ads
ads
ads
ads

طبقه بندی بویلرها | بررسی عملکرد انواع دیگ های بخار(طراحی،نصب،راه اندازی و کنترل)

۰۶ مرداد ۱۳۹۷(2070 روز پیش) 639 بازدید

دیگ های بخار و جایگاه آن در یک نیروگاه حرارتی:

کلمه بویلر ( دیگ های بخار ) از فعل boil  به معنی جوشاندن استخراج شده و بویلر به معنی جوشاننده است. در واقع بویلرها نوعی مبدل حرارتی هستند که با گرفتن انرژی حرارتی سوخت و انتقال آن به آب سرد، باعث تبدیل آب به بخار می شوند.

نیروگاه بخاری از نظر ترمودینامیک یک ماشین حرارتی است که در آن دیگ بخار، به عنوان منبع گرما کار می ند. گرفتن کار از ماشین حرارتی تنها با منابع دمای بالا و پایین میسر است. انتقال و افزایش انرژی سیال عامل که عمدتاً آب خالص است، در دیگ های بخار صورت می گیرد. پس دیگ های بخار نیروگاه ها با متعلقات خود نقش اساسی و بارزی در سیکل حرارتی نیروگاه ها ایفا می کنند. در واقع می توان گفت که دیگ بخار قلب هر نیروگاه است. لذا شناخت انواع، عملکرد، اجزا و نقش تک تک اجزای این سازه بزرگ و مهم، کمک شایانی به بهره برداری و تعمیرات آن خواهد کرد. در اینجا لازم است ابتدا با یک واژه درباره بویلرها آشنا شویم و آن سطح تبادل حرارتی یک بویلر است.

سطح گرمایش یا سطح تبادل حرارتی یک بویلر عبارت است از مساحت سطحی که در معرض محصولات احتراق قرار دارد.

در ادامه ابتدا طبقه بندی بویلرها را بیان خواهیم کرد. طبقه بندی بویلرها دارای انواع گوناگونی است.

طبقه بندی بویلرها را می توان براساس جنس، فشار، درجه حرارت، شکل، نوع سوخت و… انجام داد.

 

طبقه بندی بویلرها

بویلرها طبقه بندی های مختلفی دارند که در زیر به آنها اشاره شده است:

  1. طبقه بندی بویلرها از نظر مصارف آنها
  2. طبقه بندی از نظر فشار سیکل آب و بخار
  3. طبقه بندی از نظر مصالح صنعتی و متالوژیکی
  4. طبقه بندی بویلرها از نظر سطوح تبادل حرارتی
  5. طبقه بندی از نظر محتوای لوله ها
  6. طبقه بندی از نظر فشار کوره بویلر
  7. طبقه بندی از نظر نوع احتراق
  8. طبقه بندی بویلرها از نظر منبع انرژی
  9. طبقه بندی از نظر نوع سیال عامل
  10. طبقه بندی از نظر نوع سیرکولاسیون سیال عامل
  11. طبقه بندی از نظر نام سازنده بویلر
  12. طبقه بندی بویلرها از نظر شکل و موقعیت لوله های آنها
  13. تشخیص پارامترهای یک بویلر از روی نمودار

 

انواع بویلرها و عملکرد آنها

  • دیگ های چدنی:

این نوع از دیگ های بخار از قطعات چدنی مجزایی که به یکدیگر متصل می شوند، تشکیل می شود که در آنها تعدادی پیچهای فشاری، واشرها ، مجرای مناسب برای عبور آب و محصولات احتراق بکار رفته است.

تعداد پره ها در یک دیگ تعیین کننده اندازه و ظرفیت آن است. این پره ها می توانند افقی یا عموی باشند که معمولا نوع عمودیآن متداول تر است.

 

  • دیگ های فولادی

این دیگ ها بیشتر برای تولید آب داغ (تحت فشار) و بخار و اغلب در ظرفیت های بالا، استفاده می شوند. این دیگ ها بطور یک پارچه روی یک شاسی ساخته می شوند و بنابراین حمل و نقل آنها بسیار مشکل تر از دیگ های چدنی است. در ساخت دیگ های فولادی از تعداد زیادی لوله های فولادی خاص استفاده می شود.

دیگ های فولادی خود به دو نوع تقسیم می شوند:

  • دیگ های Water Tube که در آنها آب در داخل لوله و آتش در اطراف لوله قرار دارد. این نوع دیگ ها در ظرفیتهای بالا ساخته می شوند.

 

طبقه بندی بویلرها - انواع دیگ های بخار

  • دیگ های Fire Tube که در آنها آتش در داخل لوله و آب در اطراف لوله قرار دارد و گرم می شود. این نوع دیگها در ظرفیتهای متوسط تولید می شوند.

 

طبقه بندی بویلرها - انواع دیگ های بخار

 

عیب مهم دیگ های فولادی زنگ زدگی به ویژه در محل اتصال لوله ها با صفحات فولادی دو انتهای دیگ است. خوردگی لوله ها و صفحات فولادی موجب کاهش عمر دیگ می شود. از مشکلات دیگر این دیگ ها (بویژه دیگ های از نوع تولید بخار)، امکان رسوب گرفتن سطوح گرفتن سطوح مجاوری با آب دیگ هاست. برای جلوگیری از آن لازم است از دستگاه های سختی گیر با کنترل دقیق استفاده می شود.

در دیگهای فولادی نیز مانند دیگ های چدنی می توان از طرح های dry base، wet base، wet leg  استفاده کرد.

اکثر دیگ های فولادهای کوچک که برای گرمایش ساختمان استفاده می شود، از نوع dry base با لوله های آتشخوار عمودی می باشند، اما در دیگ های بزرگتر معمولاً لوله های آتشخوار و لوله های آب به صورت افقی یا مورب قرار دارند.

 

 

 

کاربران گرامی برای دریافت کامل فایل « بررسی عملکرد انواع دیگ های بخار و روش های طراحی، نصب، راه اندازی و کنترل آنها » به بخش دانلود مراجعه نمایید…

ads
  • مطالب مرتبط

  • نظرات

  • برچسب ها

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

background