ads
ads
ads
ads

نحوه محاسبه و انتخاب کولر گازی و اسپلیت

۳۱ خرداد ۱۳۹۹(1409 روز پیش) 939 بازدید

در این بخش از مقالات مکانیک در سایت مهندس ایران درباره نحوه محاسبه و انتخاب کولر گازی و اسپلیت توضیح خواهیم داد.

 

امروزه بسیاری از مردم استفاده از کولرهای گازی و اسپلیت را جهت تامین هوای خنک در فضای منزل یا محل کار خود به استفاده از دیگر انواع دستگاه های سرمایشی و تهویه مطبوع ترجیح می دهند ،زیرا کولرهای اسپلیت در مقایسه با دیگر تجهیزات تهویه مطبوع از مزایای بسیاری برخوردارند. عواملی نظیر بحران کمبود آب، عدم وجود ترموستات در کولر های آبی، نیاز به اجرای کانال های بزرگ و حجیم عبور هوا، عدم امکان تنظیم دمای متفاوت در نقاط مختلف یک فضا با کولر آبی، عدم امکان استفاده از کولرآبی در شرایط آب و هوایی مرطوب، عدم رضایت از مقدار خنک کنندگی توسط کولر های آبی و … سبب گردیده است تا کولرهای گازی و اسپلیت ها نسبت به کولرهای
آبی روز به روز محبوبیت بیشتری در میان مردم پیدا کنند .کولرهای گازی شامل گاز مخصوصی هستند که این گاز توسط کمپرسور به مایع تبدیل شده و به صفحه های دستگاه می رسید. پس از جریان یافتن این گاز منقبض شده بر روی صفحه ها ، دمای محیط را که دمای گرمیست جذب کرده و بر اثر دمای دریافتی مایع موجود به گاز اولیه
تبدیل خواهد شد. این کار تا زمانی که تمام گرمای موجود در محیط گرفته شود، ادامه خواهد یافت. با توجه به اینکه اگر کمپرسور در زمانی طولانی مشغول به فعالیت باشد، ممکنه آسیب جدی ببیند، باید مساحت فضایی که کولر گازی در ان قرار میگیرد متناسب با ظرفیت کولر گازی باشد.

ظرفیت مناسب انتخاب هوشمندانه ایست، زیرا در دو حالت ظرفیت بالا و ظرفیت پایین در مقابل مساحتی خاص آسیب رسان خواهد بود و دما و رطوبت موجود در محیط در حد ایده آل تامین نمی شود. از این رو باید در کنار نوع کمپرسور به کار رفته، ظرفیت کولر گازی و کمپرسور نیز مناسب باشد. این میزان ظرفیت با واحد BTU سنجیده می شود.
در این مقاله قصد داریم نکات مهم و لازم، جهت انتخاب و خرید کولرگازی و اسپلیت را بطور خالصه یادآوری نمائیم تا شما کاربران گرامی با آگاهی هرچه بیشتر نسبت به خرید کولر گازی و اسپلیت موردنیاز خود اقدام نمائید. اولین نکته انتخاب برند و گارانتی شرکت سازنده کولر گازی است.
شما در انتخاب برند کولر خود کاملا آزاد هستید اما سعی کنید برند کولر گازی که انتخاب می کنید اولا شناخته شده باشد، دوماً از گارانتی معتبر با سابقه درخشان برخوردار باشد،خصوصاً دقت داشته باشید که نمایندگی شرکت گارانتی دهنده در نزدیکی شهر محل زندگی و نصب کولر شما حاضر باشد تا در صورت بروز اشکال در کولر گازی و اسپلیت به عوامل آنها مراجعه نمائید.
دومین نکته مصرف برق و برچسب انرژی می باشد.

 

 

امروزه تمامی وسایل برقی بزرگ باید دارای برچسب انرژی باشند تا مشتریان با آگاهی کامل از میزان مصرف انرژی الکتریکی آنها نسبت به خرید اقدام نمایند،کولرهای گازی و اسپلیت نیز از این قاعده کلی مستثنی نیستند.
همچنین سعی کنید هنگام خرید کولر گازی آن هایی را انتخاب نمائید که رده انرژی آنها بالا باشد ++A+,A,A و B تا نهایت دارای رده انرژی C باشند تا در طول استفاده از کولر گازی ، با دیدن قبض برق در آخر ماه شگفت زده نشوید.
اسپلیت های اینورتر با تبدیل برق متناوب شهری (AC (به جریان برق مستقیم (DC ) موجب استارت تدریجی، کم صدا و کم مصرف دستگاه در هنگام راه اندازی کولر می گردند. ولی البته میزان واقعی کاهش مصرف برق آنها نسبت به افزایش شدید بهای این نوع کولرهای اسپلیت قابل بررسی است.
کولرهای گازی یا اسپلیت های اینورتر دار,( inverter (دارای کمترین مصرف برق و با گرید انرژی A می باشند. بدیهی است کولرهای گازی اسپلیت گرید B نسبت به گرید A دارای مصرف برق بیشتری بوده ولی در هر حال از کولرهای گازی معمولی کم مصرف ترند .قبل از انتخاب هریک از مدل های کولرگازی یا اسپلیت مورد نظر خود، به
موضوع تک فاز بودن یا سه فاز بودن برق مصرفی آن توجه نموده و همچنین آمپر برق مصرفی آنرا با آمپر (A) کنتور برق ساختمان خود مقایسه فرمائید.
سومین نکته و مهم ترین نکته انتخاب ظرفیت سرمایش کولر گازی و اسپلیت شماست.

 

کولر گازی یا اسپلیت

 

شما می توانید برای محاسبه ظرفیت کولر گازی و اسپلیت مورد نیاز جهت نصب در طبقات وسط ساختمان به ازاء هر متر مربع از متراژ ساختمان حدود ۴۰۰ تا ۶۰۰ BTU و درطبقاتی که بالایی آنها پشت بام است بدلیل تابش خورشید بر سقف و گرم شدن دیوار و سقف ،به ازاء هر مترمربع زیربنا بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ BTU درنظر بگیرید.
بطور مثال برای یک اتاق ۱۲ متری اسپلیت ۹۰۰۰ و برای سالن ۴۰ متری اسپلیت ۲۴۰۰۰ می تواند مناسب باشد
شرایط جوی و محیطی و سایر وسایلی که در محیط موجودند، گرما تولید خواهند کرد. درجه تابش افتاب بر محیطی که قرار است کولر گازی در ان قرار گیرد، ارتفاع سالن و یا اتاقی که قرار است کولر گازی در ان مورد استفاده قرار گیرد و مواردی از این دست در انتخاب ظرفیت مناسب تاثیر گذار خواهد بود. اما در شرایط جوی مناسب و متوسط
با در نظر گیری فاکتورهای استاندارد می توان عددی تقریبی را اعلام کرد. الزم است مصرف کنندگان شرایط را ریزتر بسنجند و با توجه به عدد اعلام شده ، میزان ظرفیت مناسب را تشخیص دهند. اگر دمای محیط از حالت میانگین بالاتر است لازم است برای تولید سرمای بیشتر عددی بزرگتری را برای ظرفیت در نظر گرفت. عکس این قضیه نیز صادق است، یعنی لازم است برای محیطی با دمای معتدل تر، میزان ظرفیت کمتر باشد.
در صورت تفاوت در شرایط بهره برداری نسبت به شرایط فوق ، می توانید قبل از سفارش خرید کولر گازی و اسپلیت، موارد را با کارشناسان شرکت تاژان صنعت آریانو مطرح فرمائید.
حداکثر طول لوله های رابط مسی بین پنل داخلی و کندانسور بیرونی کولرهای اسپلیت بر اساس ظرفیت کولر بین ۱۰ تا۲۲ متر می باشد که در صورت وجود چنین فاصله ای بین پنل داخلی و خارجی ، لازم است قبل از سفارش خرید با کارشناسان ما مشورت فرمائید، زیرا فاصله زیاد و بیش از اندازه بین پنل داخلی و پنل بیرونی در کولرهای
اسپلیت موجب کاهش شدید راندمان خنک کنندگی کولر مربوطه می گردد.

 

کاربران گرامی برای دریافت کامل فایل PDF« نحوه محاسبه و انتخاب کولرگازی »  به بخش دانلود مراجعه نمایید…


مطالب مشابه:

ads
  • مطالب مرتبط

  • نظرات

  • برچسب ها

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

background