ads
ads
ads
ads

آشنایی با سیستم اعلام حریق و چک لیست آن

۳۰ آذر ۱۳۹۸(1582 روز پیش) 404 بازدید

در این بخش از مقالات آتشنشانی در سایت مهندس ایران درباره آشنایی با سیستم اعلام حریق و چک لیست آن توضیح خواهیم داد.

 

از ابتدای تاریخ ، انسان ها متوجه این موضوع شدند که هر چقدر سریعتر متوجه شروع حریق شوند می توان بهتر حریق و عواقب آن را مهار کرد.

  • در ابتدا شخصی که متوجه بروز حریق میشد از طریق زنگ های دستی یا زنگ کلیسا یا دود کارخانه ها وقوع حریق را به اطلاع مقامات مسئول آتش نشانی میرساند. متاسفانه این سیستم اطلاع رسانی کارایی لازمه را نداشت و دلیل آن عدم دقت و سرعت در اطلاع رسانی محل وقوع حریق بود.
  • با اختراع تلگراف در سال ۱۸۴۰ توسط Morse Samuel آتش نشانان جزییات بیشتری از محل بروز حادثه دریافت کردند.

در سال ۱۸۴۷حدود ۱۷۱ سال پیش ،نیویورک اولین شهر آمریکایی بود که مطابق با قانون اقدام به نصب سیستم اعلام حریق شهری نمود.
درسال ۱۸۵۱ دکتر William Channing  وکشاورز Moses G مسئولان شهر بوستون آمریکا را متقاعد کردند که اقدام به نصب سیستم اعلام حریق شهری آنها نمایند.قطعه اصلی سیستم آنها ترکیبی از سیستم اعلام حریق شهری و سیستم تلگراف Samuel Morse بود. در این سیستم از ۴۰ مایل کابل جهت اتصال ایستگاه مرکزی به ۴۰ عدد باکس اعلام حریق و ۱۹ آژیر در مدارس و کلیسا ها و غیره استفاده شد.

در ۳۰ آپریل سال ۱۸۵۲ظرف مدت ۲۴ ساعت بعد از نصب آن سیستم در بوستون اولین حریق از یکی از مناطق شهر به سازمان آتش نشانی اطالع داده شد.
در سال ۱۸۵۵ جان گیم ول سخنرانی آقای چانینگ را در مورد سیستم شهری نصب شده در بوستون را شنید و اقدام به خرید حق تولید این اختراع نمود.

Gamewell John و کارخانه تولید سیستم اعلام حریق شهریش اقدام به تولید و ارتقاء این سیستم نمودند و در سال ۱۹۰۰ با اینکه ۳۶ شرکت دیگر در زمینه سیستم های اعلام حریق شهری فعالیت می کردند ۹۵ درصد از بازار آمریکا در اختیار جان گیم ول بود.

در سال ۱۸۶۶ آقای گرین ود مسئول آتش نشانی سانفرانسیسکو اعلام کرد که طی تحقیقات و آمار ثبت شده در سال های گذشته به این نتیجه رسیدیم که در۱۰۹ حریق واقعی که اتفاق افتاده دو سوم آنها توسط سیستم اعلام حریق شهری به اطالع نیرو های آتش نشانی و مسولین مربوطه رسیده قبل از اینکه حریق در سطح شهر دیده شود.

 

اولین سیستم اعلام حریق ( دتکتور حرارتی )

 

اولین دتکتور حرارتی دنیا در سال ۱۸۶۳ توسط Ross Alexander ساخته شد. اولین دتکتور حرارتی که وارد بازار مصرف شد توسط ویلیام واتکینز طراحی و ساخته شد.
در سال ۱۸۷۰ واتکینز سیستم اعلام حریق خود را با استفاده از دتکتور حرارتی اختراع و وارد بازار کرد و در سال ۱۸۷۳ اولین شرکت خصوصی اعلام حریق به نام Boston Automatic Fire Alarm Company
را تاسیس نمود و امروزه این شرکت به نام AFA که مخفف Automatic Fire Alarm Company. شناخته می شود.

 

سیستم اعلام حریق

 

اولین دتکتور الکتریکی حرارتی دنیا در کشتی نصب گردید. این دتکتور روی سقف نصب و با حرارت حدود ۱۲۵ فارنهایت ) حدود ۵٫۵۱ درجه سانتیگراد( فعال میشد. قوانین نصب و استاندارد های نصب سیستم اعلام حریق در آن زمان هنوز شکل نگرفته بود به همین دلیل این سیستم مطابق با قوانین تولید کننده و در برخی از مناطق ساختمان (مانند اتاق های اداری ، آبدارخانه ها ، آسانسور ها و غیره) نصب می گردید.

تحقیقات ابتدایی که منجر به ساخت دتکتورهای دودی شد در سال ۱۹۲۲ توسط آقای Greinacher و در سال ۱۹۳۰ توسط Jaeger Walter صورت گرفته است.

 

اولین سیستم اعلام حریق ( دتکتور دودی )

 

اولین دتکتور دودی در سال ۱۹۴۰ توسط Meili و Jaeger ساخته شد. در ابتدای ساخت دتکتور دودی این اختراع مورد توجه قرار نگرفت تا زمانی که تحقیقات بعد از حریق در مدرسه angels of lady در سال ۱۹۵۹ نشان داد دتکتور دودی سریعتر از دتکتور حرارتی فعال می شوند.
بعد از این حریق و در سال ۱۹۶۰ تحقیقاتی در کانادا و آمریکا انجام شد و طی آن تحقیقات به این نتیجه رسیدند دتکتورهای دودی برای حفاظت از جان انسان ها در مقایسه با دتکتور های حرارتی مفیدتر می باشند.

اولین تحقیقی که دراین زمینه انجام شد در سال ۱۹۶۲ درکانادا بود. این تحقیق حریق های مابین سال ۱۹۵۶ تا سال ۱۹۶۰ را که باعث کشته شدن ۳۴۲ انسان شده بود را بررسی کرده و نتیجه بسیار خیره کننده ای حاصل شده بود.
دتکتور دودی ۴۱ درصد باعث نجات جان انسان ها و دتکتور حرارتی فقط ۸ درصد جلوی مرگ و میر را گرفته است. به همین دلیل نصب دتکتور های دودی در خانه های مسکونی الزامی گردید.
بعد از این الزام دتکتورهایی با مصرف پایین تر و سایز کوچکتر تولید شده و وارد بازار گردید.این دتکتورهای باتری دار از نوع فتوالکتریک و ۱۹۷۱ سال در Stanley PetersonوDuan Pearsall توسط تولید و روانه بازارشد.

 

تعریف سیستم اعلام حریق

 

امروزه سیستم اعلام حریق نقش بسزایی در محافظت در برابر حریق انسان ها در شرایط حریق دارند . امروزه نگاه جامعه و صنعت حریق نسبت به ۵۰ سال پیش که تمایلی برای نصب سیستم اعلام حریق در دنیا و کشور ما وجود نداشته تغییرکرده است. این تغییر رفتار در صنعت حریق نتیجه بوجود آمدن حریق های بزرگی بوده که باعث از بین رفتن بسیاری از انسان ها و صدمات مالی سنگینی که دلیل آن کمبود اعلام حریق سریع در آن حریق ها تشخیص داده شده است.
مطابق با آمار از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ سیستم اعلام حریق در بیش از نصف حریق ها (۵۳ درصد) فعال و موثر عمل کرده است.
از هر ۵ حریقی که باعث مرگ و میر شده ۳ حریق سیستم اعلام حریق نداشته (۳۸ درصد) یا سیستم اعلام حریق آنها غیر فعال بوده است (۲۱ درصد).

 

آتش چیست؟

 

آتش نتیجه یک واکنش شیمیایی است که معموال میان اکسیژن و یک نوع سوخت اتفاق می افتد. البته تنها احاطه یک ماده سوختنی به وسیله اکسیژن ، سبب آتش گرفتن آن نمی شود بلکه برای این که واکنش احتراق اتفاق بیفتد باید ماده سوختنی به حدی گرم شود که به دمای احتراق خود برسد.

 

کاربران گرامی برای دریافت کامل فایل PDF« آشنایی با سیستم اعلام حریق و چک لیست آن » به بخش دانلود مراجعه نمایید…


مطالب مشابه:

 

ads
  • مطالب مرتبط

  • نظرات

  • برچسب ها

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

background