی وجود و روش عملکرد آن ها و تفاوت زمانی آشکار می گردد که حادثه سراغی از ما می گیرد و چه بهای سنگینی دارد درک این تفاوت بعد از حادثه.
این نشان ظاهر است این هیچ نیست تا به باطن در روی بینی تو بیست (موالنا) از مشخصه های رفتاری بارز انسان، پافشاری بر رفتارهای نهادینه شده در ذهن است که مجموع این رفتارها منجر به سبک زندگی فرد و برآیند آن سبک زندگی غالب جامعه می باشد. از این رو نهادینه ساختن سبک زندگی ایمن، مستلزم شکستن ساختار
زندگی غیر ایمن و جایگزینی آن می باشد و کاریست دشوار و نیازمند سرلوحه قرار دادن دو اصل تکرار و اجبار.
نهادینه سازی سبک زندگی ایمن برای شهروندان، ضرورتی است غیر قابل انکار و انگیزه انجام آن به حداقل رسانیدن تکرار حوادث دردناکیست که اندوه و افسوس آن هر روزه توسط نیروهای امدادی و هر از چندگاهی در قالب حوادثی بزرگ توسط کل مردم شهر و کشور احساس می شوند. از اینرو بر همه ما الزام است که دست در دست هم با جدیت به دنبال آموزش و فرهنگ سازی مستمر(اصل تکرار) و کشف نقاط ضعف و پیروی دقیق از سازوکار قانونی موجود (اصل اجبار) برای دستیابی به شهری ایمن و پایدار باشیم.
فرصت طالئی در کنترل آتش سوزی از نمودار توسعه حریق قابل درک است و نمایانگر این واقعیت است که دربند کشیدن دیو آتش بی احتیاطی فقط در صورت کشف آن در دقایق آغازین فرو افتادن در جان و مال میسر است، چرا که بسته، به نوع حریق پس از مدت کوتاهیت وسعه آتش از کنترل خارج شده و از این به بعد هدف نهایتا کاهش میزان خسارت، جلوگیری از سرایت آتش به تصرفات مجاور می باشد.

 

سیستم های کشف و اعلام حریق

 

نمودار(۱) قبل منحنی رشد حریق و گذر از مراحل مختلف تا رسیدن به حداکثر قدرت تخریب، بیشینه زمان های مجاز برای کشف و اعلام حریق را نمایش می دهد. حداکثر زمان مورد ( tcr to tdo )و زمان کشف آتش تا شروع خاموش کردن آتش،  (tdo)خاموش کردن آتش(tcr) برابر با ۱۰۵۵ کیلو وات بسته به نوع سوخت متفاوت بوده و طبق نمودار زیر بسته به Q نیاز آتش برای رسیدن به قدرت آزاد سازی حرارت نوع ماده سوختی زمان رشد آن از چند ده ثانیه تا نهایتا ۱۰ دقیقه متفاوت می باشد. حال با در نظر گرفتن زمان مورد نیاز برای رسیدن نیروهای امدادی به محل و شروع عملیات اطفای حریق، اهمیت وجود سیستم های کشف و اعلام آتش سوزی آماده به کار کامال محسوس و تاثیر آن در کنار آموزش رفتار در شرایط اضطراری، وجود تجهیزات خاموش کننده و مهارت استفاده آنها برای افراد حاضر در محل، ضرورتی غیر قابل انکار است.

 

 

معاونت پیشگیری و ایمنی سازمان آتش نشانی تهران به منظور دستیابی به مجموعه دستورالعمل هایی که رعایت آن شرایط ساخت و ساز ایمن را فراهم آورد، از سال ها پیش تهیه ضوابط ایمنی را آغاز و نتایج آن را در اختیار عموم قرارداده و به طور همزمان توسعه، بهبود و تطابق ضوابط با متد روز دنیا را در دستورکار خود داشته است.
متن پیش رو با نگرش موضوعی به سیستم های کشف و اعلام حریق با عنوان “ ضوابط مالک عمل سیستم های کشف و اعلام حریق ” تهیه شده و در سایت سازمان در اختیار عموم شهروندان عزیز قرار دارد. باشد که گامی در رسیدن به هدف ملی بزرگ دستیابی به سبک زندگی ایمن برداشته شود، همانا حفظ زندگی تنها یک انسان، پاداش سال ها تالش مستمر زحمتکشان این سازمان و یاران شهیدی است که تقدیم شهرشده است.
دعای صبح و آه شب، کلید گنج مقصود است بدین راه و روش می رو، که با دلدار پیوندی (حافظ) ذکر این نکته ضروری است که گردآوری چنین مجموعه هایی هیچگاه خالی از اشکال نبوده و این سازمان امید دارد تا با تکیه بر پیشنهادات و راهنماییهای ارزشمند شما مهندسین و مخاطبین گرامی، با اصالح و بازنویسی این ضوابط، در راستای هرچه بهتر و کاملتر شدن مجموعه سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی تهران گام بردارد.
در پایان، از پشتیبانی مدیرعامل محترم سازمان و زحمات آقایان مهران وفاخواه، حمیدرضا زارع و گروه تحقیق و مطالعات معاونت پیشگیری و سایر عزیزانی که در گردآوری و تنظیم مجموعه حاضر کوشیده اند قدردانی می گردد.

معاون ایمنی و پیشگیری حریق سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران

 

محدوده و کاربرد

محدوده اجرای ضوابط پیش رو شامل تمامی مناطق تحت پوشش شهرداری تهران می باشد. کاربرد ضوابط برای طراحی نصب، راه اندازی و نگهداری سیستم های کشف و اعلام حریق در تمامی گروه های ساختمانی نام برده شده در مبحث سوم مقررات ملی ساختمان ویرایش ۱۳۹۵ می باشد.
این ضوابط شامل سه گروه دستورالعمل به شرح زیر می باشد:

  1. الزامات عمومی طراحی
  2. الزامات بر اساس استاندارد NFPA
  3. الزامات بر اساس استاندارد BS

لذا ضروری است کلیه استفاده کنندگان از این ضوابط، تمامی الزامات گروه یک را رعایت و بین الزامات گروه ۲ و ۳ ,یکی را انتخاب و تا انتهای پروژه بر اساس آن عمل نمایند. بدیهی است استفاده از دستورالعمل های هر دو گروه ۲ و ۳ به طور همزمان جهت یک پروژه مجاز نمی باشد.
همچنین در پاره ای مواقع به تشخیص سازمان آتش نشانی و در راستای ایجاد هماهنگی هرچه بیشتر در طراحی ها، اعداد ارائه شده در یکی از دو استاندارد، به عنوان معیار برای تمامی طراحی ها در بخش الزامات عمومی طراحی منظور گردیده است.

 

کاربران گرامی برای دریافت کامل فایل PDF« ضوابط ملاک عمل سیستم های کشف و اعلام حریق آتشنشانی استان تهران(سال ۱۳۹۸) » به بخش دانلود مراجعه نمایید…


مطالب مشابه:

 

ads
  • مطالب مرتبط

  • نظرات

  • برچسب ها

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

background