ads
ads
ads
ads

اعزام ۵۰۰۰ نفر از نیروی کار به خارج از کشور

۲۵ تیر ۱۳۹۸(1739 روز پیش) 527 بازدید

اعزام ۵۰۰۰ نفر از نیروی کار به خارج از کشور

 

آرمان: یافتن شغلی مناسب و درخور این روزها به دغدغه اصلی بسیاری از جوانان تبدیل شده است. چه آنهایی که تازه از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند و چه آنهایی که کارت پایان خدمت را در دست گرفته و دنبال شغلی می‌گردند با پیچ و خم‌های زیادی در این مسیر مواجه هستند. عده‌ای هم که از میانه راه درس و ادامه تحصیل را رها کرده و از همان سنین نوجوانی وارد بازار کار شده‌اند. با توجه به افزایش چشمگیر جمعیت در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ امروزه متولدان این سال‌ها وارد بازار کار شده‌اند؛ تعدادی از آنها که در داخل کشور دیگر امیدی برای یافتن شغل ندارند، تخصص و مهارتی را یاد گرفته‌اند و برای درآمدزایی بار سفر به دیگر کشورها را بسته‌اند.

چند سالی است که دولت هم بار دیگر به کمک این افراد آمده و با ایجاد تسهیلاتی کاریابی برای نیروی کار در سایر کشورها را در دستور کار قرار داده است. بر همین اساس سال گذشته حدود ۲۰۰۰ نفر از کارجویان رهسپار کشوری دیگر شدند. امسال نیز وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آمادگی خود را برای اعزام ۵۰۰۰ نفر از نیروی کار به خارج از کشور اعلام کرده است.  به گفته مدیرکل هدایت نیروی کار این وزارتخانه استرالیا، کانادا، آلمان، دانمارک و عمان کشورهایی هستند که تا امروز مذاکراتی با آنها صورت گرفته و اخیرا نیز کاریابی‌های مجاز با کشورهای قطر، ترکیه و کردستان عراق ارتباط برقرار کرده‌اند.

در حالی که امروزه بعضی از کشورهای جهان از کمبود نیروی کار و افراد متخصص رنج می‌برند، کشورهایی هم وجود دارند که به‌رغم تمام برنامه‌هایی که به اجرا گذاشته‌اند همچنان با نیروی مازاد کار مواجه‌اند و نمی‌دانند با این افراد چه باید بکنند. در ایران نیز با اینکه طی دهه‌‌های اخیر مسئولان از سیاست‌ فرزندآوری حمایت می‌کردند و آگاهانه به دنبال اجرای سیاست افزایش جمعیت بودند، اما سال‌هاست که جمعیت رو به افزایش جویای کاری، نمی‌توانند شغلی برای خود پیدا کنند. شاید به همین دلیل است که راه‌های ادامه تحصیل نسبت به گذشته هموار شده تا بدین صورت جوانان سال‌های بیشتری را درگیر و سرگرم تحصیل علم باشند و وقت چندانی برای اشتغال پیدا نکنند. چراکه اکنون نیروهای تمام‌وقت ماه‌ها باید به دنبال کار باشند تا شاید جایی را با حداقل حقوق بیابند، درنتیجه استخدام نیروهای پاره‌وقت به رویایی محال می‌ماند.

در چنین شرایطی در کشورهای مختلف برای اینکه بین نیروی کار توازن ایجاد شود آنها به بهره‌گیری از افراد متخصص و ظرفیت‌های شغلی یکدیگر می‌پردازند. در ایران نیز از قدیم‌الایام چنین رویه‌ای مرسوم بوده است. از زمانی که جوانان برای دستیابی به درآمد اعزام کشورهای شرق آسیا، به‌ویژه ژاپن، می‌شدند تا همین اواخر که کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به‌عنوان مقصد کارجویان انتخاب شدند. طی چند سال گذشته وزارت کار ایران توجه ویژه‌ای به ظرفیت‌های شغلی کشورهای اروپایی نشان داده است. طوری‌که امروز در این زمینه تعاملاتی حتی با کشور آلمان، قطب صنعت اروپا، انجام می‌گیرد. مدیرکل هدایت نیروی کار وزارت کار نیز روز گذشته تاکید کرد: علاوه بر آلمان، استرالیا، کانادا، دانمارک و عمان کشورهایی هستند که تا کنون مذاکراتی با آنها صورت گرفته و اخیرا نیز کاریابی‌های مجاز با کشورهای قطر، ترکیه و کردستان عراق ارتباط برقرار کرده‌اند.

به گفته محمد اکبرنیا براساس آماری که تا کنون اخذ شده سال گذشته حدود ۲۰۰۰ نیروی کار به خارج اعزام شد و امسال با توجه به مذاکرات و ارتباطی که داریم امیدواریم و تلاش می‌کنیم ۵۰۰۰ نیروی کار به کشورهای متقاضی اعزام شود. او در مصاحبه‌ای که با ایرنا داشت گفت: با توجه به بازار کار کشور و رشد نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان، سیاست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی این است که زمینه اعزام نیروی کار به خارج از کشور فراهم شود. اکبرنیا افزود: براساس این سیاست با کشورهای مختلف مذاکراتی انجام و تفاهم‌نامه‌هایی نیز امضا شده است، البته درصدد هستیم از طریق دفاتر کاریابی خارجی که داریم زمینه اعزام نیروی کار و فارغ‌التحصیلان رشته‌های فنی و افرادی که مهارت دارند را فراهم کنیم. در حال حاضر ۱۲۰ دفتر کاریابی خارجی داریم و سیاست وزارت کار این است که اعزام نیروی کار از طریق دفاتر خصوصی که مجوزهای لازم را دارند انجام شود. این دفاتر در کشورهای نیروپذیر فعالیت می‌کنند و با کشورهایی که متقاضی نیروی کار هستند ارتباط دارند.

اعزام 5000 نفر از نیروی کار به خارج از کشور

 

برخورد با کاریابی‌های غیرمجاز

 

معاون وزیر کار روز گذشته تصریح کرد: اعزام نیروی کار همان طور که گفتم از طریق کاریابی‌های مجاز انجام می‌شود و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در واقع تسهیل‌گر است تا ارتباطات برقرار شود و اگر نیاز بود به کمک وزارت امورخاجه اقدامات مورد نیاز را انجام دهد. اکبرنیا اضافه کرد: تاسیس دفاتر هدایت و حمایت نیروی کار در کشورهای هدف یکی از برنامه‌های وزارت کار در حوزه اعزام نیروی کار به خارج از کشور و حمایت از نیروی کار در کشورهای هدف است و در حال حاضر هفت دفتر از طریق کاریابی‌های مجاز تشکیل شده است. براساس قانون هرکس بخواهد در زمینه کاریابی فعالیت کند و حتی بانک اطلاعاتی از کارجویان داشته باشد، بایستی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مجوز بگیرد؛ در غیر این صورت مجازات‌های پنج میلیون تا ۴۰ میلیون تومانی در انتظار کاریابی‌های غیررسمی است و وزارت تعاون پیشنهاد افزایش این جریمه‌ها را هم ارائه داده است. او خاطرنشان ساخت: اعزام نیروهای کار بیشتر در زمینه فنی دانشگاهی همچون برق، الکترونیک و مکانیک، رشته‌های آی.تی، پرستاری و پیراپزشکی طرفدار دارد./ مهندس ایران

 

 

 

ads
  • مطالب مرتبط

  • نظرات

  • برچسب ها

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

background