ads
ads
ads
ads

دستورالعمل طراحی و ساخت جایگاه سوخت تک سکو دارای مخازن دفنی خارج از ساختمان(آتشنشانی اصفهان )

۲۵ فروردین ۱۳۹۹(1471 روز پیش) 637 بازدید

در این بخش از مقالات ایمنی و آتش نشانی در سایت مهندس ایران درباره دستورالعمل طراحی و ساخت جایگاه سوخت تک سکو دارای مخازن دفنی خارج از ساختمان(آتشنشانی اصفهان ) توضیح خواهیم داد.

 

هدف از طراحی و ساخت جایگاه سوخت

 

هدف اصلی از گرد آوری این مجموعه تدوین و تنظیم دستورالعمل های طراحی، ساخت، ایمن سازی و نگهداری جایگاه سوخت تک سکو با مخازن دفنی خارج از ساختمان به سیستم بازیافت بخارات بنزین است.

این دستورالعمل از استاندارد های جهانی و ملی به منظور تهیه قوانین و مقررات احداث، راه اندازی تجهیزات و استفاده از جایگاه سوخت تک سکو شهری اقتاباس شده است که تحت نظارت آتش نشانی اقلیمی صورت می گیرد.

لازم به ذکر است تمامی موارد بخصوص مواردی که در این دستورالعمل مورد اشاره قرار نگرفته است، منوط به استعلام از شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی و سازمان آتش نشانی اقلیمی می باشد.

هدف از ساخت و راه اندازی این جایگاه ها کاهش ترافیک و سفرهای غیر ضروری درون شهری، کاهش آلودگی  زیست محیطی، کاهش سوانح و افزایش ایمنی است.

بدیهی است این مجموعه اقتباسی از مجموعه ظوابط مربوطه بوده و ممکن است برخی موارد ایمنی در آن به صورت کامل ذکر نشده باشد، لذا در هر حال مراجعه به مراجع ذکر شده و سایر مراجع مرتبط ضروری می باشد.

 

دامنه کاربرد

 

کاربرد الزامات گردآوری شده در راستای طراحی، راه اندازی و نگهداری ایمن جایگاه سوخت تک سو، دارای مخزن دفنی خارج از ساختمان با سیستم بازیافت بخارات بنزین می باشد.

 

تعاریف

مقام قانونی مسئول

 

یک سازمان یا مقام ذی صلاحی که مجری یک دستورالعمل یا استاندارد است و یا ارتقاء دهنده ی تجهیزات یا مواد مصرفی یک فرآیند یا تاسیسات می باشد. مقام قانونی مسءول در شهرهای بزرگ در موارد مرتبط با ایمنی و آتش نشانی و خدمات ایمنی می باشد.

 

دستورالعمل 

 

قالبی از مجموعه ی گسترده ای از قوانین پیرامون یک موضوع مهم و مشخص است که به صورت مستقل قابل استفاده است.

 

دستورالعمل ساخت

 

دستورالعمل ساخت و ساز که از مراجع ذیصلاح تهیه شده باشد.

 

جایگاه توزیع سوخت

 

قسمتی از یک محدوده که سوخت در آن ذخیره می شود و به کمک تجهیزات ثابت و کلیه ی اتصالات مربوط به آن به درون باک خودروها یا شناورها یا ظروف مورد تایید توزیع می گردد.

 

جایگاه توزیع سوخت سلف سرویس با نظارت

 

جایگاه توزیع سوختی که در زمان سرویس دهی تحت نظارت یک ناظر یا اپراتور است. اپراتور یا ناظر به طور معمول موظف به توزیع سوخت به باک خودروها یا ظروف نبوده و این وظیفه توسط مشتریان یا راننده ها انجام می پذیرد.

 

نقطه جوش

 

دمایی که در آن فشار بخار حاصل از یک مایع با فشار محیط اطراف آن برابر اشت.

 

نقطه آتش

 

کمترین دمایی که مایع شروع به مشتعل شدن می کند و این استعال پایدار است.

 

نقطه شعله زنی 

کمترین دمای مایع که در آن، بخار قابل استعال از آن مایع متصاعد شده و با هوای نزدیک سطح مایع و یا هوای موجود در مخزن ترکیب اشتعال پذیری را ایجاد می کند.

 

حد پایین اشتعال 

 

میزان غلظت بخارات اشتعال پذیر در هوا که کمتر از آن مکان اشتعال وجود ندارد. این پارامتر همچنین به عنوان کمترین حد انفجار (LEL) هم شناخته می شود.

 

مایعات احتراق پذیر

 

مایعاتی که نقطه ی شععله زنی آن ها بیشتر از ۳۷/۸ درجه سانتی گراد (۱۰۰ درجه فارنهایت ) باشد.

 

کاربران گرامی برای دانلود فایل کامل «دستورالعمل طراحی و ساخت جایگاه سوخت تک سکو دارای مخازن دفنی خارج از ساختمان(آتشنشانی اصفهان ) » به بخش دانلود مراجعه فرمایید.

ads
  • مطالب مرتبط

  • نظرات

  • برچسب ها

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

background