ads
ads
ads
ads

شیرهای صنعتی در خطوط انتقال

۰۹ تیر ۱۳۹۶(2484 روز پیش) 283 بازدید

شیر صنعتی یا Valve  وسیله‌ای است که برای قطع و وصل جریان سیال ها  در خط لوله ها و شبکه‌های لوله‌ کشی و محیط‌های صنعتی به کار می‌رود. در واقع  مهمترین استفاده آنها قطع یا ایجاد جریان سیال در درون لوله می باشد . یک شیر ایده ال آن است که سیال را با کمترین مقاومت و ایجاد کمترین افت فشار از خود عبور دهد .

بین سال های ۱۰۰۰ قبل از میلاد تا ۴۷۶ بعد از میلاد استفاده از لوله ها ی سربی و شیر های مرمرین و نقره ای در حمام های خصوصی و عمومی رونق گرفت. در قرن چهارم میلادی نیز رومیان از لوله کشی و شیرآلات برای هدایت آب به ۱۱حمام عمومی، ۸۵۶ حمام خصوصی و ۱۳۵۲ فواره و آب انبار استفاده میکردند .. 

اولین شیرهایی که به‌وسیله انسان اختراع شد، همان چیزی است که اکنون به عنوان (دریچه) آب‌بند میشناسیم. دریچه‌ای که با گذاشتن یا برداشتن آن در مسیر آب، جریان را بسته، باز یا نیمه باز می گذاشتند. شیرهای دروازه‌ای امروزی در واقع همان آب بند های قدیمی هستند.

تغییرات اساسی در روند پیشرفت شیرها از زمانهای دور که به شکل نوع اولیه شیرهای دروازه در آبیاری باغات بکار برده میشد ، تا امروزه که از شیرها در صنعت گاز و نفت استفاده میشوند،  بسیار چشمگیر است . زیرا با گذشت زمان و در پی صنعتی شدن ، و با توجه به نیاز بشر در خطوط انتقال سیال ، صنعت نفت ، گاز و پتروشیمی شیرهای ساده و پیچیده نظیر شیرهای صنعتی یا شیرهای valves  اختراغ شد .  و با توجه به وظایفی که هر کدام ازین خطوط دارند ، شناخت و انتخاب و طراحی شیرها از اهمیت بالایی برخوردار می باشد .


 

 

 

برخی از وظایف شیرها درخطوط انتقال آب :

۱ – قطع وصل جریان موجود در خطوط انتقال و تغذیه شبکه شهری

۲ – هدایت سیال  (و محتویات لوله) از مسیری به مسیر دیگر

۳ – انفصال و از مدار خارج کردن قسمتی از دستگاه های موجود در ایستگاه ها و شبکه آب

۴ – تنظیم و کنترل نمودن دبی سیال عبوری

۵ – تنظیم و کنترل نمودن فشار دستگاه ها و سیال موجود در خطوط لوله

۶ – ممانعت از برگشت سیال عبوری از خط لوله ( Back Flow)

۷ – کنترل و حفظ ایمنی دستگاه ها

۸ – کنترل سطح مایعات در مخزن ها (مانند شیر های مجهز به شناور)
 

 

برای دریافت فایل پاورپوینت « انواع شیرهای صنعتی در خطوط انتقال » از بخش دانلود استفاده نمائید :

 

 

ads
  • مطالب مرتبط

  • نظرات

  • برچسب ها

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

background