ads
ads
ads
ads

وظایف مالیات مهندسین دارای پروانه اشتغال مهندسی (سازمان نظام مهندسی تهران)

۰۹ خرداد ۱۳۹۸(1763 روز پیش) 4,919 بازدید

بخش آشنایی با تکالیف و قوانین مالیات مهندسین

بخش اول-  تکالیف و حقوق مهندسان پس از اخذ پروانه اشتغال به کار مهندسی

با توجه به اهمیت انجام وظایف و تکالیف مالیات مهندسین به عنوان راهکاری مؤثر و مفید به منظور احقاق حق و شناخت مسوولیت های مترتب بر شورای مالیاتی سازمان در نظر دارد سلسله مطالب آشنایی با تکالیف و قوانین مالیاتی اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان را با هدف ،حرفه ارتقای سطح آگاهی اعضای سازمان با موضوعات مختلف به چاپ رساند. در این شماره به منظور جلوگیری از زیان های احتمالی ناشی از عدم اطلاع از قوانین و مقررات مالیات مهندسین در زمان دریافت پروانه اشتغال بکار مهندسی به نحوه انجام تکالیف مالیاتی اعضا پس از دریافت پروانه اشتغال اشاره می کنیم.

 

تعریف واژه ها

۱- مودی- شخص مالیات دهنده

۲- کمک ممیز ( کارشناس مالیاتی ): کارمند اداره دارائی که زیر نظر ممیز مالیاتی است.

۳- ممیز مالیاتی( کارشناس ارشد مالیاتی) – کارمند اداره دارائی که مسوول تشخیص درآمد (عملکرد سال) شما است.

۴- سر ممیز( رئیس گروه مالیاتی) – فردی که بر چند حوزه مالیاتی سرپرستی داشته باشد.ممیزین مالیاتی در هر حوزه زیر نظر رییس گروه مالیاتی هستند.

۵- ممیز کل مالیات ( رئیس امور مالیاتی)- فردی که نظارت برکار چندین سر ممیز را دارا است

۶- معاون مدیر کل- چند ممیزکل مالیاتی زیر نظر یک معاونت است

۷- مدیر کل- کلیه مجموعه تعریف شده در یک اداره کل زیر نظر مدیر کل آن اداره فعالیت می کند.

۸- واحد مالیاتی(حوزه مالیاتی): کوچک ترین جزء تقسیمات اداری است که براساس محدوده جغرافیایی، منابع مالیاتی، نوع مؤدیان یا حسب وظیفه مقرردر قانون مالیات های مستقیم ازطرف سازمان امور مالیاتی کشور تعیین می شود و مسوولیت تشخیص و مطالبه مالیات را بر عهده دارد و گیرنده اظهارنامه های مالیاتی است.

تکالیف مالیاتی اعضایی که برای اولین بار پروانه اشتغال بکار دریافت می کند.

طبق ماده ۹۵ قانون مالیات های مستقیم صاحبان مشاغل از لحاظ تشخیص درآمد مشمول مالیات به سه گروه الف، ب و ج تقسیم می شوند.

طبق جز ۵ بند ب ماده ۹۶ قانون مالیات های مستقیم اعضای سازمان نظام مهندسی به لحاظ مقررات مالیاتی از مصادیق صاحبان مشاغل موضوع بند ب ماده ۹۵  قانون مالیاتهای مستقیم هستند. طبق این ماده قانونی این دسته از صاحبان مشاغل مکلف به ثبت فعالیت های شغلی خود در دفاتر درآمد و هزینه هستند.

بند ب ماده ۹۵ قانون « صاحبان مشاغلی که بر حسب این قانون مکلف به ثبت فعالیت های شغلی خود در دفاتر درآمد و هزینه هستند.نمونه های دفاتر مذکور توسط سازمان امور مالیاتی کشور تهیه می گردد و در دسترس قرار می گیرد »

اعضای سازمان پس از دریافت پروانه اشتغال بکار خود طبق تبصره ۳ ماده ۱۷۷ ق.م.م ظرف ۴ ماه  از تاریخ شروع فعالیت ( دریافت پروانه اشتغال بکار مهندسی) فرصت دارند تا بر اساس نشانی مندرج در پشت پروانه اشتغال خود به حوزههای مالیاتی مربوطه مراجعه و تشکیل پرونده مالیاتی دهند.  نشانی مندرج در پشت پروانه اشتغال به کار مهندسان، همان محل فعالیت حرفهای شما تلقی میشود.

ماده ۱۷۷ ق.م.م – تبصره ۳- صاحبان مشاغل مکلف اند ظرف چهار ماه از تاریخ شروع فعالیت مراتب را کتبا به اداره امور مالیاتی محل اعلام نمایند.

عدم انجام دادن تکلیف فوق در مهلت مقرر مشمول جریمه ای معادل ۱۰٪  مالیات قطعی و نیز موجب محرومیت از کلیه تسهیلات و معافیت های مالیاتی از تاریخ شناسایی توسط اداره امور مالیاتی خواهد بود.

 

مدارکی که برای تشکیل پرونده مالیاتی مورد نیاز است شامل:

۱- اصل و کپی پروانه اشتغال نظام مهندسی (پشت و رو)

۲- کپی از فرم پیش ثبت نام کد اقتصادی

۳- اصل گواهی امضا از دفترخانه

۴-دفتر درآمد و هزینه

۵- اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی

۶- اصل و کپی سند و بنچاق ملک مسکونی اگر مالک هستید

۷- اصل و کپی اجاره نامه اگر مستاجر هستید( این تصویر باید کد رهگیری داشته باشد.)

۸- اصل و کپی فیش تلفن محل سکونت

۹- تهیه دفترچه ثبت نام از حوزه مالیاتی ( قابل تهیه در حوزه های مالیاتی)

توجه : مهندسانی که حوزه مالیاتی آنها حوزه غرب است لازم است جهت تشکیل پرونده از سازمان استان، واحد عضویت معرفی نامه تهیه کنند.

 

یکی از تکالیف مالیاتی ثبت دفتر درآمد و هزینه است و موعد قانونی ثبت آن اسفند ماه هر سال برای سال آینده است اما طبق قانون مهندسانی که در میانه سال پروانه اشتغال حقیقی خود را برای اولین بار دریافت می کنند اگر تصمیم به انجام کار حرفه ای دارند می توانند در زمان تشکیل پرونده در صورتیکه از زمان صدور پروانه چهار ماه نگذشته باشد دفتر درآمد و هزینه تهیه کنند ( در محل سازمان طبقه (۲-)  واحد فتوکپی این دفتر وجود دارد) و پس از تشکیل پرونده، دفتر خود را جهت مهر و امضاء به ممیز مالیاتی خود ارائه کنند.

پس از تشکیل پرونده مالیات مهندسین می بایست در هر تیر ماه اظهارنامه مالیاتی سالیانه خود را به صورت الکترونیک از طریق سایت www.tax.gov.ir  اعلام کنند.

مهندسانی که هیچگونه فعالیت حرفه ای در ارتباط باپروانه اشتغال خود ندارند در هر تیر ماه می بایست در سایت سازمان امور مالیاتی عدم کارکرد خود را اعلام و بخش درآمد و هزینه را نیز رقم صفر ثبت کرده و اظهارنامه خود را به صورت الکترونیکی ارسال کنند. مهندسانی که نیاز به نگهداری دفتر ندارند و صرفا می بایست حتما اظهارنامه خود را به صورت الکترونیک در تیرماه هر سال ارسال کنند. در خصوص آن دسته از مهندسانی که عملکرد حرفه ای ندارند، بدین معنی که کارکرد مهندسی در ارتباط با پروانه اشتغال خود انجام نمی دهند، نیاز به ارسال صورت معملات فصلی نیست.

زمان اعتبار پروانه اشتغال بکار مهندسی به مدت سه سال است و برای تمدید پروانه اشتغال طبق ماده ۱۸۶ قانون مالیات های مستقیم کشور باید گواهی مفاصا حساب مالیاتی از حوزه خود دریافت کنید، لذا در صورت عدم مراجعه به حوزه مالیاتی و عدم اقدام برای تشکیل پرونده مالیاتی پروانه اشتغال بکار مهندسی شما قانونا تمدید نخواهد شد.

 

 

 

کاربران گرامی برای دریافت کامل بخش اول و دوم فایل « وظایف مالیات مهندسین دارای پروانه اشتغال مهندسی (سازمان نظام مهندسی تهران) » به بخش دانلود مراجعه نمایید…


مطالب مشابه:

 

ads
  • مطالب مرتبط

  • نظرات

  • برچسب ها

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

background