ads
ads
ads
ads

آشنایی با تله بخار | مهندس ایران

۱۲ اسفند ۱۳۹۷(1875 روز پیش) 216 بازدید

تله بخار چیست؟

هنگام استفاده از بخار به عنوان ناقل گرما در سیستم های مختلف برای اطمینان از این که تمامی بخار توسط چگالش تبدیل به آب می شود باید از تله بخار استفاده کرد و تله بخارها بخار را درون سیستم نگاه می دارند تا زمانی که حرارت خود را آزاد کرده و به آب تبدیل شود.

کندانسه زمانی به وجود می آید که بخار پرفشار داغ با جداره های سردتر لوله تماس یافته و کاهش دما به حدی باشد که موجب چگالش یا تغییرحالت از گاز به مایع شود. سیستم تله بخار به گونه ای است که تنها به آب کندانسه اجازه برگشت به سمت دیگر را میدهند. وجود کندانسه درخطوط بخار مشکلات زیادی مانند خورده شدن بیش از حد شیرها و اتصالات سوراخ شدن جداره های لوله ها و زانویی ها و ارتعاش خط لوله را بوجود می آورد. تله بخارها هم چنین هوا و سایرگازهای چگالیده نشده را تخلیه میکنند. هوا یا سایرگازها انتقال حرارت در سیستم را کاهش داده و منجر به خوردگی داخل سیستم می شوند.

 

تله بخار

 

تله بخارها به سه گروه عمده تله های ترموستاتیک- مکانیکی و جنبشی تقسیم می شوند. تله های ترموستاتیک دارای یک عضو دو فلزی یا فانوسه ای می باشند. که کندانسه فوق سرد و بخار را تشخیص داده و در صورت وجود کندانسه یک شیر را باز میکنند. تله بخار ترموستاتیک دو فلزی از یک عضو فلزی که برای این کاربرد دارای ضریب انبساطی مناسبی باشد استفاده می کند. تله بخارهای ترموستاتیک فانوسه ای از یک سیال با نقطه جوش پایین تر از آب استفاده می کنند که می تواند ضمن منقبض و منبسط شدن دریچه تخلیه را باز و بسته نماید و این نوع تله ها معمولا در کاربردهای با فشار بالا و در جایی که ذخیره مقداری کندانسه مجاز باشد استفاده می شود. نحوه کار تله های مکانیکی بر اساس نیروی غوطه وری و اختلاف بین چگالی بخار و کندانسه می باشد. تله های شناوری و ترموستاتیکی سطلی معکوس سه نوع عموده تله های مکانیکی می باشند.

این نوع تله ها کندانسه را در دمایی نزدیک به دمای اشباع بخار تخلیه می کنند. تله های شناوری و ترموستاتیکی ترکیبی از تله های شناوری و ترموستاتیکی فانوسه ای می باشند. این نوع تله ها برای ظرفیت های بالا درفرآیند بخار کم فشار و هم چنین کاربردهای HVAC مناسب هستند.این تله ها تا فشارهای ۲۰۰psi یا بیشترموجود می باشند. ولی در فشارهای بالاتر مستعد پدیده ضربه قوچ می باشند.

تله های سطلی و سطلی معکوس برای باز و بسته کردن دریچه تخلیه از نیروی غوطه وری استفاده می کنند. سوراخ تخلیه معمولا در بالا قرار دارد. تا احتمال مسدود شدن آن کاهش یابد و تله های جنبشی براساس اختلاف خصوصیات جریان های بخار و کندانسه عمل میکنند. تله های ترمو دینامیک یا دیسکی ضربه ای یا پیستونی و اوریفیس دار سه نوع عمده تله های جنبشی می باشند و تله های ترمودینامیک یا دیسکی دارای یک عضو متحرک هستند و این عضویک دیسک است که برای باز کردن دریچه خروجی نشیمنگاه خود را بالا می برد. این نوع تله ها برای سیستم های بخار پرفشار بسیار مناسب می باشند. تله های ضربه ای یا پیستونی شیر تخلیه خود را بر اساس فشار باز و بسته می کنند و این نوع تله ها به دلیل کوچک بودن منفذ تخلیه ممکن است مسدود شوند و یا گیرکنند. تله های اوریفیسی هیچ عضو متحرکی ندارند و براساس اختلاف چگالی کندانسه را به طور مدام تخلیه می کنند. این نوع تله ها تحت شرایط ثابت بار و فشار مانند لوله اصلی بخار بهترین عملکرد را دارند.

 

کاربران گرامی برای دانلود کامل فایل « آشنایی با تله بخار » به بخش دانلود مراجعه نمایید…..


 

مطالب مشابهی که در سایت مهندس ایران قرار گرفته است…

 

 

ads
  • مطالب مرتبط

  • نظرات

  • برچسب ها

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

background