ads
ads
ads
ads

ضوابط ملاک عمل سامانه های تهویه تخلیه و کنترل دود پارکینگ و دهلیز پلکان(ویرایش ۱۳۹۷) آتش نشانی تهران

۳۰ بهمن ۱۳۹۸(1525 روز پیش) 877 بازدید

در این بخش از مقالات آتش نشانی در سایت مهندس ایران درباره ضوابط ملاک عمل سامانه های تهویه تخلیه و کنترل دود پارکینگ و دهلیز پلکان(ویرایش ۱۳۹۷) آتش نشانی تهران  و سامانه اعلام حریق توضیح خواهیم داد.

فهرست مطالب

عنوان

شماره صفحه

مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………..۲
۱- تعاریف……………………………………………………………………………………………………………………… ۳
۲- تذکرات کلی ……………………………………………………………………………………………………………….۶
۳- تهویه هوای پارکینگها …………………………………………………………………………………………………….۷
۳-۱- عمومی نکات………………………………………………………………………………………………………….. ۷
۲-۳- تهویه مکانیکی به روش کانالی ……………………………………………………………………………………..۱۰
۳-۳-تهویه مکانیکی به روش جتفن ……………………………………………………………………………………….۱۱
۴ – تهویه و تخلیه هوای لابی و پیشورودی پلکان……………………………………………………………………….۱۳
۵ – سامانه فشار مثبت…………………………………………………………………………………………………….۱۴
۵-۱- محاسبات ……………………………………………………………………………………………………………. ۱۴
۵-۲- اجرایی نکات…………………………………………………………………………………………………………..۱۶

 

 

مقدمه

 

رشد روزافزون جمعیت و نیاز به مسکن و همچنین گسترش اماکن اداری، تجاری و غیره در کلانشهر تهران، افزایش ساخت وساز را به دنبال داشته است. با استناد به آمار و ارقام حوادث ارجاع شده به این سازمان، متأسفانه عدم آگاهی از اصول ایمنی ساختمان ها و بعضاً کوتاهی افراد مسئول، هر ساله حوادث و سوانح تلخ بسیاری را موجب شده و خسارات مالی و جانی فراوانی را به شهروندان محترم تحمیل می نماید.
سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران به عنوان چشم و متولی ایمنی شهر، با توجه به رشد حریق و حوادث همه تلاش وسعی خود را معطوف به رعایت نکات ایمنی در معماری، ساختار و دسترسی کاربریهای جدید و موجود شهری نموده و امیدوار است با همکاری تمامی نهادهای ذیربط از جمله سازمان نظام مهندسی، مقررات ملی ساختمان، سازمان ملی استاندارد، شهرداری تهران، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، شاهد توسعه روز افزون ایمنی شهری به ویژه در بخش سازه های شهری باشیم.
دود در آتش سوزی ها، قدرت دید را کاهش داده و منجر به افزایش تلفات می شود. طبق آمار حوادث آتش سوزی، دود از شعله، حرارت و آوار کشنده تر است. از این رو نصب تجهیزات سامانه اعلام حریق کنترل و تخلیه دود، تاثیر بسیاری در ایمنی ساختمان ها در برابر حریق دارد. این سامانه ها با کاهش غلظت دود و گازهای سمی حاصل از حریق در محیط، آسیب های ناشی از خفگی در اثر دود را کاهش داده و همچنین شرایط مناسب تری برای عملیات نیروهای امدادی و آتش نشانی فراهم می نماید.
ضوابط سامانه های تهویه، تخلیه و کنترل دود، مربوط به کلیه دستگاه ها، تجهیزات و تمهیداتی است که جهت تخلیه و یا کنتـرل دود ناشی از حریق و یا تهویه یک فضـا به گونه ای که شـرایط هـوای آن برای تنفس انسان مخـاطره آمیز نباشد، می باشد.
بدیهی است گردآوری چنین مجموعه هایی هیچگاه خالی از اشکال نبوده و این سازمان امید دارد تا با تکیه بر پیشنهادات و راهنمایی های ارزشمند شما مهندسین و مخاطبین گرامی، با اصلاح و بازنویسی این ضوابط، در راستای هرچه بهتر و کاملتر شدن این مجموعه گام بردارد.
در پایان، از مدیرعامل محترم سازمان و گروه تحقیق و مطالعات معاونت پیشگیری و سایر عزیزانی که در گردآوری و تنظیم مجموعه حاضر کوشیده اند قدردانی میگردد.

 

معاون پیشگیری و حفاظت از حریق محمود قدیری . تابستان ۹

 

سامانه اعلام حریق

 

۱ -تعاریف

پارکینگ

پارکینگ به مکانی اطلاق میگردد که به منظور توقف خودرو مورد استفاده قرار می گیرد.

حسگر گاز مونواکسید کربن

دستگاهی که میزان غلظت گاز مونواکسید کربن موجود در هوا را سنجیده و اطلاعات آنرا به پانل کنترل مرکزی منتقل میکند.

اطمینان دریچه (Relief damper) 

دریچه هایی که به صورت مکانیکی و تحت نیروی مشخص، تنظیم شده و در صورتی که فشار هوای داخل فضا از حد مشخص شده بیشتر شود، با باز کردن دریچه، فشار هوای داخل فضا را متعادل می سازد.

دمپر موتوردار  (Motorized damper) 

دمپری که مجهز به موتور الکتریکی بوده و تحت فرمان پانل کنترلی میتواند به وضعیت باز یا بسته تغییر حالت داده و عبور جریان هوا را از داخل کانال، کنترل نماید.

دمپر هوا  (Air operated damper) 

دمپر تأیید شدهای که به صورت مکانیکی و در اثر نیروی جریان هوا در یک سمت عمل می کند.

دینامیک سیالات محاسباتی (CFD)

مدل شبیه سازی رایانه ای که در آن با استفاده از روش های عددی به حل معادلات انتقال جرم و حرارت و مطالعه رفتار سیالات پرداخته می شود.

روش طراحی کارآمحور  (Performance Based Design) 

روشی جهت طراحی سامانه های ایمنی که در آن ضمن انجام مطالعات دقیق فاز صفر پروژه، از روش های CFD و محاسباتی برای طراحی سامانه های ایمنی کارآمد استفاده می گردد.

زون دود

منطقه ای مشخص در یک پارکینگ که با استفاده از موانع دود مناسب، از حرکت دود احتمالی تولید شده در آن به مناطق مجاور جلوگیری شود.

سامانه اعلام حریق

سامانه اعلام حریق متشکل از دستگاه های کاشف، آژیرها، چراغ های هشدار دهنده و ماژول های مختلف که درصورت بروز حریق، سامانه اعلام حریق در کمترین زمان ممکن آنرا کشف کرده و ضمن آگاه سازی ساکنان و متصرفان از خطر، می تواند فعالسازی سامانه های تهویه، اطفای اتوماتیک، کنترل آسانسور، باز و بسته کردن دمپرهای آتش و دود و عملیاتی از این قبیل را انجام دهد.

 

برای دریافت فایل مربوط به « ضوابط ملاک عمل سامانه های تهویه تخلیه و کنترل دود پارکینگ و دهلیز پلکان(ویرایش ۱۳۹۷) آتش نشانی تهران » به بخش دانلود مراجعه نمایید:

ads
  • مطالب مرتبط

  • نظرات

  • برچسب ها

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

background