ads
ads
ads
ads

راهنمای استفاده طولانی مدت و مجدد ماسک N95

۲۴ اسفند ۱۳۹۸(1498 روز پیش) 6,989 بازدید

در این بخش از مقالات آتش نشانی در سایت مهندس ایران درباره راهنمای استفاده طولانی مدت و مجدد ماسک N95 توضیح خواهیم داد.

 

پیش زمینه

این نوشته روش های مناسب در مورد نحوه استفاده کوتاه مدت و طولانی مدت از ماسک N95 را ارائه میدهد. گروه هدف این راهکارها ، سیاست گذاران برنامه های محافظت تنفسی در مراکز بهداشت می باشد تا از ریسک ابتلای درمانگران و کادر بهداشتی کاسته شود.
ممکن است به هنگام دوره های آنفلوانزا و همه گیری های بیماری های تنفسی ذخایر ماسک N95 کاهش یابند. گایدلاین های CDC ، راهکارهایی را برای مقابله با این مشکل پیشنهاد می دهند که سلامتی کادر درمانی نیز به خطر نیافتد. این گایدلاین ها پیشنهاد می دهند که:

  • تعداد افرادی که نیاز به ماسک دارند تا حد ممکن با استفاده از راهکار های مهندسی و غیره کاهش یابد.
  • در صورت امکان از انواع دیگر ماسک های فیلتردار استفاده شود.
  • آموزش های لازم برای مصرف طولانی مدت و حتی مصرف مجدد ماسک ها ارائه شود.
  • افرادی که بیشترین ریسک ابتلا به عفونت را دارند در اولویت استفاده از ماسک قرار گیرند.

این نوشته بر روی استفاده طولانی مدت و استفاده محدود مجدد (reuse limited (تمرکز دارد. در صورت نیاز به راهنمایی در هر یک از زمینه های دیگر لطفا با CDC یا و NIOSH مشورت نمایید.
همچنین این نوشته گایدلاین های موجود در مورد استفاده مجدد ماسک N95در شرایط غیر اضطراری (مثل تماس نزدیک با فرد مبتلا به سل) را مورد بازبینی قرار میدهد .

 

تعاریف

منظور از استفاده طولانی مدت، استفاده از ماسک برای تماس نزدیک با بیماران متعدد بدون برداشتن ماسک از روی صورت می باشد. استفاده طولانی مدت به هنگام مبتلا بودن بیماران به پاتوژن تنفسی یکسان و همچنین قرارگیری بیماران در اتاق های انتظار مخصوص و یا بخش های بیمارستان کاربرد دارد. استفاده طولانی مدت یکی از راه حل های کاهش مصرف ماسک در پاندمی ها و همه گیری های گذشته بوده است.
استفاده مجدد به استفاده از ماسک در مواجهه با بیماران متعدد و برداشتن ماسک از روی صورت بعد از هر مواجهه اطلاق می شود. ماسک پس از هر مواجهه در شرایط مناسب نگهداری می شود تا در مواجهه بعدی با فردی بیمار استفاده شود. استفاده مجدد غیرضروری(reuse emergency non ( دهه ها است که در مواجهه با بیماری هایی که با برخورد منتقل نمی CDC ،سل از جلوگیری برای، مثال برای. دارد کاربرد( pathogens in which contact transmission is not a concern)شوند
پیشنهاد می دهد که امکان استفاده مجدد از همان فرد از ماسک یکبار مصرف خود ( mask disposable (وجود دارد. البته به شرطی که ماسک قابل مصرف و شرایط نگهداری مناسب داشته باشد و با توجه به گایدلاین های کنترل عفونت همان مکان استفاده شود.
توصیه شده است حتی هنگامی که ماسک N95 مجدد مورد استفاده قرار می گیرد، تعداد دفعات استفاه از همان فیلتر (FFR ) محدود شود. بنابراین، استفاده مجدد از ماسک تنفسی N95 اغلب بعنوان “استفاده مجدد اما محدود (reuse limited “(شناخته می شود. استفاده مجدد اما محدود بعنوان یک گزینه برای محافظت از دستگاه تنفسی در هنگام شیوع پاتوژن های تنفسی قبلی و پاندمی ها توصیه شده است و بطور وسیعی بکار می رود.

اجرا

تصمیم برای اجرای سیاست هایی که اجازه استفاده طولانی مدت یا استفاده مجدد اما محدود از ماسک های تنفسی N95 را می دهد باید توسط متخصصانی گرفته شود که برنامه حفاظت دستگاه تنفسی را مدیریت می کنند از طریق مشورت با بخش های بهداشت حرفه ای و بخش های کنترل عفونت با ورودی ادارت بهداشتی عمومی دولتی / محلی. تصمیم برای اجرای این شیوه ها باید بصورت موردی و با درنظر گرفتن ویژگی های پاتوژن عامل بیماری زایی دستگاه تنفسی (بعنوان مثال، راه های انتقال، شیوع بیماری در منطقه، میزان حمله عفونت و شدت بیماری) و شرایط محلی (مثلاً تعداد دستگاه های تنفسی N95 عرضه شده قابل دسترس، میزان استفاده از دستگاه تنفس رایج، موفقیت سایر راهکارهای حفاظت از دستگاه تنفس و غیره) گرفته شود.

برخی از مراکز بهداشتی ممکن است قبل از مشاهده کمبود ماسک، استفاده طولانی مدت یا مصرف مجدد بطور محدود را اجرا کنند، برای اینکه در زمان اوج تقاضا منابع کافی در دسترس باشد. در شرایط غیراضطراری (روتین)، توصیه های فعلی CDC بویژه نسبت به پاتوژن نیز باید مشاوره شود.
در بخش های بعدی مراحل مشخصی برای راهنمایی اجرای این توصیه ها ارائه شده است، تا سبب به حداقل رساندن چالش های ناشی از استفاده طولانی مدت و استفاده مجدد، و محدود کردن خطرات شود.
توصیه های استفاده طولانی مدت از ماسک های تنفسی استفاده طولانی مدت از ماسک بیشتراز استفاده مجدد آن سفارش می شود، زیرا انتظار می رود کمتر لمس شود و در نتیجه خطر انتقال از راه تماس کاهش یابد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انتقال تماسی و خطرات دیگر درمورد این روشها، به بخش خطر استفاده طولانی مدت یا استفاده مجدد از ماسک تنفسی مراجعه کنید.
نکته مهم برای استفاده طولانی مدت و ایمن این است که ماسک باید شکل و عملکرد خود را حفظ کند. کارگران کارخانه بطورمعمول از ماسک N95 برای چند ساعت بدون وقفه استفاده می کنند. تجربه نشان می دهد که ماسکهای تنفسی می توانند در طی ۸ ساعت استفاده مستمر یا متناوب خوب عمل کنند. برخی از مطالعات تحقیقاتی کارمندان بهداشتی را برای یک آزمون فراخواندند و یک ماسک تنفسی N95 را برای چندین ساعت در محیط کار استفاده کردند. بنابراین، حداکثر طول مدت استفاده مستمر از ماسک در محل های کار بهداشتی بدون گرد وغبار تحت تأثیر یک سری دغدغه های بهداشتی (بعنوان مثال، دور انداختن ماسک بدلیل آلوده شدن) یا ملاحظات عملی (بعنوان مثال، نیاز به استفاده از سرویس بهداشتی، خوردن غذایی و غیره) است، به جای اینکه ساعت مشخصی برای آن تعیین شده باشد.
اگر استفاده مستمر از ماسک N95 مجاز باشد، مدیران برنامه های حفاظت از سیستم تنفسی باید از انجام و کنترل آن اطمینان حاصل کنند تا آلودگی سطح ماسک N95) بعنوان مثال، استفاده از موانع برای جلوگیری کردن از اسپری قطرات آلوده کننده) به حداقل برسد و در نظر گرفتن آموزشها و یادآور کننده هایی (مانند پوستر) برای کارکنان و به حداقل رساندن تماس ضروری با سطح تنفسی، پایبندی زیاد به بهداشت دست، و لوازم محافظت شخصی مناسب (PPE (در روش donning) برداشتن ماسک پس از مواجه با هر بیمار(و doffing) برداشتن ماسک پس از مواجه با هر بیمار واستفاده مجدد آن در مواجه بعدی).

راهنمای کتبی استفاده از ماسک N95 در مراکز درمانی و بهداشتی

 

  1. از ماسک N95 بعد از انجام مراحل تولید آئروسل ( انتئباسیون، ساکشن، اندوتراکیال، برونکوسکوپی و …) استفاده نکنید.
  2. اگر ماسک N95 به ترشحات خونی، دهانی، دهانی و سایر مایعات بدن بیمار تماس پیدا کرد آنرا دور بیندازید.
  3. بعد از مراقبت مراقبت نزدیک و لمس بیمار مبتلا به عفونت ماسک را دور بیندازیرد.
  4. تا انجایی که ممکن است از آلودگی های سطحی ماسک جلوگیری شود به طوریکه با استفاده از شیلدهای محافظتی قابل شستشو، استفاده از ماسک جراحی برای بیمار میتوان از آلودگی سطح آن کم کرد.
  5. شستشوی دست با اب و صابون ویا اب با مواد ضدعفونی کننده با پایه الکل قبل و بعد از لمس یا تنظیم ماسک N95 فراموش نشود. ( حتی برای جابهجایی ماسک روی صورت و یا محکم کردن بند آن روی صورت).
  6. به مدت طولانی از یک ماسک استفاده نکنید.

 

کاربران گرامی برای دانلود فایل کامل «راهنمای استفاده طولانی مدت و مجدد ماسک N95» به بخش دانلود مراجعه فرمایید.

ads
  • مطالب مرتبط

  • نظرات

  • برچسب ها

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

background