ads
ads
ads
ads

نقشه کشی صنعتی|کتابچه آشنایی با مفاهیم نقشه کشی صنعتی

۱۲ تیر ۱۳۹۷(2123 روز پیش) 1,486 بازدید

نقشه کشی صنعتی زبان صنعت است که فکر مهندسان و طراحان را به تصویر می کشد. توانایی نقشه کشی و نقشه خوانی برای مهندسین مانند داشتن سواد برای خواندن و نوشتن است. نقشه کشی نوعی زبان محاوره است که اطلاعاتی را از یک ماشین، قطعه، سازه و یا یک طرح را به صورت واضح بیان می کند. این اطلاعات می تواند شامل شکل هندسی، مشخصات فیزیکی و  نحوه قرار گرفتن و اتصال اجزا به یکدیگر و هر اطلاعات مورد نیاز دیگری باشد.

برای هر مهندسی آشنایی به این زبان امری ضروری بوده و لازم است که به آن مسلط باشد تا بتواند به تبادل اطلاعات با مهندسین دیگر بپردازد.

یکی از مهارتهای مورد نیاز برای هر مهندس مهارت نقشه خوانی است که باید حداقل به صورت ابتدایی و مقدماتی آن را بداند. یکی از بهترین راه های انتقال ایده ها به دیگران تسلط به همین مهارت نقشه کشی و نقشه خوانی است. بنابراین می توان نقشه کشی را پلی میان دفاتر طراحی و کارگاه های ساخت و تولید معرفی کرد. 

 

نقشه کشی صنعتی

 

وسایل مورد نیاز در نقشه کشی صنعتی :

– مدادهای مورد نیاز در نقشه کشی صنعتی :

برای رسم دستی مدادها به دو گروه زیر تقسیم می شوند:

گروه اول که شامل مدادهای b یعنی black به معنای پررنگ سیاه و نرم است که برای حروف و اعداد، قوسها، دایره ها، سهمی ها، خط کادر و جدول و خطوط اصلی به کار می رود.

مدادهای گروه دوم و سوم که شامل مدادهای f یعنی frim به معنای سفت و مدادهای h یعنی hard به معنای کم رنگ و سخت برای خط چین ها، خطوط محور، خطوط داخلی و … به کار می روند.

مدادهای ۲h و ۳h برای خطوط کمکی، خطوط هاشور، خطوط اندازه و طرح اولیه نقشه به کار می رود. 

– تخته رسم

– خط کش T

– گونیا

– کاغذ

– راپید 

– پاکن ها (Erase)

– پیستوله (FRENCH CURVES)

– شابلون (TEMPLATES)

– پرگارها (COMPASSES)

 

 

 

کاربران گرامی سایت مهندس ایران برای دریافت کامل فایل « کتابچه آشنایی با مفاهیم نقشه کشی صنعتی » به بخش دانلود مراجعه نمایید…

ads
  • مطالب مرتبط

  • نظرات

  • برچسب ها

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

background