ads
ads
ads
ads

رشته تحصیلی تاسیسات

۲۲ خرداد ۱۳۹۶(2507 روز پیش) 865 بازدید

رشته تحصیلی تاسیسات بسیار حائز اهمیت بوده و وجود تکنسین ها و مهندسین این رشته ضروریست زیرا صنعت ساختمان و صنعت تأسیسات مکانیکی ساختمان لازم و ملزوم یکدیگرند در ادامه با جزئیات و کاربردهای این رشته بیشتر آشنا خواهیم شد.

 


فصل اول – کلیات

مقدمه فصل اول

هدف از این بخش آشنایی هنرجویان با اهمیت رشته تحصیلی  تاسیسات و مشاغل مرتبط با آن است که میتوانند پس از دوره سه ساله به آن دست پیدا نمایند، همچنین در پایان این فصل با اختراعات این رشته و ارتباط آن با صنایع مختلف آگاهی پیدا مینمایند.

اهمیت و ضرورت رشته تحصیلی تأسیسات

صنعت ساختمان و صنعت تأسیسات مکانیکی ساختمان لازم و ملزوم یکدیگرند. تأمین گرما در زمستان، تأمین آی آشامیدنی، تأمین آب گرم مصرفی از نیازهای اولیه ساکنان یک ساختمان است که محاسبه و طراحی آن توسط مهندسان و نصب و راه اندازی و مجری آنها توسط تکنیسین ها، کمک تکنسین ها و کارگران ماهر تأسیسات مکانیکی ساختمان انجام میشود.

پابه پای تحول و پیشرفت زیادی که در امر ساختمان سازی به وقوع پیوسته است در فناوری تأسیسات مکانیکی ساختمان نیز دگرگونی و پیشرفت های زیادی به وجود آمده است. امروزه مدیریت هوشمند ساختمان (BMS) مطرح است که بدون دخالت انسان ها، دستگاه ها در زمان لازم روشن و خاموش شوند و در صورت نیاز تغییرات شبانه روزی لازم بطور خودکار انجام گیرد. اتاق ها و ساختمان های سالم مطرح می شود که شرایط هوا در آنها از نظر دما، رطوبت، جریان طوری باشد که باعث کسالت، خواب آلودگی و بیماری نشود و راندمان و بهروری را بالا ببرد.

فصل دوم – مواد و کاربرد آنها

 مقدمه فصل دوم

ضرورت شناخت موارد صنعتی

به طور کلی موادی که در ساخت و تولید قطعات، تجهیزات و سازه های صنعتی به کار میروند. مواد صنعتی می گویند. با این تعریف مواد صنعتی دربرگیرنده مواد جامد، مایع و گازی مورد استفاده در صنایع مختلف می شود.

تکنولوژی مواد، علم و فناوری است که درباره فرایندهای تولید، استخراج، تصفیه، آلیاژ کردن، شکل دادن و نیز خواص فیزیکی، مکانیکی، تکنولوژیکی، شیمیایی و عملیات حرارتی بحث می کند و به بررسی ساختمان داخلی مواد از نظر ترکیب، ساختار و ریزساختار آنها میپردازد. از زمانی که بشر به روش هایی برای تغییر مواد طبیعی و تولید مواد جدید دست یافت، تنوع مواد جدید به سرعت گسترش پیدا کرد و بحث انتخاب ماده مناسب از میان چند ماده مختلف بر اساس ویژگیهای مورد انتظار مطرح بوده است.

فصل سوم – محاسبات و برآورد

 محاسبات طول

یکای اندازه گیری طول در سیستم SI : (یکای اندازه گیری طول در سیستم SI، متر (m) است. با توجه به نوع و بزرگی طول مورد اندازه گیری، ممکن است از یکاهای بزرگتر یا کوچکتر از متر استفاده شود که در سیستم SI پیشوندهایی برای آن بیان شده است. مانند کیلومتر به معنای هزار متر و میلیمتر به معنای یک هزارم متر.)

فصل چهارم-سیستم ها و دستگاه ها

سیستم های تولید آب گرم

برای تهیه آب گرم سیستم گرمایشی ساختمان از دو روش استفاده می کنند.

۱- سیستم مستقل    2- سیستم مرکزی

فصل پنجم-مقاومت قطعات در برابر تغییر شکل

وقتی قطعه ای خراب است یعنی اینکه نمی تواند کاری که از آن خواسته شده است را بدرستی انجام دهد. وقتی که می گوییم یک قطعه مقاوم است، یعنی اینکه در مقابل خرابی دوام دارد و از خود باید بپرسیم در مقابل چه چیزی مقاوم است. مقاومت در برابر جابجایی، مقاومت در برابر خوردگی، مقاومت در برابر سایش، مقاومت در برابر شکست، مقاومت در مقابل زنگ زدگی و غیره.

 

برای مطالعه کامل « مقاله رشته تحصیلی تاسیسات » به بخش دانلود مراجعه کنید…

ads
  • مطالب مرتبط

  • نظرات

  • برچسب ها

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

background