ads
ads
ads
ads

نگاهی به انواع فلنج ها | مهندس ایران

۲۹ دی ۱۳۹۷(1921 روز پیش) 3,927 بازدید

 انواع فلنج ها همانطور که قبلا شرح داده شد پر مصرف ترین انواع فلنج ها یی که به آنها در استاندارد ASME B16.5 اشاره شده عبارتند از: گردن (گلو) دار و اسلیپان، ساکت ولد، لپ جوینت، رزوه ای، و فلنج کور. در ادامه شما با یک شرح و تعریف کوتاه به همراه یک عکس از فلنج ها با هریک از آنها آشنا خواهید شد:

 

انواع فلنج ها :

 

فلنج گلودار جوشی (Welding Neck Flange)

فلنج های گلو دار جوشی از ناف مخروطی شکل شان به سادگی قابل تشخیص می باشند. که این ناف های مخروطی با شیب ملایمی به دیواره لوله یا اتصالات مربوط جوش می گردند.این نافی به ظاهر ساده مخروطی شکل نسبتا بلند، موجب استحکام و تقویت کارایی فلنج در کاربردهای متعدد درگیر با فشارهای بالا، درجه دماهای زیر صفر و یا حرارت های بالا می باشند.

 

فلنج اسلیپان (Slip On Flange)

نیروی مقاومت محاسبه شده یک فلنج اسلیپان، تحت فشار داخلی ، ۲/۳ فلنج های گلودار جوشی بوده که این عمر تحت شرایط خستگی به ۱/۳ تقلیل می یابد.

تصال فلنج با لوله توسط ۲ جوش فیلت صورت می گیرد آنچنانکه فلنج از بیرون جوش می شود از داخل نیز جوشکاری می شود. مقدار X در تصویر تقریبا به اندازه ضخامت دیواره لوله به اضافه ۳ میلیمتر می باشد. حفظ این فاصله جهت جلوگیری از آسیب به سطوح حساس فلنج در هنگام جوشکاری الزامیست.

 

فلنج جوشی ساکت (Socket Weld Flange)

فلنج جوشی ساکت اصولا برای استفاده در سایزهای کوچک ولی فشار بالا گسترش یافت. نیروی ایستایی آن برابر با فلنج های اسلیپان می باشد ولی مقاومت خستگی آنها ۵۰٪ بیشتر از فلنج های اسلیپان می باشد.

اتصال با لوله در فلنج های ساکت ولد با یک بار جوش فیلت و از بیرون انجام میگیرد اما قبل از جوشکاری یک فاصله باید بین فلنج یا اتصالات با لوله انجام شود.

 

فلنج های لپ جوینت (کف رینگ)

این نوع فلنج ها اگرچه همگی دارای ابعاد متعارف مانند دیگر فلنجهای نامبرده در این صفحه بوده ولی این نوع فلنج دارای برجستگی سطح واشر نمی باشد.

فلنج های لپ جوینت تقریبا مشابه فلنج اسلیپان بوده با این تفاوت که در محل برخورد سطح برجستگی جای واشر با داخل سوراخ یک پخ قوسی (R) وجود دارد که جهت انطباق قسمت نشیمنگاه فلنج کف رینگ با ته کوب Stub End طراحی شده است.

 

کاربران گرامی برای دریافت ادامه فایل نگاهی به انواع فلنج ها به بخش دانلود مراجعه نمایید…


 

برخی از مطالب مشابهی که در سایت مهندس ایران ارائه شده اند:

 

 

ads
  • مطالب مرتبط

  • نظرات

  • برچسب ها

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

background