ads
ads
ads
ads

ضوابط سامانه های اطفای حریق

۱۷ تیر ۱۳۹۶(2477 روز پیش) 114 بازدید

ضوابط سامانه های اطفای حریق شامل ضوابط مرتبط با شبکه های آتشنشانی که مشتمل بر مخزن آب، پمپ های آب، لوله کشی و اتصالات و جعبه های آب آتشنشانی در پارکینگ ها و طبقات و همچنین شبکه های بارنده یا اسپرینکلر که به عنوان یکی از مهمترین مؤلفه های حفاظت ساختمان در مقابل حریق شناخته می شود، منتشر میشود. وجود شبکه بارنده به شرط آنکه در نگهداری آن دقت شود، در توسعه ی ایمنی بهقدری مؤثر است که در بعضی از کشورهای بزرگ اروپایی از جنگ جهانی دوم تاکنون هیچ مرگ ومیر ناشی از وقوع آتشسوزی در این ساختمانها حتی برای یک مورد هم گزارش نشده است.

 

 


۱- ضوابط مربوط به سیستم اطفاء حریق نوع آبی


۱-۱ : تمامی هتلها ، متلها ، مسافرخانه ها ، خوابگاه ها ، مجتمع های تجاری ،درمانی ، آموزشی ، تجمعی و همچنین آن دسته از بناهای آپارتمانی که دارای ارتفاع چهارطبقه و بیشتر و یا دارای ۱۱ واحد و بیشتر می باشند نیازمند به اجرای شبکه آب آتشنشانی می باشند.

۱-۲ : پمپ ، مخزن ، لوله ها و اتصالات باید در برابر سرما ، آتش سوزی ، زلزله ، نور خورشید  محافظت و مقاوم سازی گردند. (مبحث ۱۶ مقررات ملی ساختمان)

۱-۳ : طراحی سیستم آب آتش نشانی می بایست بنحوی باشد که با استفاده از هریک از جعبه های F در هر قسمت از ساختمان بوستر پمپ های مختص این سیستم بصورت اتوماتیک بکار افتاده و آب  مورد نیاز در سرنازلها را تامین نماید.

۱-۴ : در شبکه آب آتش نشانی استفاده از لوله های سیاه بدون درز الزامی است و برای انشعاب از اتصالات جوشی استفاده شود.

۱-۵ : منبع ذخیره آب آتش نشانی می بایست پاسخگوی حداقل ۵ دقیقه آب مورد نیاز مجموعه باشد ، با در نظر گرفتن این نکته که امکان استفاده همزمان ۳ جعبه F  وجود داشته باشد.

۱-۶ : قفل جعبه F  از نوع ربع گرد بدون استفاده از کلید  بوده و استفاده از هر نوع قفل دیگر ممنوع می باشد.

۱-۷ : محل نصب جعبه  F  در قسمت  عمومی ساختمان (لابی) یا پاگرد طبقات بعد از درب مقاوم حریق می باشد . جعبه  F  نباید در مجاورت تابلوهای برق و پشت دربها و محلهایی که احتمال ایجاد موانع در مقابل آن وجود دارد نصب گردد.

۱-۸ : حجم آب پرتابی توسط سر شیلنگ باید حداقل gpm۳۵ بوده  و فشار آب در آبپاش سر شیلنگ می بایست  حداقل BAR ۲  باشد.

۱-۹ : ارتفاع نصب جعبه F   باید حداکثر ۱۰۰ سانتی متر از سطح زمین تا پایین جعبه در نظر گرفته شود.

۱- ۱۰ : در تمامی موارد ذیل در صورتیکه فاصله جعبه از دورترین نقطه در هر واحد بیش از ۲۰ متر باشد ، با نصب جعبه دوم این فاصله را پوشش داده شود.

۱-۱۱ : تعداد طبقات ذکر شده ذیل از سطح معابر عمومی (تراز ۰.۰۰+) محاسبه می گردد.
 

 

برای مطالعه متن کامل کتاب   «ضوابط آتش نشانی» ، از بخش دانلود استفاده نمائید :

 

ads
  • مطالب مرتبط

  • نظرات

  • برچسب ها

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

background